Proiectul de OUG care va obliga băncile și IFN-urile să amâne plata ratelor la credite, în contextul actual de creștere a prețurilor, obținut de Profit.ro, prevede o suspendare pe cel mult 12 luni, pentru împrumuturile luate până pe 31 martie, de care pot beneficia toate persoanele fizice care declară pe proprie răspundere că și-au văzut cheltuielile medii lunare majorate cu 25% în ultimele 3 luni, din cauza scumpirilor, cu condiția să nu fie în insolvență, să nu aibă restanțe în ultimele 6 luni și să nu fi beneficiat de alte restructurări de credite în ultimele 3 luni. În cazul firmelor, beneficiare pot fi cele cărora le-au scăzut rezultatele medii lunare cu 25% în ultimele 3 luni, comparativ cu anul anterior, metodologia de calcul urmând a fi aprobată ulterior prin norme de către MFP. Nu se pot amâna rate la carduri de credit, overdrafturi sau alte facilități revolving.
Important - Încă nu a fost stabilit momentul la care va intra pentru aprobare în Guvern, amânarea ratelor bancare nefiind inclusă în pachetul de măsuri anunțat astăzi.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
UPDATE ora 20.10 Premierul Nicolae Ciucă a confirmat oficial că decizia de amânare a ratelor bancare a fost lăsată pentru altădată, pentru o continuare a analizei privind beneficiile pentru populație și firme.
"Discutăm încă cu băncile pentru a vedea o împărțire a costurilor, deoarece nu este o amânare a costurilor. Căutăm soluții mai bune", a spus și ministrul Finanțelor, Adrian Câciu.
Profit.ro a relatat anterior că dorința Guvernului de a amâna din nou ratele bancare se lovește de probleme serioase și că, de fapt, acordul și consensul anunțate de liderul PSD, Marcel Ciolacu, cu băncile în realitate nici nu există- VEZI AICI
Guvermul estimează, în documentul deja redactat, dar care nu mai apucă să fie și aprobat la acest moment, că noul moratoriu va avea un impact de circa 15 miliarde de lei reprezentând rate de capital și dobânzi ce ar putea fi amânate, anticipând că vor fi 50.000 de beneficiari interesați, persoane fizice și juridice. Impactul bugetar estimat este zero. Băncile au arătat la întâlniri anterioare cu MFP că impactul pentru sistemul bancar riscă să fie mult mai grav, în condițile în care pentru noul moratoriu nu ar fi posibilă exonerarea de provizioane pentru creditele cu amânări, așa cum a fost permis la nivel european în cazul moratoriului aplicat în pandemie. Pentru unele bănci, provizionul ar putea depăși capitalul, iar impactul va fi puternic în special pentru băncile cu expuneri mari în credite pentru IMM.
Proiectul (prezentat integral la finalul articolului) motivează necesitatea măsurii prin contextul actual caracterizat de creștere a prețurilor, inclusiv la alimente și utilități, determinată direct sau indirect de criza energetică și/sau de războiul de după invazia Rusiei în Ucraina. Inițiatorii, Ministerul Finanțelor Publice, arată, în preambul, că statul e obligat să ia măsuri pentru combaterea efectelor negative care influențează situația economică a unor categorii de debitori și că prevenirea unui impact negativ generalizat al creșterii prețurilor vizează interesul general public. Un astfel de context ar justifica urgența reglementării, asupra căreia nu s-a putut ajunge la un acord cu reprezentanții băncilor.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Analist eToro: Europa ar putea supraviețui fără gazul rusesc iarna viitoare, dar există câteva problemePotrivit proiectului de OUG, obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data de 31 martie 2022, se suspendă la cererea debitorului pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 12 luni.
Debitorii pot beneficia o singură dată de suspendarea obligațiilor de plată pentru fiecare împrumut.
De amânare nu pot beneficia facilitățile revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, a overdraft-ului și a liniilor de credit acordate atât debitorilor persoane fizice, cât și debitorilor persoane juridice.
Perioada maximă de creditare prevăzută în reglementările creditorilor poate fi depășită cu o perioadă egală cu durata suspendării obligației de plată.
Pot cere amânări doar cei care nu au restanțe în ultimele 6 luni înainte de data solicitării suspendării obligației de plată și nu înregistrează restanțe nici la data solicitării de suspendare.
