Activitatea de înmagazinare subterană a gazelor naturale va fi complet dereglementată de la 1 aprilie 2021, iar Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nu va mai stabili nivelul stocurilor minime pe care furnizorii sunt obligați să le "pună deoparte" pentru a avea cu ce să-și alimenteze clienții în sezonul rece (ceea ce nu înseamnă că aceștia nu o vor mai face) și nici nu va mai aproba tarifele practicate de cei doi operatori de înmagazinare din România, Depogaz și Depomureș, acestea urmând a fi liberalizate.
ANRE a publicat recent un proiect de ordin care transpune în legislația secundară această liberalizare a înmagazinării gazelor, decisă de Guvern vara trecută prin OUG.
"(...) începând cu data de 1 aprilie 2021, operatorii de înmagazinare stabilesc propriile strategii de ofertare pe piața concurențială a acestui serviciu", se arată în nota de fundamentare a draftului de ordin.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cel mai mare jucător din domeniu este filiala de înmagazinare gaze Depogaz Ploiești a producătorului de stat Romgaz, care operează 5 depozite, cu o capacitate cumulată activă de circa 2,77 miliarde metri cubi pe ciclu. Celălalt operator, Depomureș, controlat de francezii de la Engie cu 59% din acțiuni și la care Romgaz are o participație de 40%, deține un singur depozit, cu capacitate de 300 milioane metri cubi.
Valoarea contractului era estimată la 500.000 lei, iar la licitație s-au înscris două nume grele ale industriei mondiale a consultanței, respectiv subsidiare locale ale KPMG și Deloitte.
CITEȘTE ȘI Carrefour numește un nou Director Executiv în România. Latour, fost inspector de finanțe, din pepiniera care i-a format pe actualul președinte al Franței Emmanuel Macron, pe Jean-Claude Trichet și pe Pascal Lamy, se retrageContractul a fost atribuit luna trecută celor de la Deloitte Consultanță SRL, unde coordonator al businessului din energie și resurse minerale este fostul ministru delegat pentru Energie din Guvernul Ponta, Răzvan Nicolescu, totodată partener în firmă, cu o participație de 0,01%. Valoarea de atribuire a fost de 243.013 lei, reprezentând mai puțin de jumătate din suma estimată inițial de Depogaz.
Potrivit documentației de atribuire, Deloitte va trebui în primul rând să efectueze un "studiu de piață în vederea identificării rolului și locului serviciilor de înmagazinare în România, în contextul liberalizării pieței gazelor naturale și a dereglementării activității de înmagazinare". Studiul va trebui să compare metodologiile de stabilire a tarifelor și nivelul propriu-zis al acestora din celelalte state UE cu cele valabile încă în România.
Pe baza studiului, consultanții Deloitte vor elabora metodologia Depogaz de stabilire a tarifelor, cu preluarea celor mai bine practici în domeniu din UE. Metodologia va trebui să permită recuperarea tuturor costurilor și investițiilor companiei, precum și o rată de rentabilitate superioară acestor costuri, respectând totodată legislația financiar-contabilă în vigoare, precum și pe cea din domeniile energiei și concurenței.
CITEȘTE ȘI Aprovizionarea orașului Cluj-Napoca cu apă din Lacul Tarnița, oprită după ce au fost găsite medicamente expirate în apăÎn baza metodologiei, va fi elaborat un model economic de calcul și vor fi stabilite tarifele efective ale Depogaz, în 2 variante: cea valabilă în momentul de față, în care Depogaz plătește chirie companiei-mamă Romgaz pe activele și instalațiile aferente activității de înmagazinare, și cea planificată pentru viitor, în care aceste active ar urma să intre în proprietatea Depogaz prin majorare de capital cu aport în natură.
Majorarea de capital nu a survenit încă pentru că, potrivit unui document recent al producătorului de gaze, pentru ca operațiunea de transfer al activelor de înmagazinare de la Romgaz la Depogaz să fie neimpozabilă din punct de vedere al TVA și al impozitului pe profit, în transfer nu trebuie inclusă și perna de gaze aferentă depozitelor de înmagazinare. Astfel, Romgaz se gândește încă dacă să închirieze sau să dea în folosință către Depogaz perna, care face obiectul acordurilor de concesiune pentru înmagazinare încheiate cu ANRM, acorduri în care calitatea de titular nu va fi transferată de la Romgaz la Depogaz.
"Mai mult decât atât, la momentul de față, ca urmare a dereglementării activității de înmagazinare, la nivelul filialei Depogaz se analizează impactul majorării capitalului filialei prin aport în natură cu mijloacele fixe proprietate a Romgaz care concură la activitatea de înmagazinare în tarifele care vor fi aplicate în piața liberă de către filială, pentru prestarea serviciului de înmagazinare", se menționează în document.
CITEȘTE ȘI Datoria publică a ajuns la aproape 500 de miliarde de lei, un nou maxim istoricTarifele actuale ale Depogaz, aprobate de ANRE și valabile până la 31 martie, sunt de 7,58 lei/MWh/ciclu anual pentru rezervarea de capacitate de înmagazinare, 3,67 lei/MWh pentru injecție și 2,03 lei/MWh pentru extracție. La Depomureș costă 4,29 lei/MWh/ciclu anual rezervarea, 6,92 lei/MWh injecția și 0,29 lei/MWh extracția.
Printr-o ordonanță de urgență din vara lanuui 2020, Guvernul a eliminat obligativitatea impusă furnizorilor de a constitui stocuri minime pentru iarnă la nivelurile stabilit de ANRE, cantitățile înmagazinate urmând să fie la latitudinea furnizorilor.
"Obligația constituirii stocului minim de gaze naturale induce costuri suplimentare la nivelul furnizorilor, care sunt/vor fi recuperate de la clienții finali (prin intermediul prețurilor practicate) sau vor constitui pierderi pentru firnizori, având în vedere modificarea continuă a portofoliului de clienți finali, existând riscul ca furnizorul să nu își poată recupera costurile aferente cantităților de gaze naturale înmagazinate pentru respectivii clienți. Pe o piață concurențială, constituirea stocurilor de gaze naturale de către furnizori ar trebui să fie la latitudinea lor, în conformitate cu strategia comercială a fiecăruia, interesul fiind consolidarea poziției în piață prin oferirea celor mai bune prețuri clienților finali și asigurarea continuității furnizării gazelor naturale. Furnizorul de gaze naturale este responsabil pentru asigurarea surselor de gaze naturale (producție internă curentă, înmagazinare, import) necesare pentru acoperirea necesarului de consum al portofoliului de clienți, însă ponderea fiecărei surse trebuie să fie opțiunea sa, în funcție de politica comercială", se arată în nota de fundamentare a OUG.
Aceeași ordonanță prevede că înmagazinarea subterană a gazelor naturale va continua să aibă statutul de activitate reglementată numai până la sfârșitul ciclului de extracție 2020-2021, adică până la 31 martie 2021.