Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) confirmă informațiile Profit.ro conform cărora Euroins România a fost plasată în administrare temporară.
Profit.ro a anunțat ieri, mai înainte pe Profit Insider, că ASF a amendat, din nou, Euroins România, acum cu 500.000 lei, pentru că ar fi întârziat plata despăgubirilor aferente polițelor RCA. Profit.ro a mai anunțat ieri că instituția plasează asigurătorul, al patrulea jucător în clasamentul general al industriei, în administrare temporară pe termen limitat, iar Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) va fi desemnat administrator temporar.
Amenda aplicată este una dintre cele mai mari din istoria ASF. Cea mai dură amendă a fost aplicată de ASF în aprilie 2017 pentru NN Pensii, de 750.000 lei.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ieri, ASF a confirmat amenda, iar astăzi a confimat și că Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) a fost desemnat administrator temporar la societatea Euroins, pentru o perioadă limitată de timp, până la numirea noului Consiliu de Administrație, aflat în proces de autorizare. Rolul FGA va fi acela de a superviza procedurile și operațiunile curente desfășurate de societate, în acest interval.
"ASF menționează că numirea unui administrator temporar nu reprezintă instituirea procedurii de administrare specială. Administrarea specială este o măsură care se aplică de regulă în cazul deteriorării situației financiare a unei societăți. Autoritatea respinge orice speculație care se poate face în această privință în cazul Euroins. ASF subliniază faptul că Euroins îndeplinește indicatorii de prudențialitate, atât în ceea ce privește cerințele minime de capital (MCR - Minimum Capital Requirement), cât și în ceea ce privește cerințele de capital de solvabilitate (SCR - Solvency Capital Requirement)", mai comunică instituția.
UPDATE ora 15.39 Euroins România salută clarificările publice făcute de ASF, conform căreia îndeplinește indicatorii de prudențialitate, atât în ceea ce privește cerințele minime de capital (MCR - Minimum Capital Requirement), cât și în ceea ce privește cerințele de capital de solvabilitate (SCR - Solvency Capital Requirement)”, precum și faptul că nu este sub administrare specială.
"În ceea ce privește numirea unui nou Consiliu de Administrație, care constituie o condiție pentru încheierea mandatului temporar al Fondului de Garantare în baza deciziei ASF, compania a discutat deja cu ASF propunerile pentru noii membri, toți profesionști recunoscuți atât la nivelul regiunii, cât și al Uniunii Europene. Acționarii Euroins Romania vor organiza Adunarea Generală pe 16 martie 2020, pentru a-i alege pe noii membri ai Consiliului de Administrație. După această procedură, suntem convinși că toate cerințele vor fi îndeplinite și compania își va relua ciclul operațional obișnuit, concentrându-se pe continua îmbunătățire a serviciilor către clienți și parteneri", transmite compania.
Euroins România Asigurare-Reasigurare a încheiat anul 2019 cu o creștere a vânzărilor de 27% și prime brute subscrise în valoare de 1,279 miliarde de lei.
Asigurătorul, controlat de grupul bulgar Eurohold, a fost sancționat prima dată pentru întârzierea achitării despăgubirilor auto către păgubiți în toamna anului 2019. Amenda a fost de 50.000 lei.
CITEȘTE ȘI Ce așteptări avem de la anul fiscal 2020?Săptămâna trecută, ASF a aplicat asigurătorului o amendă de 100.000 lei pentru aceeași abatere.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Grupul hotelier francez Accor aduce în România două branduri noi, dintre care unul abia lansat la nivel internaționalCu o cotă de 11,6% din piața asigurărilor generale și de viață, Euroins este al patrulea jucător de profil, după City Insurance, Allianz-Țiriac și Omniasig VIG. Compania este al doilea mare jucător pe segmentul asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie, cu o pondere de 32-33% din piață, după City Insurance.
Potrivit legislației, FGA, în calitate de administrator temporar, este desemnat fie pentru a conlucra temporar cu organul de conducere al asigurătorului, fie pentru a înlocui temporar organul de conducere al companiei.
