Lanțul românesc de restaurante Spartan, vândut de omul de afaceri Ștefan Mandachi, cum a anunțat atunci în premieră Profit.ro, plănuiește o extindere agresivă atât pe plan local, cât și în afara țării.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
În România, Spartan are acum 69 de restaurante, dintre care 38 sunt în franciză.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
VEZI AICI ȘI Spartan închide toate operațiunile din Austria și suspendă dezvoltarea în această țară după doar un an
„Planul nostru este ca în următori 3 ani să depășim borna de 100 de restaurante, dintre care 60% să fie francize. Intenționăm să intrăm puternic pe zona de locații stradale și mai mult pe express-uri de tipul convenience-food restaurant, adică la îndemâna clientului.
Dacă până acum trebuia să vii în mall ca să mănânci la Spartan, de acum va veni Spartan mai aproape de tine. Asta e direcția, pentru că centre comerciale bune nu se mai construiesc sau cele bune deja sunt construite.
Mai avem orașe în România cu potențial de dezvoltare și pe locație de tip mall, precum, București, Iași, Brașov, dar, în viitor, o să fie al 2-lea tip de restaurant Spartan.
CITEȘTE ȘI FOTO Dulcinella lansează franciza pentru a deveni lider de piață cu 200 de cofetăriiNu renunțăm la locațiile din centrele comerciale. În continuare, centrele comerciale reușesc să aducă un trafic îndestulător, chiar dacă concurența în zona de QSR crește. Nu vom renunța la aceste locații, planul nostru nu este să ieșim din centrele comerciale, ci să creștem noul segment”, spune, pentru Profit.ro, Gabriel Melniciuc, CEO Spartan, care consideră că mai există mult loc în România pentru dezvoltarea rețelei de restaurante.
„Avem orașe mari pe care nu le-am acoperit foarte bine, precum Brașov, Iași, București. Cred că doar în Bucureșt mai putem deschide cel puțin 20 de restaurante. Provocare apare la colegii de la dezvoltare în a identifica spațiile potrivite pentru noi, acolo unde se se întâlnește cererea cu oferta, ca să ne ofere și vizibilitate suficientă și trafic suficient. Dar potențial mai există în România”, adaugă el.
În ceea ce privește extinderea internațională, sunt vizate țări precum Spania și Marea Britanie într-o primă fază, iar ulterior compania targetează și Albania, Macedonia, Ungaria și chiar și Germania.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Undă verde - Digi cumpără al patrulea cel mai mare operator de telecomunicații mobile și fixe din PortugaliaÎn Spania există deja un restaurant Spartan.
„Începând cu 2025, planurile noastre sunt să abordăm mai agresiv Spania , unde deja suntem acolo de 2 ani. Am deschis două restaurante, unul în Barcelona, unul în Castellon. După 2 ani de zile am descoperit că alegerea de a deschide în Barcelona a fost una greșită. Am închis contractul de acolo și am rămas doar cu locația din Castellon, de unde urmează să pornim expansiunea în aceeași măsură.
CITEȘTE ȘI Undă verde - Tranzacție în avocatura din România: Kinstellar preia o casă de avocaturăSuntem deja în discuții cu NHood, care se ocupă de dezvoltarea Decathlon, Altex, Auchan, care să ne sprijine dezvoltarea în Anglia. Sunt foarte bine ancorați în piața din Anglia și atunci, cu sprijinul lor, urmează să demarăm expansiunea internațională și în Spania, și în Anglia”, spune Gabriel Melniciuc.
CEO-ul Spartan estimează că în următorii 3 ani vor deschide cel puțin 20 de locații în Spania și minimum 10 în Anglia.
„Nu vom acorda francize punctuale, ci doar francize teritoriale. Dacă vrea cineva să ia o franciză Spartan în Anglia, trebuie să își asume un contract pentru minimum 10 locații. Le semnăm pe un plan de dezvoltare care în primul an presupune între 1 și 3 locații maxim.
CITEȘTE ȘI Altex a decis când va avea Black Friday în acest an: Analizăm și subiectul lockereNu le permitem să deschidă mai mult de 3 locații, chiar dacă au puterea financiară, pentru că nu e vorba doar despre bani aici, ci despre a se acomoda cu brandul, a se înțelege cu brandul, despre a-i vedea noi dacă au capacitatea să dezvolte brandul și apoi le permitem să apese pedala de accelerație.
Noi suntem pregătiți să explorăm și alte piețe, iar dacă vom întâlni parteneri interesați să dezvolte și în alte țări, e posibil să depășim borna asta mai repede de 2 ani de zile. Ne uităm și la Macedonia, Albania, la țările vecine cu noi, cum ar fi Ungaria, iar de aici să punem bazele expansiuni mai departe spre Germania. Dar acum, cred că piața cu cea mai mare dezvoltare și cel mai mare potențial este cea din Anlia, iar în Spania e o alegere ferească, pentru că acolo deja am deschis”, precizează acesta.
CITEȘTE ȘI FOTO Tranzacție - Holdingul german Mutares cumpără o nouă fabrică în RomâniaAtât la nivel național, cât și internațional extinderea este prevăzută să fie realizată preponderent în sistem de franciză.
„În principal noi suntem o companie care are la bază francize. Modelul nostru de dezvoltare și de extindere, fie că e vorba de România, fie că e vorba de Spania sau de Anglia, are la bază franciza. Sistemul de franceză este în ADN-ul în nostru. Extinderea va fi în sistem de franciză. Unde vrem noi să fim siguri și vrem să luăm contact mai întâi cu piața, deschidem noi o locație proprie ca să învățăm.
