Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief
Anul acesta, P3 Logistic Park aniversează 20 de ani de la debutul operațiunilor în Europa. Cum arată, în cifre, P3 Logistic Park la două decenii de activitate în segmentul logistic european?
Povestea P3 a început în 2001, în Praga. De atunci și până în prezent, am crescut an de an, ne-am dezvoltat și ne-am extins atât din punct de vedere geografic, cât și din cel al numărului de active deținute, construite și gestionate, iar astăzi parcurile logistice P3 din Europa găzduiesc sute de companii, mai mici și mai mari, din întreaga lume. Suntem prezenți în 11 țări europene, iar atunci când vorbim despre comunitatea P3, vorbim despre peste 200 de colegi, mai mult de 450 de clienți și 280 de clădiri. Grupul deține și administrează peste 6,3 milioane de metri pătrați de spații de depozitare de clasă A și un portofoliul extins de terenuri de aproximativ 1,6 milioane de metri pătrați cu disponibilitate imediată pentru dezvoltări build-to-suit. Traiectoria dinamică de creștere a P3 s-a conturat cel mai puternic începând cu anul 2016, când compania a fost achiziționată de GIC, fondul suveran al statului Singapore. De atunci și până în prezent, P3 aproape că și-a dublat valoarea de piață, ajungând să fie evaluată la aproximativ 7 miliarde de euro, și a dezvoltat aproximativ 1,8 milioane m² de spații de depozitare noi, cărora li se adaugă alți 800.000 m² reprezentând proiecte viitoare. Evoluția companiei a fost susținută și de condițiile de piață favorabile dezvotării de spații logistice, inclusiv de adoptarea accelerată a comerțului electronic și schimbările rapide ale obiceiurilor de cumpărare ale clienților, remarcate în special în parcursul ultimilor doi ani.
În România, P3 împlinește anul acesta un deceniu de activitate. Cum arată, în cifre, P3 în România?
Pe scurt, în cifre, P3 în România arată astfel: 380.000 de metri pătrați de spații de depozitare și birouri concentrați în 14 clădiri logistice, teren de dezvoltare pentru circa 100.000 de metri pătrați de noi spații de depozitare cu disponibilitate imediată pentru construire, un portofoliu complex de 27 de clienți dintre care șase sunt companii 100% românești – și care ocupă împreună o suprafață de peste 130.000 de metri pătrați, restul fiind jucători de talie internațională. Totul concentrat în cel mai complex parc logistic din țară: P3 Bucharest A1.
Cum arată, în prezent, dinamica pieței de logistică imobiliară? Ce impact a avut pandemia?
Industria noastră a evoluat și a perfomat bine pe toată durata pandemiei. Totodată, a atras și foarte multă atenție în ultimul an și jumătate, în special din partea investitorilor. Spre deosebire de alte segmente imobiliare, care au resimțit mai pregnant efectele crizei din sanătate și ale restricțiilor, segmentul logistic și-a păstrat dinamismul și a continuat să crească. Ba mai mult, pandemia ne-a demonstrat că industria noastră este un ingredient esențial pentru funcționarea societății moderne. Au continuat proiectele noi, relocările din depozite de clasă inferioară în cele de clasă A, iar crearea de centre logistice regionale care să deservească nu doar România, ci și alte țări din sud-estul Europei au contribuit și ele la evoluția pozitivă a cererii pe segmentul spațiilor de depozitare. De asemenea, și creșterea organică a sectoarelor de retail și logistică, dar și solicitările chiriașilor care și-au extins activitățile înspre segmentul de e-commerce au avut un aport semnificativ. Bucureștiul, ca și în anii precendenți, a atras cele mai multe solicitări de spații de depozitare atât de la retaileri, cât și de la distribuitori și logisticieni. Sunt tendințe pe care le-am resimțit și noi la nivelul activității din România.
Din ce domenii provin clienții P3?
La nivel de grup și inclusiv în România, portofoliul de clienți al P3 este foarte diversificat din punct de vedere al industriilor prezente în cadrul parcurilor noastre. În toate țările unde suntem prezenți, în parcurile P3 regăsim chiriași activi în zona de retail FMCG, retail alimentar, fashion, e-commerce, transport și logistică și 3PL, automotive, pharma, bunuri de larg consum, electronice și electrocasnice, materiale de construcții sau DYI, iar de anul acesta, exclusiv în P3 Bucharest A1, și companii specializate în activitatea de field marketing.