Intenția actului normativ este de a permite amânarea ratelor doar debitorilor care au fost afectați financiar de criza actuală, detaliile unei astfel de evaluări urmând a fi stabilite mai clar prin norme ulterioare de aplicare, de care va trebui să țină cont băncile atunci când vor decide dacă aprobă sau nu amânări.
În cazul firmelor care apelează la facilitate, pe toată durata amânării ratelor nu mai au voie să distribuie și să plătească dividende, nici să acorde sau să ramburseze credite către acționari.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Există un mare interes în ceea ce privește zona de energie. Vedem aprecieri ale acțiunilor de zeci de procente doar în ultima lună și jumătate Pot obține amânări firmele care îndeplinesc cumulativ mai multe condiții:
a) prezintă declarația pe propria răspundere, cu privire la afectarea, în sensul scăderii, în contextul crizei actuale, cu minimum 25% a mediei rezultatelor lunare pe ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată, comparativ cu perioada similară a anului 2021. Rezultatul lunar se determină prin norme de aplicare ulterioare
b) prezintă declarația pe propria răspundere că nu vor distribui și nici nu vor plăti dividende pe perioada aplicării facilității de amânare la plată și nu vor acorda sau rambursa credite către acționari;
c) nu au incidente de plată la Centrala Incidentelor de Plăți în legătură cu bilete la ordin sau cecuri, în ultimele 6 (șase) luni anterioare datei solicitării;
d) nu se află în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Național al Registrului Comerțului;
e) prezintă declarația pe propria răspundere că nu înregistrează un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumătate din capitalul social, potrivit bilanțului la 31.12.2021 depus și înregistrat la autoritățile fiscale;
f) nu beneficiază, la data solicitării, de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele 3 luni anterioare intrării în vigoare a prezentei OUG.
Încazul persoanelor fizice, condițiile cumulative de îndeplinit sunt:
a) să nu se afle în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului;
b) prezintă declarația pe propria răspundere cu privire la creșterea cu minimum 25% a cheltuielilor medii lunare, ca urmare a creșterii prețurilor în contextul crizei actuale, în ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată comparativ cu perioada similară a anului 2021;
c) nu beneficiază, la data solicitării, de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele 3 luni anterioare intrării în vigoare a prezentei OUG.
PROCEDURĂ DE ACORDARE
Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor de principal, dobânzilor și comisioanelor, debitorii au termen de 30 de zile de la data intrării OUG în vigoare pentru a trimite creditorilor o solicitare în acest sens, fie în scris, fie prin email. Solicitarea trebuie însoțită de declarație pe proprie răspundere că se încadrează în condițiile de aprobare, cu cheltuieli sau venituri afectate de criză.
Băncile sunt obligate să analizeze solicitarea și să o aprobe în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării.
Dobânda corespunzătoare sumelor scadente a căror plată este suspendată se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plătește eșalonat pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Comisioanele amânate la plată, în sold la finele perioadei de suspendare, se plătesc conform graficului revizuit, după ce a trecut perioada de suspendare.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Va fi destul de greu pentru statele din zona OPEC să crească producția de petrol. Războiul se resfrânge și asupra altor industrii, precum cea a construcțiilor. Nou val de creșteri de prețuri Proiectul de OUG prevede că statul român, prin Ministerul Finanțelor, va garanta în proporție de 100% plata dobânzii amânte aferentă creditelor contractate de debitori persoane fizice prin programul “Prima casă’’. FNGCIMM va fi mandatat de Ministerul Finanțelor să emită scrisori de garanție în numele și în contul statului în favoarea creditorilor, pe baza unei convenții încheiate cu aceștia.
În cazul creditelor garantate, inclusiv al celor garantate în cadrul programelor guvernamentale, toate garanțiile aferente contactului de credit se mențin.
Ministerul Finanțelor trebuie să elaboreze normele de aplicare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a OUG, iar prevederile acesteia din urmă vor fi aplicabile începând cu cea de a 7 zi calendaristică de la data aprobării normelor de aplicare.
