DOCUMENT ANRE Ce blocaje apar la schimbarea furnizorilor de energie și gaze

DOCUMENT ANRE Ce blocaje apar la schimbarea furnizorilor de energie și gaze
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 21 sep 2020

Creșterea numărului de români care vor să își schimbe furnizorii de gaze naturale și energie electrică, după liberalizarea primeia dintre piețe de la 1 iulie și în perspectiva liberalizării și celei de-a doua de anul viitor, face ca firmelor implicate în aceste proceduri să gestioneze cu tot mai multă dificultate solicitările clienților în condițiile legislației în vigoare, astfel încât Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) își pune inclusiv problema modificării acesteia, potrivit unui document al instituției.

 

Problemele și provocările sectorului energetic, afectat la fel ca multe alte domenii de criza generată în contextul pandemiei COVID-19, vor fi dezbătute pe larg de liderii celor mai importanți jucători în domeniu, alături reprezentanți ai autorităților, la Videoconferința - Energy Profit Forum - Energia post-coronavirus, organizată în data de 8 octombrie 2020Mai multe detalii AICI

Urmărește-ne și pe Google News

Noi detalii vor fi anunțate la Profit Energy.forum, videoconferinta transmisa in direct la Profit TV și organizată cu sprijinul Black Sea Oil & Gas, Complexul Energetic Oltenia, FPPG, E-INFRA (Nova Power & Gas), Nuclearelectrica, OMV Petrom, Romgaz și Transgaz.

"Din perspectiva legislației europene se urmărește realizarea pieței unice de energie electrică și gaze naturale la nivel european, corelativ cu realizarea unei interconectări cât mai bune a piețelor naționale, atât din punct de vedere economic cât și tehnic. Aceste acțiuni vor avea ca efect creșterea numărului de furnizori de talie internațională ce vor intra pe piața de energie din România, aspect ce va conduce la o concurență tot mai mare în domeniu, ce va determina creșterea interesului din partea clientului final de a-și schimba furnizorul. În contextul actual, interesul furnizorilor de energie pentru clienții casnici este tot mai mare, iar numărul solicitărilor de schimbare a furnizorului de energie este din ce în ce mai mare, comparativ cu anii anteriori", se arată în documentația de atribuire a unei licitații lansate recent de ANRE pentru a achiziționa un "Studiu al situației existente referitor la domeniul specific al schimbării furnizorului pentru entitățile implicate".

Consultantul câștigător va elabora studiul și va elabora propuneri tehnice și de reglementare pentru realizarea și implementarea la nivel național a unei platforme online care să optimizeze procesele operaționale din piața de energie generate de solicitările de schimbare a furnizorului, prin gestionarea fluxului de informații în mod complet automatizat, proiect ANRE despre care Profit.ro a mai relatat aici și aici.

Scaunul fără cuie și taburetul din resturi, gândite, desenate și produse în România CITEȘTE ȘI Scaunul fără cuie și taburetul din resturi, gândite, desenate și produse în România

Proiectul va fi realizat cu fonduri UE nerambursabile de aproape 20 milioane lei. În cadrul proiectului sunt incluse activități precum: analiza cadrului de reglementare existent referitor la procesul de schimbare a furnizorului din domeniul energiei, realizarea unei platforme informatice integrate prin care să se efectueze schimbarea furnizorului, elaborarea și aprobarea cadrului de reglementare referitoare la utilizarea de către toți participanții la piață a platformei integrate dezvoltată prin proiect, precum și instruirea angajaților ANRE și a participanților la piața de energie pentru gestionarea si utilizarea platformei integrate și a fluxurilor aferente.

Asta în condițiile în care, potrivit Directivei UE nr. 944/2019 privind normele comune pentru piața internă a energiei electrice, până în anul 2026, durata maximă a procesului de schimbare tehnică a furnizorului trebuie să fie de 24 de ore, față de 21 de zile în prezent.

