Interviu realizat de Andrei Stoian, Editor-in-Chief
Care au fost principalele provocări pe care le-ați întâmpinat în această perioadă marcată de pandemie?
Pandemia a avut efecte puternice pentru toate domeniile de activitate, iar piața în care ne desfășurăm activitatea nu face excepție. Principala provocare am putea spune că a fost faptul că am traversat o perioadă a schimbărilor, dominată parțial de incertitudine, din cauza contextului medical.
Totodată, criza sanitară a condus în anul anterior la blocarea unor proiecte pentru segmentul office, iar declararea stării de urgență a generat o încetinire, pe care am resimțit-o cu toții. Cu toate acestea, pe șantierele din țară activitatea a continuat, importurile s-au derulaut întâmpinând doar ușoare întârzieri, aspecte care ne-au făcut să ne păstrăm pozitivismul.
Chiar dacă ecourile și repercursiunile pandemiei se resimt la nivel financiar pentru toți marii jucători din segmentul în care activăm, am reușit să elaborăm o strategie eficientă și ne-am adaptat rapid cerințelor și schimbărilor pieței.
Până la finalul lui 2020, am reușit să ne îndeplinim obiectivele prognozate, înregistrând o creștere de aproximativ 12 % față de anul anterior, evoluție datorată în special proiectelor imobiliare de anvergură în care produsele Reynaers sunt implicate pe plan local.
Anul acesta, piața a fost mai dinamică și ne bucurăm de o serie de noi proiecte, aflate deja în desfășurare.
Ce modalități de adaptare ați identificat pentru a traversa cât mai bine această perioadă complexă?
Activăm pe o piață din ce în ce mai educată, care tinde spre îmbunătățirea mediului de viață și de lucru al oamenilor, aspecte ce creează un context pozitiv pentru noi. Asta pentru că, doar cu produse de înaltă tehnologie, care au în spate procese complexe de cercetare și dezvoltare, teste și know how poți livra soluții care să îndeplinească aceste cerințe de calitate.
Am continuat să ne axăm pe dezvoltarea strategică. La începutul anului, am deschis trei noi showroom-uri în Iași, Cluj-Napoca și Timișoara, după lansarea, în 2019, a celui din București. Decizia de a ne întări prezența în aceste regiuni ale țării a venit natural, ca o continuare a faptului că eram deja prezenți pe plan local prin echipele tehnico-comerciale.
Aceste orașe reprezintă poli de business importanți ce se bucură anual de proiecte de dezvoltare, astfel că așteptările noastre în ceea ce privește creșterea cifrei de afaceri sunt ridicate. În plus, poziționarea geografică a acestor orașe ne permite și facilitează prezența companiei uniform în întreaga țară.
Cele trei spații noi pun la dispozitia partenerilor, în special pentru firmele locale de tâmplărie și arhitectură, toata infrastructura necesară pentru întâlnirile acestora cu clienții lor.
De asemenea, am mizat pe digitalizare și experiențe alternative pentru showroom-ul din București. Acesta se bucură de o aplicație de simulare virtuală, ce permite beneficiarului vizualizarea viitorului proiect de construcție încă din faza de concept.
La începutul anului 2021, ne-am propus o creștere a cifrei de afaceri cu 5 %, bazată pe un plan amplu de intrare și pe alte piețe prin extinderea gamei de produse cu sisteme de oțel Forster.
Cum este utilizată tehnologia și inovația în cadrul companiei dumneavoastră?
Sistemele noastre îndeplinesc cele mai exigente cerințe legate de confort, siguranță, design arhitectural și eficiență energetică.
Oferim în permanență partenerilor noștri soluții inovatoare, personalizate, dezvoltate în urma unor procese complexe de cercetare și dezvoltare. Reynaers nu este doar un furnizor, ci și un partener de încredere.
Showroom-urile noastre sunt gândite combinând atât aspecte tehnice, digitale, cât și elemente specifice de design, pentru fiecare tip de partener.