Banca Națională a României trebuie să emită reglementări privind modalitatea, periodicitatea și formularele de raportare a expunerilor care fac obiectul OUG, în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
Împactul noului moratoriu ar putea fi mult mai complicat decât cel din pandemie. La moratoriul din pandemie, doar pentru 15% din portofoliul băncilor ca volum de credite (circa 10 miliarde de euro) s-a apelat la amânarea ratelor. Procentul ar putea fi cu mult mai mare acum, 40-50% în scenariile de bază și chiar mai mare în scenarii adverse, deși estimările Finanțelor, cu 15 milioane sunt optimiste, în condițiile în care și persoane sau firme care nu se află neapărat în dificultate ar putea fi motivate să apeleze la amânări de rate, în condiții de panică și incertitudine majoră, doar pentru a-și pune deoparte fonduri de siguranță sau a îmbunătăți situația cash-flowlui la firme.
Ca exemplu, dacă doar 30% din portofoliile de credite ar intra în noul moratoriu, un provizion mediu optimist de 30% aplicat acestora ar însemna circa 10 miliarde de euro la nivelul pieței, în condițiile în care capitalul băncilor e în jurul a 9 milioane de euro. Pentru unele instituții, nou provizionul ar însemna multiplu de capital, într-un context în care și alte cerințe de capital s-au înăsprit, iar exonerări temporare la acestea nu au fost puse în discuție, ca în pandemie.
Presiunea pe capital se traduce mai departe în limitarea finanțărilor viitoare pentru întreaga economie. Bancherii au mai explicat oficialilor Finanțelor, la întâlniri anterioare, că o consecință va fi suportată direct și de clienții care ar apela la noul moratoriu, în lipsa unui acord EBA, creditele lor intrând în default iar ei urmând a fi înscriși la Biroul de Credite, fără posibilitatea de a accesa credite în viitor.
Riscurile pentru stabilitatea financiară ale unui astfel de moratoriu, în lipsa unui acord la nivel european, nu au fost comentate până acum de Banca Națională a României (BNR), care, de regulă, ia atitudine atunci când inițiative legislative pot crea astfel de probleme. Purtătorul de cuvânt al BNR, Dan Suciu, a declarat, într-o intervenție la Profit News TV, că banca centrală nu poate comenta pe marginea unui proiect pe care nu l-a primit oficial.
Proiectul de act normativ nu a fost pus până acum în dezbatere publică și nu a fost transmis asumat oficial nici băncilor. Bancherilor li s-a arătat un draft al unei propuneri care ar replica aproape identic moratoriul din pandemie, cu aplicare generalizătă, oricărui client care solicită și dă o declarație pe proprie răspundere că e afectat. Cu o singură diferență, esențială: de data aceasta fără exonerare de la constituirea provizioanelor pentru creditele cu rate amânate.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, Financial Analyst XTB România: Mă aștept ca, în următoarea perioadă, piața de criptomonede să evolueze în tandem cu piața bursieră. Investitorii tind să fie mai degrabă precauți și să se orienteze către active mai sigureÎn lipsa unei astfel de scutiri, niciun fel de acord sau consens nu a putut fi stabilit între bănci și MFP, până la acest moment. Chiar variante de compromis, cu renunțare la aplicarea generalizată și aplicare discriminatorie, doar categoriilor cu venituri mai mici, nu sunt propuse sau agreate de bănci decât atâta timp cât va exista o derogare de provizioane.
O situație confuză va fi adusă în piață de noul moratoriu și în condițiile în care pentru cel anterior, din pandemie, s-a prevăzut că un client poate fi beneficiar al amânării ratelor fără sancțiuni o singură dată, iar acum cei mai vulnerabili români ar putea avea nevoie să apeleze din nou. Atunci, amânarea se putea face pe maxim 9 luni. Acum, termenul cel mai potrivit, din perspectiva motivului invocat pentru noua amânare de rate - scumpirea utilităților, este și mai greu de stabilit obiectiv și sustenabil, în condițiile în care inflația energetică este un fenomen persistent.
Presiunea pentru a ușura povara ratelor la credite a apărut pentru politicieni și în contextul în care, de luna aceasta este aplicată o nouă valoare a indicatorului de referință pentru creditele acordate consumatorilor (IRCC), calculată încă din ultimul trimestru al anului trecut. Totodată, unii debitori vor plăti rate majorate ca urmare a creșterii chiar mai accelerate a ROBOR în primele trei luni din acest an. Dobânzile urmează să crească din nou, din iulie.
