Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat, la Brăila, că în prezent sunt peste 20 de procese pe rol cu constructorul Podului suspendat peste Dunăre, acesta fiind acționat în instanță de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru nerespectarea mai multor clauze din contract.
Legat de hotărârea Curții de Apel București prin care CNAIR a fost obligată să plătească aproximativ 6 milioane de euro despăgubiri către constructorul italian al Podului de la Brăila, Webuild, pentru că i-a pus la dispoziție un teren care nu era liber de sarcini, ceea ce generat întârzieri în realizarea lucrărilor, Sorin Grindeanu a spus că suma respectivă va fi recuperată din cele peste 20 de procese aflate pe rol, scrie Agerpres.
„O să spun deschis că nu înțeleg acea apucătură a CNAIR, istorică, în momentul în care predai un amplasament, sarcina ta, a CNAIR, este să îl predai liber de sarcini și cine a câștigat să poată să își facă lucrarea. În momentul în care îl predai, dar nu îl predai, că mai există niște linii de înaltă tensiune, o țeavă de la Transgaz, în acel moment apar situații de acest tip. Dar în contractul pe care l-au semnat nu există niciun fel de clauză să nu fie dat podul în circulație, ceea ce nu s-a întâmplat. Și CNAIR a acționat în instanță pe celelalte clauze pe care constructorul nu le-a îndeplinit și aceste lucruri vor fi clarificate în instanță. Vor plăti penalități. Sunt peste 20 de procese pe rol, mi-e greu să fac un calcul, dar în mod sigur se acoperă suma de care vorbeați. Important până la urmă este ca, în această primăvară, să reușim în final să dăm în circulație Podul de la Brăila conform proiectului inițial, nu cu modificări”, a spus ministrul Grindeanu.
El a adăugat că, în urma ultimelor discuții avute cu constructorul, în aprilie-mai podul ar putea fi dat în circulație pe varianta Măcin, în județul Tulcea, iar până la sfârșitul anului și pe zona Jijila.
„Legat de Podul de la Brăila și de toate acele întârzieri pe care le știm cu toții, am stabilit împreună cu constructorul ca, la sfârșitul lunii aprilie, cel târziu luna mai – că m-am învățat cu acești domni – să putem să dăm în circulație prima fază, descărcarea pe Măcin, urmând ca, până la sfârșitul anului, să se întâmple și descărcarea pe Jijila. Să știți că și graficele de lucrări pe care le-am văzut arată că se poate face acest lucru. CNAIR-ul nu iartă pe poveștile legate de întârzieri și se vor aplica, așa cum prevede contractul, penalizări, pentru că sunt mult în afara termenelor asumate. Ba chiar pot să vă spun că s-a mai emis un certificat negativ pe această lucrare. Asta îi duce într-o zonă în care trebuie să fie foarte atenți, pentru că nu e bine, nimeni nu vrea să rezilieze contracte, deja sunt într-un stadiu avansat și cred că mai mult rău am face cu reluarea procedurilor, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să fie amendați pentru nerespectarea termenelor. Îmi doresc, având în vedere că vorbim despre un constructor extrem de serios, și anume UMB, ca până la sfârșitul acestui an să avem dat în folosință și Drumul Expres Galați Brăila, care bineînțeles să facă legătura cu Podul”, a declarat Grindeanu.
Lucrările de construcție a Podului suspendat peste Dunăre de la Brăila nu sunt finalizate, iar cele de la drumurile de legătură sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40%, deși angajamentul antreprenorului a fost să dea în trafic podul împreună cu aproximativ 11 kilometri din drumurile de legătură la sfârșitul lui 2022, anunța, pe 21 noiembrie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Potrivit sursei citate, chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia instanței de apel, constructorul, Webuild, este în continuare în întârziere pe întregul proiect. În plus, această extensie, obținută ca urmare a acțiunii în instanță a Webuild SPA, se referă doar la o secțiune a obiectivului (partea de pod) și nu la întregul contract, subliniază compania de drumuri.
CNAIR așteaptă motivarea instanței pentru a putea stabili exact ce presupune extensia de timp în cauză.
Valoarea contractului pentru construcția podului peste Dunăre de la Brăila se ridică la 2,375 miliarde lei cu TVA.
Lungimea podului este de 1.974 metri, din care 1.120 de metri reprezintă deschiderea centrală, la care se adaugă două deschideri laterale de 489 de metri pe malul dinspre Brăila și 364 de metri pe malul dinspre Tulcea. La momentul finalizării, va fi al treilea pod din Europa din punctul de vedere al deschiderii centrale și al lungimii.
Lungimea drumului principal Brăila - Jijila este de 19,095 kilometri, iar lungimea drumului de legătură cu DN22 Smârdan - Măcin este de 4,328 kilometri.
Contractul pentru construcția podului suspendat peste Dunăre de la Brăila a fost semnat în ianuarie 2018, iar termen contractual de finalizare era 2021, potrivit CNAIR.