"(...) gestionarea numărului în creștere de solicitări de schimbare a furnizorului de energie va pune în dificultate capacitatea operatorilor economici implicați, de a rezolva solicitările în conformitate cu reglementările în vigoare precum și cu țintele de timp dorite. În plus, liberalizarea pieței cu amănuntul a gazelor naturale de la 1 iulie 2020 și preconizata liberalizare a pieței cu amănuntul de energie electrică de la 1 ianuarie 2021 va contribui în mod direct la creșterea numărului de cereri de schimbare a furnizorilor de energie", se arată în documentul citat.

Frații Pavăl inaugurează cel mai mare magazin Dedeman CITEȘTE ȘI Frații Pavăl inaugurează cel mai mare magazin Dedeman

ANRE mai afirmă că, având în vedere numărul mare de clienți finali care schimbă furnizorul de energie la nivel național și ținând cont de volumul mare de interacțiuni care are loc între participanții implicați în procesul de schimbare a furnizorului de energie (clienți finali, furnizori, operatori de rețea, operatori pentru măsurarea energiei, și operatorul pieței de echilibrare), rezultă că este necesară simplificarea și automatizarea acestui proces de schimbare a furnizorului la nivel național.

"De asemenea, operatorii de rețea prezintă o dificultate crescută în a gestiona tot mai multe solicitări din următoarele motive: comunicarea între entitățile participante la acest proces se realizează prin poștă, fax sau în cel mai mai bun caz pe email; informațiile pe care operatorul de rețea le primește trebuie introduse manual de către un operator în sistemul acestuia pentru a valida corectitudinea datelor primite; în conditiile în care informațiile primite de operatorul de rețea nu sunt valide, acesta va trebui să selecteze informațiile eronate și să transmită o solicitare pe email, fax, poștă noului furnizor, moment în care procesul de schimbare al furnizorului se reia de la zero; verificarea informatiilor de către operatorul de rețea se efectuează comparând documentele fizice, (tipărite), pe care acesta le deține, cu cele primite de la furnizori, din cauza faptului că nici sistemul de date al operatorilor de rețea nu este actualizat la zi cu informații", menționează Autoritatea.

Aceasta adaugă că problemele întâmpinate de distribuitori în acest proces se resfrâng asupra clientului final.

Profit net consolidat de 8,2 mil. euro la jumătatea anului pentru TBI Bank, în scădere cu 16% față de anul trecut CITEȘTE ȘI Profit net consolidat de 8,2 mil. euro la jumătatea anului pentru TBI Bank, în scădere cu 16% față de anul trecut

"Pe lângă faptul că acesta întâmpină dificultăți în schimbarea furnizorului, statusul pe care solicitarea clientului o are la un anumit moment, nu poate fi cunoscut de acesta: furnizorul vechi nu știe dacă clientul a ieșit din portofoliul lui până când nu primește închiderea de lună, iar noul furnizor nu știe dacă îi va intra în portofoliu clientul contractat - toate informațiile regăsindu-se la operatorul de rețea, dar clientul final nu poate avea acces la aceste informații deoarece, în cele mai multe dintre situații, nu are o relație contractuală directă cu operatorul de rețea", se spune în document.

Clienții finali, dacă întâmpină dificultăți, se adresează ANRE cu sesizări privind îngreunarea  procesului de schimbare a furnizorului. În aceste condiții, ANRE se confruntă cu un volum din ce în ce mai mare de cereri de procesat, neavând, în egală măsură, acces direct la informații.

În ceea ce privește datele de consum transmise de distribuitori, ANRE a identificat 2 probleme majore: fiecare distribuitor are un format propriu pentru transmiterea datelor de consum și, totodată, distribuitorul transmite același consum către furnizorul vechi și către furnizorul nou, ceea ce poate duce la facturarea dublă a acelui client.

