Skoda Auto, companie care a fost deținută de statul cehoslovac, în perioada comunistă, a fost cumpărată de compania germană Volkswagen pe 28 martie 1991. Se împlinesc 30 de ani, perioadă în care evoluția acestei companii a fost spectaculoasă, așa cum s-a întâmplat, ulterior, și cu uzina Dacia din România, chiar dacă la o scară mai redusă.
Skoda a devenit un constructor de automobile global, cu vânzări pe aproape toate continentele, în cei 30 de ani de când a fost cumpărată de concernul german Volkswagen AG. Pe 28 martie 1991 era semnat contractul de privatizare cu guvernul Cehoslovaciei, stat care astăzi nu mai există. Dar în spatele achiziției au stat negocieri îndelungate și un automobil: Skoda Favorit, unul dintre cele două pe care marca le producea la acel moment.
CITEȘTE ȘI Virtual Private Server (VPS) – soluția de la Vodafone care vă permite să configurați mașinile virtuale în funcție de propriile nevoi„Astăzi, Skoda contribuie cu 5% din PIB-ul Republicii Cehe și cu 9% din totalul exporturilor. Marca este un activ valoros al Volkswagen Group și și-a asumat o serie de responsabilități, precum cea pentru creșterea unor regiuni ca India, Rusia și Africa de Nord, la fel și pentru dezvoltarea viitoarei generații Skoda Superb și Volkswagen Passat. Cu programul nostru NEXT LEVEL SKODA pentru viitor, face următorii pași pentru a conduce compania cu succes în noul deceniu. Ne concentrăm pe trei priorități: extidnerea portofoliului în segmentele entry-level, deschiderea de noi piețe pentru noi creșteri în segmentele de volume și angajarea cu diversitate și sustenabilitate în fiecare aspect al activității”, a declarat Thomas Schafer, CEO al Skoda Auto.
Volkswagen spune acum că primele contacte cu Skoda le-a avut încă din anii 70. Ulterior, dezvoltarea modelului Favorit s-a făcut în urma unei „cooperări informale” însă mașina a fost realizată de Skoda în totalitate cu mijloace proprii. Cei de la Volkswagen subliniază că a fost o excepție notabilă pentru țările din blocul estic, unde „vehiculele erau fabricate sub licență de la producătorii vestici”, cu referire la Dacia, care fabrica modelul 1300, sau la Polski Fiat, în Polonia, ori Lada 1200, în Rusia.
CITEȘTE ȘI Modalitatea prin care antreprenorii români își pot promova produsele către sute de mii de persoaneCooperarea dintre cele două companii auto a condus la testarea unui prototip care să poată fi echipat cu un motor VW, însă planurile au fost abandonate până în 1989, când au reînceput discuțiile și s-a pus problema unui parteneriat. Skoda avea o capacitate de producție de aproximativ 200.000 de autovehicule anual, în uzinele sale, unde era asamblat noul model Favorit, pe lângă vechile 130. Faptul că nemții cunoșteau deja mașina, a contat în decizia luată.
CITEȘTE ȘI Dacia Spring - Lansarea precomenzilor a generat o adevărată isterie în rândul românilorGuvernul cehoslovac a negociat cu opt constructori, dintr-un total de 24 potențiali cumpărători, și doar patru companii au depus oferte. După ce s-au retras două dintre ele, au rămas doar Volkswagen și alianța Renault-Volvo, în cele din urmă fiind aleasă compania germană. Prețul plătit pentru 31% din compania cehă a fost de 620 milioane de mărci germane. Cumpărarea întregului pachet de acțiuni s-a făcut apoi treptat, până în 2000.
Primul pas a fost extinderea modelului Favorit cu mai multe versiuni de caroserie, iar în 1994 a avut loc lansarea primului model din era VW: Felicia. Mașina era deja în dezvoltare la momentul achiziției fabricii, dar a fost prima care avea piese VW, astfel că s-a remarcat imediat în țările din est, inclusiv în România, cu dotări „vestice”, precum frânele cu ABS, airbaguri, sistem de aer condiționat sau servodirecție, dar și cu motoarele de 1.6 litri benzină sau 1.9 diesel. În 1996 s-a lansat, apoi, Octavia, modelul care a marcat succesul mărcii cehe în Europa vestică. A urmat subcompacta Fabia, care a cunoscut de asemenea, un succes important pe piețele europene.
Datele statistice arată că Skoda a crescut de la 17.000 de angajați, cât avea în 1991, la 42.000 de angajați, câți numără astăzi. De la două modele, la o gamă de 10 modele, de la 172.000 de vehicule, la peste 1 milion de automobile produse în fiecare din ultimii șapte ani. În cei 30 de ani, Skoda s-a extins cu uzine în China, Rusia, Slovacia și India, precum și în Ucraiona, cu ajutorul unui partener local.