Cât de competitivă este piața imobiliară de logistică din România în comparație cu alte piețe regionale? Care ar fi avantajale / dezavantajele?
Deși piața din România este foarte concentrată, în sensul în care discutăm despre un număr mic de jucători internaționali care dețin o cotă de piață semnificativă, este în egală măsură și foarte competitivă. Vedem din ce în ce mai mulți jucători locali, companii mici sau mijlocii care intră pe acest segment cu proiecte noi dezvoltate și cu intenția de a le vinde, ceea ce este îmbucurător atât pentru dinamica pieței de dezvoltare, cât și pentru cea de investiții. Chiar și în contextul unei piețe efervescente, la nivel național, din punct de vedere al numărului total de metri pătrați construiți pe cap de locuitor, suntem mult în urma altor țări europene (ex. Cehia, Polonia), prin urmare există încă foarte multe oportunități și mult loc pentru noi dezvoltări. Am încredere că pe masură ce lucrările de infrastructură vor avansa vom vedea din ce în ce mai multe oportunități nu doar din perspectiva cerințelor noi din partea potențialilor chiriași, ci și din perspectiva terenurilor care vor deveni viabile pentru dezvoltarea de noi parcuri logistice.
Cum sunt integrate criteriile ESG în cadrul P3?
Abordarea P3 cu privire la sustenabilitate unește performanța de mediu, socială și de afaceri într-un set de practici unitare și orientate către rezultate. În activitatea de dezvoltare privim cu foarte mare atenție către utilizarea responsabilă a resurselor și avem în vedere performanța energetică a activelor și a parcurilor noastre per ansamblu, abordând astfel nevoile reale ale clienților noștri, comunităților în care ne desfășurăm activitatea, precum și ale angajaților P3, investitorilor sau ale colaboratorilor. În fapt, ne concentrăm pe reducerea utilizării materialelor, a energiei și deșeurilor prin achiziții mai inspirate și construcții eficiente și printr-un management atent al activelor. Deoarece oferim un model de servicii complete – de la dezvoltare până la administrare – înțelegem impactul pe durata de viață al proprietăților noastre și putem ajuta clienții să facă alegeri inteligente și conștiente. Înțelegem, de asemenea, că habitatele vibrante și sănătoase sunt o componentă importantă pentru clădirea unei comunități sustenabile, fie aceasta și profesională, așa că acționăm într-un mod care întărește continuu legăturile sociale cu clienții noștri, angajații și comunitățile în care ne desfășurăm activitatea. P3 se concentrează pe adoptarea celor mai bune practici, controale, politici și proceduri solide care permită companiei să funcționeze în mod consecvent și eficient și să ia decizii bune care să răspundă nevoilor tuturor părțil interesate externe.
Ce v-ați propus pentru următorii 10 până la 20 ani?
P3 a devenit o companie dinamică și interesantă, cu aspirații ambițioase, și își propune să devină cel mai mare investitor în domeniul imobiliar logistic din Europa. Suntem o companie internațională care este la propriu ”pe teren” pe diferitele piețe unde activează. Punctele noastre forte se regăsec în viziunea pe termen lung în ceea ce privește investițiile, dezvoltarea și managementul proprietăților pe care le deținem, precum și în gama noastră de servicii, de la achiziții și construcții și până la administrarea activelor. Acordăm o foarte mare atenție nevoilor și solicitărilor venite din partea chiriașilor noștri și avem în vedere să le oferim un spațiu de lucru eficient, plăcut și inpirațional care să îi susțină în dezvoltarea afacerii pe termen lung, dar și în atragerea și menținerea talentelor în cadrul companiei. În următorii 20 de ani, P3 intenționează să continue să evolueze și să crească prin extinderea continuă activităților sale de dezvoltare și fructificarea oportunităților de investiții care vor apărea în piață – atât portofolii mari la nivel european, cât și tranzacții mai mici cu un singur activ, pe o piață locală.
Un material Investing in Property