Volumul de mărfuri transportate rutier a înregistrat, în primele nouă luni din 2021, o creștere cu 15,4% comparativ cu perioada similară a anului anterior, în timp ce transportul feroviar a avut un avans de 18,1%, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică.
Din totalul de 223,062 milioane de tone de mărfuri transportate rutier, 81,9% au fost înregistrate în transport național, care a marcat o creștere cu 16,5% față de aceeași perioadă a anului precedent. Parcursul mărfurilor a crescut cu 11,3%, în transportul național înregistrându-se o majorare cu 15,6%, scrie Agerpres.
În transportul feroviar, volumul mărfurilor a înregistrat creștere cu 18,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, datorată evoluțiilor pozitive ale tuturor componentelor. Au fost transportate 43,031 milioane tone mărfuri, din care 81,9% în transport național. Parcursul tarifar al mărfurilor s-a majorat cu 14,8%, transportul internațional înregistrând cea mai însemnată creștere dintre componente, respectiv cu 31,9%.
În transportul maritim au fost înregistrate 39,876 milioane tone în transport internațional, în creștere cu 13,3% față de perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2020.
Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 24,013 milioane tone, din care 49,4% în transport național. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat un avans de 5,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a crescut cu 1,5%.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a înregistrat 4,913 milioane tone mărfuri transportate, în creștere cu 3% față de primele nouă luni din 2020, în timp ce parcursul mărfurilor a totalizat 858 milioane tone-km (plus 9,1%).
În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 29.000 tone, în scădere cu 2,8%.
În perioada menționată, în transportul rutier național, 64,6% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe între 1-49 km, 19,4% pe distanțe cuprinse între 50-149 km și 12,9% pe distanțe cuprinse între 150-499 km. Diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost: minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (30,2%) și alte produse minerale nemetalice (20,1%).
Diviziunile care au deținut cele mai mari ponderi în total parcurs au fost: mărfuri grupate (un amestec de tipuri de mărfuri transportate împreună) -28,8% și produse alimentare, băuturi și tutun - 17,2%.
CITEȘTE ȘI VIDEO Angajați care încasează taxa pentru parcare, prinși că sustrăgeau din baniÎn transportul feroviar, ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cocs, produse rafinate din petrol (23,4%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (18,9%). În ceea ce privește parcursul mărfurilor, 29,5% din total este reprezentat de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol și 20% produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit.
Ponderile cele mai importante în transportul maritim au fost deținute de diviziunile produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (37,2%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (17,2%), iar în cel pe căi navigabile interioare de diviziunile minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (37,8%) și produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (33,4%).
Mărfurile transportate în cont propriu au reprezentat, în transportul rutier, în perioada ianuarie-septembrie 2021, 55,9% din total, iar în ceea ce privește destinația, 18,1% din total mărfuri au fost înregistrate în transport internațional. Din totalul mărfurilor în transport rutier internațional, respectiv 40,339 milioane tone, transportul între state terțe a reprezentat 47%, cabotajul 22,9% și mărfurile încărcate 17,2%.
În transportul rutier internațional de mărfuri, 92,7% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene și 95,6% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație state membre UE. Cele mai mari cantități de mărfuri au provenit din Germania (20,7%), Ungaria (17,3%) și Italia (11,0%), iar în ceea ce privește încărcările 18,6% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 16% Italia și 15,1% Ungaria.