Transportatorii români care au cumpărat camioane între 1997 și 2011 pot cere despăgubiri într-o acțiune amplă, organizată la nivelul UE de un ONG olandez

Transportatorii români care au cumpărat camioane între 1997 și 2011 pot cere despăgubiri într-o acțiune amplă, organizată la nivelul UE de un ONG olandez

FOTO: ACEA

Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 6 dec 2017

Transportatorii români care au cumpărat camioane de la companiile amendate de Comisia Europeană pentru stabilirea artificială a prețurilor pot cere despăgubiri cu ajutorul unui ONG olandez.

Înainte de a fi anunțată aici, informația a fost prezentată cu mult înainte pe Profit Insider

Comisia Europeană a stabilit în iulie 2016 că 6 companii producătoare de camioane au constituit un cartel timp de 14 ani, fixând artificial prețurile și încălcând astfel legile concurenței. Potrivit Comisiei, producătorii europeni de camioane au format un cartel între 1997 și 2011, perioadă în care au fixat prețurile pentru camioanele de tonaj mediu și mare vândute în Spațiul Economic European (EEA), s-au înțeles să amâne introducerea de noi tehnologii pentru controlul emisiilor și au transferat clienților costurile cu acele tehnologii.

Urmărește-ne și pe Google News

Au fost aplicate atunci amenzi totale de 3,8 miliarde de euro, după ce 5 dintre companii au admis că au participat la înțelegeri, aceasta fiind cea mai mare amendă din istoria Comisiei pentru înțelegeri de tip cartel. Scania a refuzat însă să accepte înțelegerea cu Comisia Europeană, astfel că a fost inițiată o altă investigație suplimentară.

EXCLUSIV Importul mașinilor second hand are un impuls serios. Care sunt cele mai cumpărate mașini. Profilul mașinii SH din Germania CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Importul mașinilor second hand are un impuls serios. Care sunt cele mai cumpărate mașini. Profilul mașinii SH din Germania

Anul acesta, rezultatul definitiv a fost anunțat, cu același rezultat: Scania a primit 880 milioane de euro amenzi, fiind pasibilă de plata unor despăgubiri pentru clienții care au cumpărat camioane cu prețuri ridicate artificial.

“Decizia de astăzi pune capăt investigației privind un cartel longeviv, cartel care a afectat un număr foarte mare de transportatori din Europa, având în vedere că Scania și celelalte companii din cartel produc mai mult de 9 din 10 camioane de tonaj mediu și mare vândute în Europa”, a spus, într-un comunicat, Margrethe Vestager, Comisarul UE pentru Concurență. “În loc să se asocieze pentru fixarea prețurilor, producătorii de camioane ar fi trebuit să concureze unul cu altul, inclusiv la capitolul îmbunătățirilor aduse mediului înconjurător”, a subliniat oficialul UE.

În urma deciziilor Comisiei Europene, toate persoanele și companiile care au achiziționat, primit în concesiune sau chirie camioane cu greutatea peste 6 (șase) tone, în perioada 1997 – 2011, în spațiul economic european, au dreptul să solicite recuperarea integrală a prejudiciilor, constând în sumele plătite în plus și dobânda aferentă.

EXCLUSIV Marsh va asigura flota Tarom, cel mai mare cont din România, pentru al doilea an consecutiv. Prețul: peste 1,3 milioane dolari. Cât primesc pasagerii sau rudele în caz de accident, prăbușire, deturnare sau piraterie CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Marsh va asigura flota Tarom, cel mai mare cont din România, pentru al doilea an consecutiv. Prețul: peste 1,3 milioane dolari. Cât primesc pasagerii sau rudele în caz de accident, prăbușire, deturnare sau piraterie

Pentru a sprijini transportatorii și celelalte companii prejudiciate, inclusiv pentru recuperarea prejudiciilor, în Olanda a fost înființat un ONG care are ca scop inițierea de demersuri în justiție împotriva companiilor vizate de ancheta Comsiiei Europene, în numele oricărei companii de pe teriotriul Uniunii Europene care este interesată să-și recupereze prejudiciile generate de cartelul cosntructorilor. Fundația Stichting Truck Cartel Recovery și-a propus să-i reprezinte pe toți cei care vor să își recupereze diferențele de preț plătite în plus ca urmare a înțelegerilor de tip cartel ale constructorilor MAN, DAF, Volvo/Renault, Daimler, IVECO și Scania. Potrivit celor de la Stichting Truck Cartel Recovery, despăgubirile pot fi solicitate și de la ceilalți constructori de camioane, chiar dacă nu au fost incluși în investigația CE.

Potrivit avocaților români care reprezintă interesele fundației în România și pot prelua cererile transportatorilor, ONG-ul olandez va primi dreptul de valorifica, de a solicita despăgubiri și, apoi, de a rambursa cedenților câștigurile obținute la finele procesului. Practic, se încearcă o comasare a tuturor acțiunilor individuale din Uniunea Europeană într-o singură acțiune de grup, pentru a putea acționa unitar. Fundația va suporta toate costurile pentru finanțarea acțiunii în justiție, respectiv pentru plata avocaților, pentru plata experților și pentru negocierile cu companiile care au făcut parte din cartel.

Dacă acțiunea va fi finalizată cu succes, fundația va recupera cheltuielile din sumele obținute în urma acțiunii. 

viewscnt
Afla mai multe despre
camioane
transportatori
man
daf
volvo
renault
daimler
scania
iveco