Acum, Ministerul Transporturilor arată că dispoziițile legale care interzic transferul fondurilor de la buget companiilor de stat care nu au respectat termenele pentru aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli ”pot conduce la disfuncționalități majore în activitatea acestora, mergând până la imposibilitatea menținerii infrastructurii aeroportuare în stare operațională în mod continuu, ceea ce poate afecta procesul de consolidare a rolului României de furnizor de securitate în regiunea și de stat membru activ și responsabil în cadrul NATO”.
Infrastructura aeroportuară aflată în administrarea operatorilor economici aflați în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administrației publice centrale este utilizată frecvent și la ”activități suport pentru operațiunile aeriene militare esențiale, inclusiv de poliție aeriană, existând obligația menținerii acestei infrastructuri în stare operațională, la standarde de siguranță și securitate, 24 de ore din 24, 7 zile din 7”.
”Aplicarea restricțiilor de finanțare de la bugetul de stat (...) în cazul operatorilor economici aflați în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea organelor administrației publice centrale și care au în administrare infrastructură aeroportuară, utilizată în mod frecvent și în activități suport pentru operațiunile aeriene militare esențiale, inclusiv de poliție aeriană, și cărora nu li s-a aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 (:::) poate crea sincope majore în finanțarea acestora, putând conduce la întreruperea temporară a activităților specifice, ceea ce reprezintă un risc semnificativ la adresa securității naționale și constituie o circumstanță extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată”, arată ministerul de resort.
Acesta mai subliniază că ”lipsa gravă a resurselor financiare, respectiv a lichidităților, în perioada imediat următoare, este de natură a conduce la neachitarea drepturilor salariale și de personal, precum și a facturilor către furnizorii de utilități, cu riscul sistării furnizării acestora, ceea ce va avea repercusiuni majore asupra activităților curente desfășurate de acești operatori economici”.
Prin urmare, interdicșția de transfer a fondurilor de buget nu se va aplica companiilor de stat care au în administrare infrastructură aeroportuară ce trebuie menținută în stare operațională 24 de ore din 24, 7 zile din 7, pentru utilizare în activități suport pentru operațiuni aeriene militare, inclusiv de poliție aeriană.
În situația în care bugetele de venituri și cheltuieli ale acestor operatori nu au fost aprobate în termenul legal, ministerele vor efectua o analiză prin organele de control de la nivelul acestora, prin care vor stabili cauzele și/sau persoanele vinovate, după caz, pentru nerespectarea termenului și vor dispune măsuri de sancționare a acestora.
Ordonanța pregătită mai prevede că din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului se pot aloca, pe bază de hotărâri ale Guvernului, sume pentru finanțarea cheltuielilor curente și de capital, precum și pentru operațiuni financiare aferente domeniului feroviar și aerian al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite.