De exemplu, în Anglia suntem destul de familiarizați, cunoaștem piața bine, nu e nevoie să deschidem o locație proprie, dar nu spunem niciodată nu.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE FOTO Ginerele milionar al premierului Viktor Orbán va cumpăra o mare clădire în RomâniaÎn Spania, tocmai pentru a învăța și a vedea cum funcționează piața, am deschis noi prima dată pentru că nu facem experimente pe banii francizaților. E important să validăm conceptul înainte de a-l oferim în franciză”, explică Gabriel Melniciuc.
Rețeaua de restaurante Spartan a înregistrat în 2024 vânzări de 48 de milioane de euro, iar în 2024 vânzările companiei vor ajunge la 51 de milioane de euro. Pentru 2025 este prevăzută o cifră de afaceri de peste 60 de milioane de euro cu restaurantele actuale, iar cu noile deschideri vânzările ar merge către 65 de milioane de euro.
„Mai mult ca niciodată în ziua de astăzi se merită să iei o franciză. Și spun asta nu din punct de vedere financiar, pentru că aici știm cu toții că marjele de profit au scăzut, tot ceea ce înseamnă QSR, HoReCa, inclusiv în industria hotelierĂ. Dar, cu cât crește concurența, cu atât ai nevoie să te miști mai repede. Cum poți să te miști mai repede într-un mediu ostil, dacă nu accesând o franciză care pune la dispoziție know how-ul, instant? Toate resursele francizei le ai la dispoziție instant. Se aglomerează piața și atunci viteza este un element distinctiv”, afirmă acesta.
CITEȘTE ȘI FOTO Dulcinella lansează franciza pentru a deveni lider de piață cu 200 de cofetăriiPeste 15.000 de clienți trec zilnic pragul restaurantelor Spartan.
„Cea mai mare investiție pe care am făcut-o anul acesta a fost în marketing, de aproape 1,5 milioane de euro, apoi am investit 1,4 milioane euro în renovarea locațiilor”, adaugă el.
Profit.ro a anunțat anul trecut că Ștefan Mandachi a vândut companiile care operau francizele lanțului de restaurante Spartan, împreună cu alte mari branduri din portofoliu, precum Regatto, sala de fitness Bum Bum Box, restaurantele Hercule și Hollywood Villas, către un grup de 7 persoane fizice, într-o tranzacție în valoare totală de peste 20 milioane euro.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ - PLANUL FISCAL pe 7 ani al României, forma finală: Guvernul promite ajutoare de stat noi pentru industrie de peste 2 miliarde de euroTranzacția și procesul de transfer au fost inițiate în luna mai 2022, cu un raport de evaluare a companiei, raport în urma căruia a fost stabilită suma de 15,5 milioane euro pentru compania Strong MND Corporation și 4,53 milioane euro pentru marca Spartan. Transferul părților sociale a fost finalizat în ianuarie 2023, tranzacțiile însumând 20,3 milioane euro.
Printre cumpărători sunt mai mulți francizați Spartan, precum Remus Cosovanu, fost fotbalist la Poli Timișoara, și Răzvan Nanuș, co-fondator Crocant. În urma achiziției, Remus Cosovanu, primul investitor francizat al brandului, care avea deja o cotă de 30% din numărul de restaurante, va deține cele mai multe părți sociale ale companiei. Antreprenorul timișorean este prezent în businessul Spartan încă de acum 10 ani, din anul 2013, operând restaurante prin intermediul companiei S.C. Corebos SRL în Transilvania și Ardeal.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Planul pentru celebrul magazin Eva al noului proprietar Vlad Papuc. Vizează noi plasamente și vrea să își extindă puternic și fabrica din CâmpinaAl doilea cel mai important investitor este Răzvan Nanuș, Directorul General al companiei francizate Rerum Food care operează din 2016 un număr de șapte restaurante, în regiunile București și Constanța. În urma acestei tranzacții, compania condusă de Răzvan Nanuș și Dragoș Safta, Rerum Food, devine master francizor în capitală. Directorul general Spartan România a rămas Gabriel Melniciuc, cu peste 20 ani experiență în retailul alimentar, din care 16 ani în rețeaua internațională de fast-food McDonald’s, care deține 14% din acțiunile firmei.
Lanțul de restaurante Spartan a fost fondat în 2012, parte dintr-un grup care mai deține Mandachi Hotel & Spa, Mandachi Business Center și francizele: Mefi Café, sala de fitness Bum Bum Box, Concept SPA BioTransylvania, Restaurant Don Stefano, Centru de evenimente Magnificus și restaurantele cu specific grecesc Hercule.
CITEȘTE ȘI Proprietarul Mega Image deschide nou hub IT în România și angajeazăÎn vara anului 2022, Ștefan Mandachi anunța că are în plan expansiunea Spartan și extinderea în țară și în străinătate, având ca obiectiv pentru anul 2022 să ajungă la 100 de restaurante deschise pe teritoriul României.
Spartan a încheiat atunci o înțelegere pentru preluarea a cinci dintre locațiile Taksim din București pentru 1 milion de euro.
Taksim era administrat în România de Sterling Cruise. Sterling Cruise a fost lansată în 2014 și operează branduri precum Salad Box, Pep & Pepper, Taksim, Boss Mini Burgers sau Resto Aperto.