Varianta actuală completă a proiectului de OUG în lucru, obținută de Profit.ro:
"Ordonanța de urgență privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de bănci și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori"
Având în vedere contextul actual caracterizat de creșterea prețurilor, inclusiv la alimente și utilități, determinată direct sau indirect de criza energetică și/sau de războiul după invazia Rusiei în Ucraina
Întrucât statul este obligat să ia măsuri pentru combaterea efectelor negative care influențează situația economică a unor categorii de debitori și având în vedere că prevenirea unui impact negativ generalizat al creșterii prețurilor vizează interesul general public iar contextul mai sus prezentat constituie o situație de urgență și extraordinară, cu impact general, care nu a putut fi previzionată și pentru care nu există alte mijloace de diminuare a riscurilor pentru economie, reglementarea acestei situații nu poate fi amânată,
Întrucât conform reglementărilor actuale este permis împrumutătorilor, instituții bancare și nebancare, să amâne la plată creditele oricărui debitor afectat de criza actuală,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Art. 1. În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) creditori - instituții de credit definite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, și instituții financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare, precum și sucursalele instituțiilor de credit și ale instituțiilor financiare nebancare din străinătate care desfășoară activitate pe teritoriul României;
b) debitori - persoanele fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale ce funcționează potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, profesiile liberale și cele care se exercită în baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei și persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu excepția instituțiilor de credit definite potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006;
c) scrisoare de garanție - angajamentul irevocabil și necondiționat prin care Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii, denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M., se obligă în numele și contul statului să plătească creditorului sumele care reprezintă dobânzi amânate la plată aferente creditelor, contractate de persoane fizice, prin programul “Prima casă’’, care beneficiază de facilitatea de suspendare a plăților în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, pentru care F.N.G.C.I.M.M., în baza mandatului acordat de către Ministerul Finanțelor, acordă o garanție în numele și contul statului în baza convenției încheiate cu creditorul prevăzut la lit. a). Valabilitatea scrisorii de garanție este de maximum 5 ani;
d) garant - statul prin Ministerul Finanțelor reprezentat prin F.N.G.C.I.M.M. pentru garanțiile acordate în numele și contul statului;
e) garanție de stat - angajament expres, necondiționat și irevocabil asumat de F.N.G.C.I.M.M., în numele și în contul statului, care acoperă pierderea suportată de creditor, ca urmare a producerii riscului de credit conform scrisorii de garanție prevăzute la lit. c);
f) riscul de credit - riscul actual sau viitor de afectare negativă a profiturilor și capitalului ca urmare a neîndeplinirii de către debitorii persoane fizice a obligațiilor ce le revin de rambursare a dobânzilor suspendate la plată, aferente facilității garantate de stat.
g) activ net - diferența între totalul activelor si totalul datoriilor debitorilor constituiți potrivit Legii societăților nr. 31/1990 cu modificările și completările ulterioare.
Art. 2. (1) Prin derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 288/2010, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, cu modificările ulterioare, și ale Ordonanței Guvernului nr. 51/1997 privind operațiunile de leasing și societățile de leasing, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data de 31 martie 2022, se suspendă la cererea debitorului pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 12 luni.
(2) Debitorii pot beneficia o singură dată de suspendarea obligațiilor de plată pentru fiecare împrumut, potrivit prezentei OUG.
Sunt exceptate de la aplicarea prezentei ordonanțe de urgență facilitățile revolving, inclusiv cele de tipul cardurilor de credit, a overdraft-ului și a liniilor de credit acordate atât debitorilor persoane fizice, cât și debitorilor persoane juridice.
(3) Perioada maximă de creditare prevăzută în reglementările creditorilor poate fi depășită cu o perioadă egală cu durata suspendării obligației de plată.
(4) Pentru debitori persoane fizice pentru care prelungirea maturității creditelor depășește limita de vârstă prevăzută prin reglementările creditorilor, aceștia procedează la restructurarea creditelor cu încadrarea în limita de vârstă.
(5) Facilitatea prevăzută la alin. (1) poate fi acordată doar pentru creditele care nu au înregistrat restanțe în ultimele 6 luni înainte de data solicitării suspendării obligației de plată și nu înregistrează restanțe nici la data solicitării de suspendare a obligațiilor de plată.
(6) Măsura prevăzută la alin. (1) se acordă exclusiv debitorilor care au fost afectați financiar de situația gravă generată de criza actuală, conform normelor de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, așa cum rezultă din evaluările efectuate de creditori cu privire la îndeplinirea cerințelor din prezenta ordonanță de urgență.