Mostrele prezentate creează o experiență practică pentru vizitatori, în timp ce aplicațiile digitale fac posibilă depășirea limitărilor de spațiu, arătând întreaga gamă de soluții oferite de Reynaers. Acestea sunt realizate cu cele mai recent lansate soluții și ne propunem să menținem acest concept, actualizând exponatele ori de câte ori lansăm un produs nou.
Cum ați caracteriza piața autohtonă a sistemelor din aluminiu? Cât de competitivă este (raportat la regiune)?
Ne desfășurăm activitatea într-o piață în care concurența este mare, indiferent de regiune. De exemplu, avem proiecte la care se întâmplă să ne întâlnim cu aceiași competitori, care, la rândul lor, activează pe întreg teritoriul țării.
De aceea, depunem eforturi constante de a ne menține avantajul competitiv, dezvoltând și îmbunătățind în permanență sistemele Reynaers și fiind alături de partenerii și clienții noștri prin soluții personalizate, precum și prin showroom-urile noastre, unice pe acest segment în România.
Ce evoluții preconizați în piața sistemelor din aluminiu ținând cont de provocările pandemiei și de impactul pe care îl are cea de-a patra revoluție industrială?
Când vorbim despre Reynaers, asistăm la o creștere a ponderii segmentului rezidențial din totalul de vânzări.
Accelerarea investițiilor în această zonă a acoperit scăderea din zona de hoteluri și stagnarea din office în intervalul 2020 – început de 2021, dar și aici vedem proiecte reluate după ce au fost puse pe pauză șase luni – un an de zile, acestea au fost debolcate și ponderea începe să crească.
O parte destul de mare din proiectele office s-a reluat și vedem un interes ridicat în centrele regionale, Timișoara, Cluj, Iași, unde din nou există proiecte care avansează, atât rezidențial cât și office.
Pandemia a reconfigurat atât spațiile de lucru cât și cele de locuit – se pune accent pe un mediu ambient sănătos. Cum v-ați aplecat asupra acestui aspect, ce soluții ați identificat?
Toate soluțiile dezvoltate și comercializate la nivel mondial se bazează pe tendințele arhitecturale globale pe care le implementăm deja și în Româna: urbanizarea (performanțe și siguranța), centrarea pe om (design și confort), sustenabilitatea (utilizarea materialelor, izolația termică, managementul clădirilor), elemente de deschidere (răcire sau ventilare) și eficiența (ușurință și rapiditate în asamblare).
Desigur, pandemia lasă în urmă o serie de schimbări pe piața de construcții, pe care grupul Reynaers le-a analizat alături de designeri, ingineri, arhitecți, consultanți și specialiști tehnici.
Astfel, studiile arată că o tendință majoră o reprezintă ventilația. Dacă oamenii își petrec între 60 și 90 % din timpul lor în interior, ventilația și răcirea joacă un rol major în protejarea sănătății și a bunăstării. Având în vedere nevoia tot mai mare de ventilație, dispozitivele de ventilație naturală integrate cu elementele de deschidere ale fațadelor clădirii care răspund cerințelor de eficiență energetică și acustică au un potențial considerabil pe piață în economia post-coronavirus.
Care sunt planurile din punct de vedere al investițiilor pentru perioada următoare?
Pentru moment, aproximativ 40 % din munca noastră este pe segmentul rezidențial, 30 % pe segmentul de birouri, 20 % în retail și doar aproximativ 10 % în zona de depozite.
Vom continua livrările pentru Sema Parc, Maurer Panoramic, One Modrogan și pentru Crown Towers, proiect în care inserăm în premieră în România cel mai nou sistem de glisante pe care l-am lansat, Masterpatio.
De asemenea, suntem în faza de negociere pentru alte câteva proiecte de notorietate pe piață.
Care este cea mai importantă lecție pe care ați învățat-o din pandemie?
Când ai o echipă responsabilă, pe care te poți baza, formată din specialiști cu un know how de excepție, chiar și o perioadă dificilă, plină de provocări neprevăzute, poate fi depășită cu succes.
Pandemia ne-a provocat să ne valorificăm și mai mult atuurile, să ne adaptăm și să venim cu soluții, indiferent de context.
Un material Investing in Property