Rezolvarea problemelor de alimentare cu energie electrică ale regiunii metropolitane a Capitalei, care include și județul Ilfov și care formează cea mai concentrată zonă de consum de electricitate a țării, prognozat să crească progresiv și în anii următori, ar putea dura și 10 ani, din cauza dificultății obținerii terenurilor necesare derulării lucrărilor de întărire a rețelei electrice de transport, se arată într-un document al operatorului sistemului energetic național, Transelectrica.
"Realizarea oricărui proiect în Municipiul București sau în zona limitrofă este una de durată, chiar și de zece ani de la studiu și pâna la implementare, condițiile de realizare fiind restricționate de obținerea terenurilor, acordurilor, avizelor, autorizațiilor, accesului în teren etc. Consumul de energie electrică din Municipiul București și din județul Ilfov este în creștere datorită dezvoltării orașului și a zonelor limitrofe", se menționează în documentul citat.
Acum, Transelectrica atrage atenția asupra consumului ridicat din zona București, care a depășit 1.500 MW la vârful de sarcină în iarna 2017-2018, valoare care reprezintă circa 77% din capacitatea de injecție din rețeaua electrică de transport (RET) în cea de distribuție (RED) a Enel din zonă (1.950 MW) și asupra faptului că este atinsă în mod uzual capacitatea de injecție pe fiecare dintre cele trei zone din interiorul municipiului București funcționând debuclat.
"Producția din centralele din București debitată la barele de 110kV s-a redus foarte mult în ultimii ani în perioada aprilie-octombrie în absența termoficării. În zona Fundeni nu există altă sursă de alimentare decât injecția din RET prin această stație. Vechimea grupurilor generatoare din centralele instalate în zonă poate duce la indisonibilități în perioade critice", mai afirmă Transelectrica.
Operatorul vrea să identifice soluțiile de dezvoltare a instalațiilor de transport și distribuție astfel încât să fie posibilă alimentarea în condiții de siguranță a consumatorilor din zona metropolitană București la nivel maxim de consum prognozat, inclusiv în scheme cu retrageri din exploatare și fără producție în centralele din zonă.
CITEȘTE ȘI GRAFIC România - printre ultimele țări din lume ca mod în care infrastructura își mulțumește locuitorii. Singura apreciată este.... infrastructura digitală"Pentru creșterea siguranței în alimentarea cu energie electrică a consumatorilor din Municipiul București și din zonele limitrofe este necesară analizarea oportunității închiderii inelului de 400 kV al Municipiului București, pe zona de est, prin realizarea unei linii electrice de 400 kV de la stația electrică de transport București Sud la stația electrică Domnești, inclusiv cu realizarea unei stații noi de transport în zona de nord-est a Municipiului București", se spune în document.
Transelectrica arată că, pentru rezolvarea unor probleme întâlnite în exploatare, se impune realizarea pe termen scurt a proiectului de flexibilizare a stației 220/110kV Fundeni, pentru creșterea siguranței în alimentare a consumatorilor din zona de nord-est a Bucureștiului, și de instalare a unui nou AT 220/110kV, precum și a proiectului de instalare a unui nou transformator 400/110kV în stația București Sud.
"Pe termen mediu și lung se impun acțiuni ample de dezvoltare a rețelei electrice de transport. Planurile de dezvoltare a RET au prevăzut la secțiunea de proiecte care vor fi realizate, în funcție de confirmarea parcurgerii etapelor de decizie necesare la nivelul părților interesate, diverse soluții de închidere a inelului de 400kV în jurul municipiului București", precizează compania.
CITEȘTE ȘI Mircea Sandu, fost președinte al FRF, trimis în judecată pentru luare de mită, alături de soția saAstfel, printre soluțiile pe termen mediu și lung avute în vedere de Transelectrica se numără realizarea unor stații de 400kV sau 220kV de injecție în RED în centrele de greutate ale consumului, corelate cu rețeaua de distribuție, și închiderea inelului de 400kV al Municipiului București, pe zona de est, prin realizarea unei linii electrice de 400 kV de la stația electrică de transport București Sud la stația electrică Domnești, inclusiv cu realizarea unei stații noi de transport în zona de nord-est a Municipiului București, într-una dintre locațiile Otopeni, Tunari, sau Voluntari.
Pentru a stabili limpede ce are de făcut, operatorul sistemului energetic național a lansat o licitație de achiziție a unui studiu privind dezvoltarea rețelei electrice de alimentare a zonei metropolitane București, cu perspectivă pe 10 ani.
Studiul va trebui să identifice traseele si amplasamentele fezabile pentru soluțiile propuse, să verifice posibilitățile reale tehnico-administrative de realizare a soluțiilor identificate, să facă o analiză de risc asociat privind obținerea terenurilor, acordurilor și autorizațiilor în zona Metropolitană București, să ierarhizeze soluțiile propuse în funcție de dificultatea și riscul de nerealizare, să analizeze planurile de dezvoltare urbanistică ale autorităților locale și planurile companiilor de utilități (de distribuție a apei, gazelor, energiei electrice, de termoficare etc) care au conducte și cabluri amplasate subteran și să obțină acorduri de principiu cu companiile de utilități.
CITEȘTE ȘI Erdogan exclude posibilitatea ca Turcia să se retragă din acordul cu Rusia de a cumpăra sistemul de rachete S-400"În prezent, ca urmare a condițiilor specifice de dezvoltare economică, Municipiul București și județul Ilfov ating împreună un consum de până la 15% din consumul de energie electrică de la nivel național, reprezentând cea mai concentrată zonă de consum de energie electrică din țară. Creșterea consumului de energie electrică din ultimii ani, respectiv dezvoltarea prognozată pentru următorii ani, conduc la necesitatea dezvoltării infrastructurii rețelei electrice de transport aferentă Municipiului București", conchide compania.
Transelectrica mai menționează că, dacă în prezent alimentarea cu energie electrică se efectuează prin intermediul a trei stații electrice de transport aflate la periferie, se impune ca pe termen mediu și lung să se dezvolte rețeaua electrică prin realizarea cel puțin a unei stații electrice de transport de injecție în centrul de consum al Municipiului București, racordată la stațiile existente prin intermediul unor cabluri electrice.
"Luând în considerare și celelalte aspecte specifice ale zonei: concentrarea foarte mare a consumului, existența consumatorilor cu un grad ridicat de sensibilitate la întreruperi în alimentare, numărul ridicat de cabluri, respectiv probleme legate de volumul energiei reactive etc, casările grupurilor generatoare din București și dezvoltarea parcului de producție din Dobrogea având drept consecință creșterea fluxurilor de putere care tranzitează stațiile care alimentează orașul București, în această zonă este necesară realizarea unor proiecte de întărire/ dezvoltare a RET-RED, precum închiderea inelului de 400kV al Municipiului București", se concluzionează în document.