Comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 800 de comercianți de produse cosmetice la nivel național și a dat amenzi de peste patru milioane de lei. Printre neregulile găsite au fost mărfuri expirate, produse care conțineau o substanță interzisă, spații de depozitare insalubre.
Reprezentanții ANPC au anunțat, luni, că în perioada 27 mai – 7 iunie au desfășurat o amplă campanie de verificare a modului în care sunt respectate prevederile legale în domeniul comercializării produselor cosmetice, inclusiv la comerțul online, scrie News.ro.
Au fost controlați 828 operatori economici, la 682 dintre aceștia înregistrându-se abateri, și produse cosmetice în valoare de aproximativ șase milioane de lei.
Pentru neregulile constatate, comisarii ANPC au dat 585 de amenzi contravenționale în valoare de aproximativ 4,1 milioane lei și 431 avertismente.
De asemenea, ei au oprit definitiv de la comercializare produse cosmetice neconforme, în valoare de peste 300.000 lei.
”Este important ca produsele cosmetice să fie achiziționate doar din locuri autorizate, astfel încât condițiile de depozitare ale acestora să corespundă cu cele menționate pe etichetă, să verifice termenul de valabilitate, precum și existența simbolului PAO, care reprezintă numărul de luni până la care un produs este conform, începând cu data deschiderii acestuia.
Recomand consumatorilor să refuze cumpărarea cosmeticelor care conțin butylphebyl methylpropional-BMHCA, aceasta fiind o substanță interzisă, și de asemenea, să evite achiziția și folosirea produselor contrafăcute care pot fi periculoase pentru organismal uman”, a declarat președintele interimar ANPC, Sebastian Hotca.
Cele mai importante abateri constatate au fost: deficiențe de etichetare (lipsa mențiunilor privitoare la numele, denumirea comercială și adresa producătorului/importatorului/distribuitorului, lipsa numărului lotului, lipsa listei ingredientelor etc.); folosirea unor testere de produse cosmetice, diverse categorii, neinscripționate cu data deschiderii, deși acestea sunt etichetate cu simbolul PAO (care specifică valabilitatea produsului o anumită perioadă după deschiderea acestuia); lipsa autorizației de funcționare; lipsa etichetelor traduse în limba română sau traducerea eronată a elementelor de pe etichetă; comercializarea unor produse cu data de minimă durabilitate depășită; folosirea unor spații de depozitare insalubre, cu praf sau scurgeri de conținut; nerespectarea regimului promoțiilor (ex.: neprecizarea prețului de referință, lipsa menționării perioadei de desfășurare a promoției etc.)
Alte probleme descoperite de comisarii ANPC au fost: comercializarea unor produse cosmetice care aveau în compoziția lor ca ingredient butylphebyl methylpropional-BMHCA (substanță interzisă); lipsa afișării prețului/unitate de măsură, la produse de peste 50 mg/ml; neafișarea prețului produsului în locuri vizibile; comercializarea unor produse cosmetice desigilate, rupte; comercializarea unor produse fără certificat de garanție neconform; lipsa existenței, pe site a condițiilor, termenelor și procedurilor de exercitare a dreptului de retragere, precum și formularul tipizat aferent; lipsa descrierii complete a produsului cosmetic pe unele site-uri.