Metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate sau de grație a acestora, precum și condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sau a planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor, în funcție de politica sa comercială, precizează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM).
Arbitrul pieței locale de telecomunicații notează, totodată, că, la ora actuală, legislația din domeniul comunicațiilor electronice nu stabilește condiții concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice prin intermediul cartelelor preplătite și nici nu abilitează ANCOM să intervină în modul în care furnizorii își stabilesc ofertele comerciale, scrie Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"ANCOM primește frecvent reclamații de la utilizatorii de cartele preplătite, legate în special pierderea numărului de telefon din cauza nerespectării termenelor de reîncărcare prevăzute de furnizori (...) Cartelele preplătite oferă avantajul unui control mai riguros al consumului de voce și date și, implicit, al costurilor asociate utilizării acestora. De asemenea, ofertele sunt mai dinamice și utilizatorii pot opta cu ușurință pentru ofertele adaptate nevoilor lor de consum. Totuși, cei care aleg acest tip de servicii trebuie să aibă în vedere reîncărcarea periodică a cartelei și, eventual, activarea unei opțiuni cu beneficii suplimentare. Este important de știut că metodele de reîncărcare a cartelelor preplătite, perioada de valabilitate/de grație a cartelei sau condițiile de activare și reactivare a opțiunilor sau planurilor tarifare sunt stabilite de fiecare furnizor, în funcție de politica sa comercială. Legislația din domeniul comunicațiilor electronice nu stabilește condiții concrete pentru furnizarea serviciilor de comunicații electronice prin intermediul cartelelor preplătite și nici nu abilitează ANCOM să intervină în modul în care furnizorii își stabilesc ofertele comerciale", precizează Autoritatea.
Potrivit sursei citate, în cazul serviciilor furnizate prin intermediul cartelelor preplătite, drepturile și obligațiile părților sunt stabilite printr-un document numit "Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite", care înlocuiește un contract formal.
"De regulă, după expirarea perioadei de valabilitate a creditului/opțiunii, furnizorii pot oferi o perioadă de grație, care începe în ziua următoare expirării perioadei de valabilitate și pe parcursul căreia utilizatorul poate fi apelat și poate apela doar anumite numere gratuite. În situația în care utilizatorul nu efectuează o reîncărcare înainte de expirarea perioadei de grație, accesul la servicii este complet restricționat, iar cartela nu mai poate fi utilizată. În această situație, numărul de telefon poate fi alocat altui abonat, dar cu respectarea perioadei de carantină de 60 de zile, potrivit legi", subliniază ANCOM.
Specialiștii instituției vin și cu o serie de recomandări pe acest subiect, iar utilizatorii sunt sfătuiți ca, înainte de utilizarea unei cartele preplătite, să verifice: planurile tarifare oferite de furnizor, precum și promoțiile valabile; termenul de valabilitate a fiecărei opțiuni; modalitățile de reînnoire a cartelei; termenul de activare/reactivare a unei extraopțiuni; perioada de grație, ce poate să varieze în funcție de furnizor și ofertele disponibile.
CITEȘTE ȘI Concedieri la browserul BraveANCOM susține că, în cazul în care întâmpină probleme la folosirea cartelelor preplătite, utilizatorii trebuie să se adreseze în primul rând furnizorilor. Dacă "Termenii și condițiile generale pentru utilizarea serviciilor preplătite" nu conțin informații esențiale sau dacă acestea sunt neclare, consumatorii se pot adresa direct Autorității de reglementare.
În plus, nerespectarea de către furnizori a termenilor și condițiilor proprii poate fi semnalată de consumatori (persoane fizice) Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).