Statul român ar trebui să aloce fonduri pentru "salvarea" Blue Air, dar și să devină acționar la această companie, a afirmat ministrul Transporturilor, Lucian Bode. Blue Air, cel mai mare transportator aerian român și al doilea mare jucător pe piața locală, după rivalul ungar Wizz Air, a declanșat recent procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună creditorilor săi un plan de redresare și plată a datoriilor.
CEO-ul Blue Air, Oana Petrescu, a declarat atunci pentru Profit.ro că a recurs la acest mecanism pentru a evita poprirea conturilor companiei și intrarea într-un blocaj, permițând continuarea normală a activității.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În această perioadă, industria de transport aerian se confruntă cu mari greutăți. Cum a făcut Germania cu Lufthansa, a alocat fonduri importante și a intrat acționar acolo, la fel va trebui să facem și noi - este opinia mea, încă nu am luat o decizie - cu Blue Air", a afirmat acum Bode, la Antena 3, potrivit Agerpres.
În plus, ministrul a dat asigurări că operatorul național aerian Tarom va fi salvat și și-a exprimat speranța că la fel se va întâmpla și cu Blue Air.
În acest sens, ministrul a menționat că săptămâna viitoare va avea o întâlnire cu reprezentanții celor două companii, cu premierul Ludovic Orban și cu ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, pentru a discuta acordarea de ajutoare.
Blue Air și Tarom au primit deja avizul pentru ajutoare de stat, în contextul coronavirus.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Daniel Slăvenie, despre premium în businessBlue Air a fost înființată în 2004 și s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaționale în România, Cipru, Italia și Marea Britanie.
Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la șase ani și trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac - Arad, în care a fost înregistrat un prejudiciu de 1,2 miliarde de lei în dauna CNADNR, a unei bănci și a unei firme de construcții din Spania.
Blue Air operează în actuala formulă din 2013, când Airline Management Solutions SRL a preluat, în urma unei licitații, afacerea Blue Air, aflată în insolvență.
Bata Sky Imobiliare a intrat în procedură simplificată de faliment în decembrie 2013, având peste 3.220 de creditori, pierderi de aproape 37 milioane lei și datorii care depășeau 483 milioane lei. Administratorul a fost obligat atunci să predea lichidatorului judiciar arhiva contabilă și gestiunea averii.
La acel moment a fost precizat că Bata Sky Imobiliare, având ca obiect de activitate transportul aerian de pasageri, nu mai are legătură cu operatorul aerian Blue Air. Cu puțin înainte de intrarea în faliment, brandul Blue Air fusese preluat de firma Blue Air Airline Management Solutions.
În 2016, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, depășind în premieră compania de stat Tarom după numărul de pasageri transportați. Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino.
În toamna anului 2018, Blue Air a cumpărat compania aeriană națională a Republicii Moldova, Air Moldova, cu 2,5 milioane euro, preluând totodată datorii de 61,2 milioane euro.
În 2019, Blue Air a înregistrat o cifră de afaceri de 2,19 miliarde de lei, în scădere cu 5,4% față de anul precedent. În schimb, cum a anunțat recent Profit.ro, prin reducerea cheltuielilor totale cu peste 8%, operatorul aerian a revenit pe câștig după trei ani, cu un profit net de 72,2 milioane de lei, de la o pierdere netă de 145,6 milioane de lei în 2018. În intervalul 2016 - 2018, compania a fost pe minus.
Creanțele au crescut cu 66,4%, la 156,3 milioane de lei, iar datoriile totale au urcat cu 4%, la 64,64 milioane de lei, conform datelor www.termene.ro.
Numărul mediu de salariați a urca cu 2,1%, la 1.145 persoane.
Planurile de viitor erau avansate ca fiind pregătirea pentru toamna anului 2020 a lansării pe bursă a unei emisiuni de obligațiuni în cuantum de 50-60 milioane euro, operațiune care poate fi urmată de o listare efectivă, după 2 ani. Ulterior, pe fondul pandemiei de coronavirus, compania aeriană a cerut și obținut de la Guvern un ajutor de stat.
Compania a calculat însă că, odată cu reluarea programului normal de zbor, va fi în măsură să genereze, în următoarele 18 luni, veniturile necesare atât plății datoriilor eșalonate, care vor constitui parte a procedurii de concordat, cât sș a datoriilor către pasageri și agenții, în timp ce pierderile directe generate de pandemie vor fi acoperite prin ajutorul de stat.
CITEȘTE ȘI Cinci pași pentru relansarea și reinventarea afacerilor în epoca Covid-19În ianuarie 2019, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul german Zeitfracht cumpără un pachet de acțiuni la compania low-cost Blue Air, care-i va asigura o poziție de control. Blue Air era din 2018 partenerul strategic al Zeitfracht pe piața din Germania, unde opera la Hamburg, Köln, München, Stuttgart.
Grupul german, fondat în 1952, dorea dobândirea controlului în comun, nu preluarea integrală a companiei aeriene. Anterior, în toamna anului 2017, achiziționase WDL Aviation, care închiriază aeronave pentru companii precum Lufthansa, City Line, easyJet, Germanwings, Air France, British Airways, SAS și KLM, după ce preluase și filiala Leisure Cargo de la falimentara Air Berlin.
Tranzacția cu Blue Air a fost finalizată o lună mai târziu, iar în luna mai a anului trecut germanii și-au adus și un reprezentant în board, odată cu instalarea unei noi conduceri.
Între timp, însă, surprinzător de rapid, germanii au ieșit din acest business.