(7) Pe perioada aplicării facilității de amânare la plată, debitorii persoane juridice nu pot distribui și nu pot plăti dividende și nu pot acorda sau rambursa credite către acționari
Art. 3. (1) Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor de principal, dobânzilor și comisioanelor, debitorii trimit creditorilor o solicitare în acest sens, în format letric sau prin mijloace electronice de comunicare, la datele de contact stipulate în contractul de credit sau printr-un alt canal de comunicare la distanță oferit de creditor, cel mai târziu în termen de 30 de zile calendaristice de la data la care devin aplicabile prevederile prezentei ordonanțe de urgență conform art. 7 alin. (2). Solicitarea trebuie însoțită de declarațiile pe proprie răspundere prevăzute la art. 6.
(2) Debitorul poate opta prin solicitarea transmisă creditorului să suspende obligația de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane, pentru o perioadă cuprinsă între minimum o lună și maximum 12 luni.
(3) Creditorul analizează solicitarea și o aprobă în termen de 30 de zile de la data primirii solicitării care îndeplinește cerința de la alin.(1), dacă sunt îndeplinite condițiile din prezenta ordonanță de urgență.
(4) Pentru solicitările aprobate conform alin. (3), prelungirea duratei contractuale menționate la art. 2 produce efecte de la data la care debitorul a comunicat creditorului solicitarea de suspendare.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Chiar dacă dobânzile ar crește cu 1%, bursele pot să reziste. Teama principală nu provine din dobânzi Art. 4. (1) Dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente a căror plată este suspendată potrivit art. 2 se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plătește eșalonat pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare. Comisioanele amânate la plată, în sold la finele perioadei de suspendare, se plătesc conform graficului revizuit, ulterior perioadei de suspendare.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru creditele contractate de persoane fizice prin programul "Prima casă", aprobat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casă", aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările și completările ulterioare, dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit și reprezintă o creanță distinctă și independentă în raport cu celelalte obligații izvorâte din contractul de credit. La această creanță dobânda este 0% și plata de către debitor a acestei creanțe se va face eșalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de amânare. Acest regim nu se aplică plăților scadente în perioada de amânare la plată potrivit prezentei ordonanțe de urgență, aferente creanței prevăzute de art. 4 alin. 2 din OUG 37/2020.
(3) Plățile scadente aferente creanței prevăzute la art. 4 alin. 2 din OUG 37/2020, pot fi amânate la plată pe perioada prevăzută la art. 2 alin.(1), fără percepere de dobânzi pentru această perioadă. Plata de către debitor a sumelor astfel amânate se efectuează, ulterior perioadei de suspendare acordate potrivit prezentei ordonanțe de urgență, eșalonat numai pe durata rămasă, determinată conform prevederilor dispozițiilor art. 4 alin. (2) din OUG nr. 37/2020.
Art. 5. (1) Statul român, prin Ministerul Finanțelor, garantează în proporție de 100% plata dobânzii calculate potrivit art. 4 alin. (2) aferentă creditelor contractate de debitori persoane fizice prin programul “Prima casă’’.
(2) În scopul prevăzut la alin. (1), prin derogare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Finanțelor este autorizat să mandateze F.N.G.C.I.M.M. în vederea emiterii de scrisori de garanție în numele și în contul statului în favoarea creditorilor. Acordarea și derularea garanțiilor de stat se realizează pe baza unei convenții de garantare încheiate între F.N.G.C.I.M.M. și creditori. Modelul convenției de garantare se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
(3) Modificarea contractelor de credit potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se produce prin efectul legii, fără încheierea de acte adiționale. În termen de 30 de zile de la data la care solicitarea a fost aprobată în baza documentației complete transmise de debitor, creditorul notifică debitorului clauzele contractuale modificate pentru implementarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
În cazul creditelor garantate, inclusiv al celor garantate în cadrul programelor guvernamentale, toate garanțiile aferente contactului de credit se mențin. Efectele modificării contractelor de credit potrivit prevederilor prezentei OUG se extind prin efectul legii asupra oricăror codebitori, garanți, inclusiv fideiusori, care au garantat obligația debitorului, precum și a oricăror alte părți ale contractului de credit astfel modificat, și devin opozabile acestora fără încheierea de acte adiționale și fără acceptul expres al acestora. Perioada de valabilitate a garanțiilor aferente creditelor se prelungește corespunzător perioadei cu care se prelungește creditul ca urmare a amânării la plată.
