Grupul chinez WH, care în 2013 a preluat gigantul american Smithfield Foods, cel mai mare producător de carne de porc la nivel mondial, cumpără, prin intermediul Smithfield, producătorii români de mezeluri Elit și Vericom.
Compania chineză își extinde astfel operațiunile pe piața din Europa.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Tranzacția trebuie aprobată de autoritățile de reglementare.
Luna trecută, chinezii au cumpărat, tot prin Smithfield, și producătorii polonezi de carne Pini Polska, Hamburger Pini și Royal Chicken.
Cei doi producători români au același proprietar, în urma unei tranzacții din 2009, când Elit, controlată de Dorin Mateiu, a cumpărat Vericom.
Împreună, Elit și Vericom operează 5 fabrici, 5 centre de distribuție în România și au aproximativ 12.000 de clienți, având în portofoliu branduri precum Veri, Premia, Promo, Pizzaro, Plin de Carne.
Elit, cu capital integral românesc, este pe piață de 14 ani și are 1.256 angajați, o producție de 1.500 tone/lună preparate și 1.000 tone/lună carne proaspătă. Compania are și o rețea proprie de 50 de magazine de tip supermarket.
Sursa foto:Glasul Hunedoarei
Vericom, înregistrată în București, operează din 2001, cu o capacitate de procesare a cărnii de 17-20 tone/zi.
În 2014, Elit, care operează din județul Alba, a intrat în insolvență cu datorii de peste 118 milioane lei către 200 de creditori, deși a fost aproape în fiecare an profitabilă.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: Caroli Foods Group a fost preluat integral de Sigma Alimentos, cu sediul în MexicAnul trecut, Elit a avut afaceri de 339,2 milioane lei și un profit net de 34,4 milioane lei. Astăzi, datoriile sunt de circa 50 milioane lei.
Compania WH Group, listată la bursa din Hong Kong, are vânzări anuale de 20 miliarde dolari.
În 2013, Smithfield Foods a fost preluat integral de către chinezii de la Shuanghui (care s-au redenumit ulterior WH Group). Tranzacția s-a ridicat la 7,1 miliarde de dolari, incluzând și datoriile, și este, până în prezent, cea mai mare achiziție a unei companii americane de către una chineză.
Smithfield a intrat în România, în 2004, prin preluarea fostului combinat Comtim din Timișoara și a companiei Agrotorvis.
Smithfield România include companiile Smithfield Ferme, care gestionează producția și creșterea suinelor, și Smithfield Prod, partea care se ocupă de abatorizare. Anual, în fermele din România sunt tăiați aproximativ 3,5 milioane de porci. Smithfield România crește și abatorizează în fiecare an peste 1 milion de capete.
Piața locală a preparatelor din carne depășește 1,2 miliarde euro, având jucători precum Transavia, Caroli, CrisTim, Unicarm, Agricola Bacău, Angst, Fox sau Aldis.