Compania chineză de transporturi la comandă Didi a obținut o evaluare de 80 de miliarde de dolari la listarea la bursa din New York, în urma unei creșteri a acțiunilor cu aproape 19%, realizând cea mai valoroasă ofertă publică inițială a unei companii din China pe piața de capital americană din 2014, transmite Reuters.
Acțiunile Didi, susținute de SoftBank, au deschis la 16,65 dolari pe unitate, comparativ cu prețul prevăzut în oferta publică, de 14 dolari pe unitate, scrie News.ro.
Oferta a fost de 316,8 milioane de certificate americane de depozit, la nivelul superior al intervvalului de preț de 13-14 dolari, compania atrăgând 4,4 miliarde de dolari.
Listarea Didi la New York este cea mai mare vânzare de acține chineze pe piața amricană de când grupul de comerț electronic Alibaba a atras 25 de miliarde de dolari în 2014.
Cea mai mare listă chineză din Statele Unite din acest an a fost Full Truck Alliance, denumită adesea ”Uber pentru camioane”, care a strâns 1,6 miliarde de dolari.
Didi, care este susținută și de giganții tehnologici Alibaba, Tencent și Uber, a fost fondată în 2012 de Cheng Wei, sub numele de Didi Dache, o aplicație de taxi. A fuzionat cu compania Kuaidi Dache pentru a deveni Didi Kuaidi și ulterior a fost redenumită Didi Chuxing.
Directorul general Cheng, care s-a născut în 1983, într-un oraș mic din provincia de sud-est Jiangxi, și a lucrat cândva ca asistent al șefului unei firme de masaj la picioare, avea o avere de 1,2 miliarde de dolari înainte de debutul pe piață al Didi, potrivit Forbes.
La prețul de debut, participația lui Cheng la Didi valorează 5,22 miliarde de dolari. Acestuia I-a venit ideea unei platforme de transport într-o noapte de iarnă înghețată la Beijing, când a avut probleme cu obținerea unui taxi.
SoftBank este cel mai mare investitor al Didi și va deține o participație de 20,2% la firmă, după listare.
CITEȘTE ȘI Gebruder Weiss face încă un pas spre digitalizare și lansează și în România portalul myGW dedicat cliențilorTencent va deține o participație de 6,4%, în timp ce Uber va păstra 12% din Didi. Cheng va deține o participație de 6,5% la compania pe care a construit-o.
Didi, cea mai mare platformă tehnologică de mobilitate din lume, a cumpărat afacerea rivală din China a Uber în 2016, iar compania din San Francisco a păstrat o participație la Didi la acea vreme.
În 2018, compania a decis să investească 1 miliard de dolari în activitatea sa de servicii auto, care face parte dintr-o unitate de rebranding mai mare. De asemenea, a investit foarte mult pentru a-și extinde activitatea de bază în afara pieței sale interne fie prin investiții în parteneri locali, fie prin lansarea serviciilor lor.
Didi are o poziție dominantă în afacerea online de traansporturi în China și operează în 4.000 de locații din 16 țări. Compania reunește mai mult de 490 de milioane de utilizatori activi anuali, potrivit unui document depus recent la autoritățilede reglementare.
Ofertele sale includ transport privat, oferirea de biciclete, servicii de livrări, transporturi și logistică și servicii financiare.
Listarea Didi pe piața din SUA este cea mai recentă care a avut loc pe fondul tensiunilor dintre Washington și Beijing. În pofida luptei politice, 29 de companii chineze au strâns 7,6 miliarde de dolari în oferte publice în SUA, în primele șase luni ale anului, potrivit datelor Refinitiv.
Morgan Stanley Investment Management și-a exprimat interesul de a subscrie acțiuni în valoare de până la 750 de milioane de dolari la listarea Didi și la cea efectuată de Temasek, de 500 de milioane de dolari, din Singapore.
Goldman Sachs (Asia), Morgan Stanley și J.P.Morgan au fost principalii aranjori ai emisiunii.