"În decizia ASF pentru desemnarea FGA ca administrator temporar se va specifica dacă misiunea acestuia vizează supravegherea și conlucrarea cu organul de conducere al asigurătorului sau dacă acesta a fost desemnat pentru a înlocui temporar organul de conducere al asigurătorului", se arată în Norma ASF 4/2016 privind administrarea Fondului de rezoluție pentru asigurători.
CITEȘTE ȘI ANPC: Regiunea București-Ilfov deține 88% din total reclamațiilor înregistrate anul trecut în domeniul asigurărilorActul normativ precizează că misiunea FGA este de a întreprinde toate demersurile necesare pentru restabilirea situației financiare a asigurătorului.
De asemenea, FGA dispune, după caz, de o parte sau de toate competențele organului de conducere al asigurătorului, în conformitate cu decizia ASF de desemnare a acestuia, competențe care se exercită sub controlul ASF, în calitatea sa de autoritate competentă.
"Pe perioada administrării, administratorul temporar, după caz, poate prelua integral atribuțiile de administrare și de conducere ale asigurătorului. Administratorul temporar poate, în orice situație, convoca adunarea generală a acționarilor și stabili ordinea de zi a acesteia, numai cu aprobarea prealabilă a ASF, conform prevederilor articolului 34, aliniatul (2) din Legea 246/2015", se mai arată în normă.
După numire, analizarea activității asigurătorului și întocmirea unui raport detaliat referitor la situația economică și financiară a acestuia, FGA va întocmi un raport cu măsurile ce urmează a fi întreprinse și posibilitățile reale de restabilire a situației financiare a asigurătorului sau, după caz, motivele care împiedică atingerea scopului pentru care s-a dispus această măsură, precizează Norma ASF 4/2016.
CITEȘTE ȘI Uniqa preia operațiunile AXA din Europa Centrală pentru un miliard de euro"Consiliul ASF a decis sancționarea societății cu amendă în sumă de 100.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale stipulate în Legea 132/2017 și Norma 20/2017 referitoare la înregistrarea cererii de despăgubire depusă la dosar, răspunsul privind solicitarea de despăgubire și formularea ofertei, utilizarea Procesului verbal de constatare care nu conține mențiunea conform căreia persoana prejudiciată are dreptul să se poată adresa oricărei unități reparatoare auto, fără nicio restricție sau constrângere din partea asigurătorului RCA, utilizarea unor surse de referință neprevăzute în legislația din domeniul asigurărilor și termenul de încheiere a procesului verbal suplimentar de constatare", se arată într-un comunicat al ASF din 5 februarie 2020.
De asemenea, Consiliul ASF a decis ca societatea să prezinte, în termen de 30 de zile de la data primirii deciziei, un plan de măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, se mai spune în comunicat.
Tot săptămâna trecută, vicepreședintele ASF Cristian Roșu a declarat, la un eveniment de specialitate, că este nemulțumit de modul în care asigurătorii gestionează polițele RCA, mai ales în privința achitării despăgubirilor. Reprezentantul ASF a afirmat că "vom scoate mănușile" și vom fi mai agresivi în privința sancțiunilor.
"Constatăm că asigurătorii contestă în instanță și avertismentele primite de la ASF, dar nu rezolvă problemele constatate de reprezentanții instituției atunci când vin în control. Spre exemplu, un asigurător a susținut că ASF nu are dreptul la control. M-a luat cu amețeală când am auzit. Observăm că în pofida faptului că am discutat și am vrut să întreptăm lucrurile fără să fim duri, lucrurile nu s-a schimbat. Dimpotivă, s-au amplificat. Suntem nevoiți să scoatem mănușile și să aplicăm mai des sancțiuni și mai mari", a spus Roșu.
CITEȘTE ȘI Un fost director concediat de Vodafone și ajuns la RCS&RDS, numit șef la Transilvania Leasing&Credit IFNCompania a fost înființată în 1994 sub denumirea Asitrans și practică doar asigurări generale.
Din 2007, asigurătorul român este controlat de Euroins Insurance Group PLC – 98,5%, parte a grupului bulgar Eurohold, alături de 35 de acționari persoane fizice - 1,49% și 4 acționari persoane juridice - 0,01%.
La finele anului 2018, Euroins Romania avea un capital social de 532,82 milioane de lei.