Acțiunile Porsche AG au stagnat, la capătul unei evoluții fluctuante în timpul primei lor zile de tranzacționare la bursa din Frankfurt, după ce grupul-părinte Volkswagen a sfidat piețele volatile, listând marca de mașini sport la o evaluare de 75 de miliarde de euro (72 de miliarde de dolari), aceasta fiind a doua mare listare efectuată vreodată în Germania, transmite Reuters.
Titlurile Porsche au închis la 82,50 euro pe unite, revenind la prețul lor de emisiune, de la maximul sesiunii de 86,76 euro pe unitate, scrie News.ro.
Volkswagen a stabilit prețul de listare al acțiunilor Porsche la nivelul superior al intervalului indicat și a strâns 19,5 miliarde de euro, pentru a finanța planul de electrificare a modelelor grupului.
Investitorii principali, inclusiv Qatar Investment Authority, T. Rowe Price, fondul suveran de avere al Norvegiei și Abu Dhabi au revendicat 40% din oferta de acțiuni.
Aproximativ 25% din titluri plus o acțiune ordinară au revenit familiilor Porsche și Piech, prin Porsche SE, cel mai mare acționar al Volkswagen, care are acum o minoritate de blocare la marca de mașini sport.
Acțiunile au atins vârful de preț la 86,76 dolari pe unitate, dimineața târziu.
Performanța acțiunilor pune evaluarea Porsche AG la aproximativ 75,43 miliarde de euro, doar puțin sub cea a fostului grup-părinte Volkswagen, care valorează în jur de 80,1 miliarde de euro, și înaintea unor rivali precum Ferrari.
Este cea mai mare listare efectuată în Germania de la cea a Deutsche Telekom, în 1996.
Acțiunile Porsche SE, cel mai mare acționar al Volkswagen, care deține acum și o minoritate de blocare a mărcii de mașini sport, au scăzut cu 10,9%.
Acțiunile Volkswagen au scăzut cu 6,9% față de deschiderea de joi, la 128,5 euro pe unitate.
Potrivit traderilor, unii investitori care au cumpărat acțiuni Volkswagen și Porsche SE ca o piesă la IPO ar putea să-și retragă pozițiile și să treacă la Porsche AG, subminând scopul Volkswagen de a-și crește capitalizarea prin demonstrarea valorii doar a uneia dintre mărcile sale.
”Porsche a fost și este perla grupului Volkswagen. IPO a arătat acum foarte, foarte transparent valoarea pe care piața o atribuie Porsche”, a declarat Chris-Oliver Schickentanz, director de investiții la managerul de fonduri Capitell.
CEO-ul Volkswagen, Arno Antlitz, a declarat pentru Reuters că listarea și-a îndeplinit rolul de a ajuta la finanțarea electrificării producătorului auto.
Din cele 19,5 miliarde de euro strânse din IPO, aproximativ 9,6 miliarde vor merge către Volkswagen - puțin sub o cincime din bugetul de 52 de miliarde de euro necesar planurilor de electrificare - restul fiind distribuită între acționari, ca dividend special.
”Suntem bine configurați financiar, avem fluxuri de numerar puternice pentru a ne finanța singuri strategia de electromobilitate”, a spus directorul financiar.
Olkswagen a stabilit prețul acțiunilor Porsche AG la vârful intervalului anunțat, în pofida piețelor bursiere mai slabe, în urma inflației germane ridicate și a turbulențelor generale ale pieței, provocate de creșterea ratelor dobânzilor.
”Acesta nu este chiar un mediu de vis pentru o IPO”, a spus Thomas Altmann, manager de fonduri la firma QC Partners.
Volkswagen a spus că volatilitatea pieței este tocmai motivul pentru care administratorii de fonduri aveau mare nevoie de o afacere stabilă și profitabilă precum Porsche AG în care să investească.