Fiecare creditor informează o singură dată, cel târziu în data de 11 august 2022, garantul cu privire la creditele garantate de acesta, care fac obiectul amânării la plată conform prezentei OUG.
(4) Fiecare creditor comunică F.N.G.C.I.M.M. pe propria răspundere valoarea totală a angajamentului de garantare rezultat din cumularea sumelor de plată conform graficelor de eșalonare a plății sumelor reprezentând dobânzi datorate de debitori potrivit alin. (1).
(5) După efectuarea plății valorii de executare a garanției de Ministerul Finanțelor, F.N.G.C.I.M.M. întocmește un titlu de creanță prin care se individualizează obligațiile de plată ale persoanelor fizice beneficiare ale facilității prevăzute la alin. (1). Titlul de creanță devine titlu executoriu în condițiile legii.
(6) Sursa de plată a garanțiilor acordate de către F.N.G.C.I.M.M. în numele și contul statului pentru facilitatea prevăzută la alin. (1) este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor - Acțiuni generale, titlul "Alte transferuri" cod 55, alin. "Sume rezultate din executarea garanțiilor acordate din bugetul de stat" cod 55.01.50.
(7) Creanțele rezultate din plata garanțiilor de stat acordate în baza prezentului articol, respectiv sumele plătite creditorilor în baza scrisorilor de garanție, sunt creanțe bugetare și se recuperează de la debitori de către organele fiscale competente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.
(8) Sumele încasate conform alin. (7) sunt venituri ale bugetului de stat.
(9) Pentru neplata la scadență a obligațiilor rezultate din executarea scrisorilor de garanție, debitorul datorează obligații fiscale accesorii care se calculează și se comunică de către organele fiscale competente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015.
(10) Regimul prevăzut la art. 4 alin. (3) nu afectează termenii și condițiile în care a fost acordată garanția statului potrivit dispozițiilor OUG nr. 37/2020.
Art. 6. (1) Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor și comisioanelor în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) și alin. (2), debitorii definiți la art. 1 lit. b), cu excepția persoanelor fizice, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) prezintă declarația pe propria răspundere, cu privire la afectarea, în sensul scăderii, în contextul crizei actuale, cu minimum 25% a mediei rezultatelor lunare pe ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată, comparativ cu perioada similară a anului 2021. Rezultatul lunar se determină potrivit normelor de aplicare prevăzute la
b) prezintă declarația pe propria răspundere că nu vor distribui și nici nu vor plăti dividende pe perioada aplicării facilității de amânare la plată și nu vor acorda sau rambursa credite către acționari;
c) nu au fost înregistrate incidente de plată la Centrala Incidentelor de Plăți în legătură cu bilete la ordin sau cecuri, în ultimele 6 (șase) luni anterioare datei solicitării;
d) nu se află în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Național al Registrului Comerțului;
e) prezintă declarația pe propria răspundere că nu înregistrează un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumătate din capitalul social, potrivit bilanțului la 31.12.2021 depus și înregistrat la autoritățile fiscale;
f) nu beneficiază, la data solicitării, de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele 3 luni anterioare intrării în vigoare a prezentei OUG.
(2) Pentru a beneficia de suspendarea rambursării ratelor, dobânzilor și comisioanelor în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) și alin. (2), debitorii definiți la art. 1 lit. b), persoane fizice, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:
a) să nu se afle în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului;
b) prezintă declarația pe propria răspundere cu privire la creșterea cu minimum 25% a cheltuielilor medii lunare, ca urmare a creșterii prețurilor în contextul crizei actuale, în ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligațiilor de plată comparativ cu perioada similară a anului 2021;
c) nu beneficiază, la data solicitării, de o soluție/un plan de restructurare a datoriilor agreat, de comun acord cu creditorul, în ultimele 3 luni anterioare intrării în vigoare a prezentei OUG.
Art. 7. (1) În aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Finanțelor elaborează normele de aplicare, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
(2) Prevederile prezentei ordonanțe de urgență vor fi aplicabile începând cu cea de a 7 zi calendaristică de la data aprobării normelor de aplicare.
Art. 8. Banca Națională a României emite reglementări privind modalitatea, periodicitatea și formularele de raportare a expunerilor care fac obiectul prezentei Ordonanțe de Urgență, în termen de 30 zile de la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe de Urgență.