Orban a anunțat că începe licitația pentru semnarea contractului pentru tronsonul 3 al Autostrăzii Pitești - Sibiu CITEȘTE ȘI Orban a anunțat că începe licitația pentru semnarea contractului pentru tronsonul 3 al Autostrăzii Pitești - Sibiu

"În concluzie, problemele cu care se confruntă în prezent ANRE și care se pot acutiza pe măsura creșterii numărului de solicitări de schimbare a furnizorilor, sunt cel puțin următoarele: volumul mare de sesizări ale clienților cu privire la dificultățile întâmpinate la schimbarea furnizorului de energie și în consecință durata mare de răspuns, din partea ANRE, la sesizările acestea; incertitudinea corectitudinii informațiilor primite de la participanții la piață cu privire la stadiul procesului de schimbare a furnizorului de energie, pentru că, deși sunt stabilite proceduri ale fluxului de schimbare a furnizorului, ANRE nu are acces direct la informații referitoare la etapele intermediare și nu are posibilitatea să acționeze în cazul remedierii deficiențelor; indisponibilitatea informației pentru a asigura monitorizarea în timp real a pieței, dacă este cazul", se precizează în documentația de atribuire.

Prin activitățile propuse în proiect se asigură soluționarea problemelor identificate la nivelul ANRE și a tuturor participanților la piața de energie electrică și de gaze naturale, generate de schimbarea furnizorului de energie, prin elaborarea și aprobarea cadrului de reglementare referitor la utilizarea tuturor participanților din piață a platformei integrate dezvoltată prin proiect, prin analiza cadrului legislativ actual și a procedurilor actuale cu privire la schimbarea furnizorului și elaborarea în cadrul studiului a unor propuneri de îmbunătațire a procedurilor actuale cu privire la schimbarea furnizorului din domeniul energiei, precum și prin dezvoltarea și implementarea unei platforme online integrate de optimizare a proceselor operaționale din piața de energie  generate de schimbarea furnizorului prin definirea și adoptarea noului cadru procedural și informațional (infrastructura IT necesară) în vederea implementării cu succes a măsurilor de simplificare pentru reducerea poverii administrative a mediului de afaceri generate de solicitările de schimbare a furnizorului  și implementarea propriu zisă a platformei online.

"Implementarea proiectului va contribui la soluționarea problemelor identificate prin următoarele modalități: simplificarea procedurilor administrative și reducerea birocrației pentru cetățeni prin dezvoltarea unei soluții informatice care va permite clienților de energie electrică și de gaze naturale să-și schimbe furnizorul de energie online, fără a mai fi nevoie obligatoriu de prezența fizică a celui interesat la sediul instituției; eficientizarea fluxului de lucru al ANRE prin scăderea semnificativă a numărului de sesizări și facilitarea verificării rapide de către ANRE a îndeplinirii obligațiilor ce decurg din procesul de schimbare a furnizorului; automatizarea procesului de schimbare a furnizorului; reducerea timpului de procesare a cererilor de schimbare a furnizorului, vizualizarea de către clienți în timp real a statusului cererii de schimbare a furnizorului, posibilitatea de transmitere cereri/sesizări de către clienți prin intermediul platformei și prin digitalizarea proceselor de administrare a documentelor; siguranța corectitudinii datelor colectate de către ANRE și transparentizarea datelor prin: comunicarea standardizată cu furnizorii/distribuitorii, automatizarea transmiterii, în mod transparent, a datelor de consum, facilitarea raportarii către ANRE; adaptarea proceselor și procedurilor instituției pentru serviciile online; dezvoltarea abilităților și cunoștințelor personalului din cadrul ANRE pentru asigurarea implementării procedurilor simplificate pentru reducerea birocrației pentru cetățeni prin organizarea unor sesiuni de formare în vederea utilizării platformei și a cunoașterii funcțiunilor acesteia", conchide ANRE.

viewscnt
Afla mai multe despre
schimbare furnizor energie
schimbare furnizor gaze
liberalizare piata gaze
liberalizare piata energie
cat dureaza sa-ti schimbi furnizorul de energie
procedura schimbare furnizor energie