Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a publicat în dezbatere un proiect de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții ”Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani”, lucrare de utilitate publică de interes national. Potrivit documentului, valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 10.961.899.000 lei, din care partea de construcții montaj este de 9.344.888.000 lei, lungimea totală a tronsonului de cale ferată fiind de 143,23 km, linie dublă, electrificată.
”Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT – Axa prioritară (AP) 1 – Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN–T și a transportului cu metroul, Obiectivul specific (OS) 12 creșterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN – T centrală ), actualizat prin H.G. nr. 1312 din 30 decembrie 2021 în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021- 2030. Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA): 10.961.899.000 lei. Durata de execuție a investiției: 36 luni”, se arată în proiectul de act normativ, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF), Programul Transport 2021 – 2027, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Durata de execuție a investiției este de trei ani.
Beneficiarul investiției este CFR SA.
Lungimea totală a tronsonului de cale ferată este de 143,23 km, linie dublă, electrificată
Pe traseul de cale ferată Ploiești Triaj (exclusiv Ploiești Triaj) – Focșani (exclusiv Focșani) sunt în exploatare 7 stații și 8 halte de mișcare: stația Ploiești Sud, stația Ploiești Est, Valea Călugărească H.M., Cricov H.m., Inotești H.m., stația Mizil, Săhăteni H.m., stația Ulmeni, stația Buzău, Boboc H.m., Zoița H.m., stația Râmnicu Sărat, Sihlea H.m., stația Gugești și Cotești H.m.
”Obiectivele generale ale implementării proiectului vizează modernizarea liniei de cale ferată în conformitate cu Specificațiile Tehnice de Interoperabilitate (STI) și cu previziunile cererii de trafic de călători și de marfă național și internațional, prin:
- Introducerea instalațiilor de centralizare electronică în stații și linie curentă și introducerea sistemului de siguranță ERTMS nivel 2;
- Reconfigurarea în plan a traseului, cu îmbunătățirea parametrilor infrastructurii feroviare pentru creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și respectiv minim 160 km/h pentru trenurile de călători;
- Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea (în sistem de alimentare de 25 kV, 50 Hz);
- Asigurarea condițiilor de interoperabilitate privind sarcina admisă pe osie și gabaritul de liberă trecere;
- Reabilitarea lucrărilor de artă, în conformitate cu recomandările expertizelor tehnice și a dimensionării hidraulice corespunzătoare debitelor de calcul cu probabilitatea de 1% stabilite prin Studiul Hidrologic și scoaterea de sub efectul inundațiilor pe zonele inundabile;
- Reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu accent pe îmbunătățirea condițiilor de călătorie, a accesibilității persoanelor cu mobilitate redusă, precum și îmbunătățirea condițiilor de muncă pentru personalul de exploatare a căii ferate;
- Modernizarea instalațiilor de telecomunicații feroviare;
- Lucrări de protecția mediului”, se precizează în nota de fundamentare.
Comparativ, vitezele maxime de circulație a trenurilor, înscrise în livretele de mers 2019/2020 sunt:
- la trenurile de călători
- 90 km/h pe tronsonul Ploiești Triaj – Ploiești Sud;
- 80 km/h pe tronsonul Ploiești Sud – Buzău;
- 100 km/h pe tronsonul Buzău – Râmnicu Sărat;
- 80 km/h pe tronsonul Râmnicu Sărat – Focșani;
- la trenurile de marfă
- 70 km /h în ambele sensuri pe tronsonul Ploiești Triaj – Ploiești Sud;
- 50 km /h în ambele sensuri pe tronsonul Ploiești Sud – Focșani.
Între efectele acestei investiții sunt: reducerea duratei de călătorie (economii de timp pentru publicul călător), creșterea cu circa 60% a vitezei tehnice a trenurilor de marfă, crearea barierelor împotriva zgomotului cauzat de traficul feroviar pe toată lungimea de traseu amplasat în vecinatatea zonelor urbane locuite, fluidizarea circulației rutiere, prin eliminarea unei treceri la nivel cu calea ferată și construirea unui pasaj rutier denivelat, precum și creșterea gradului de siguranță în exploatare, prin modernizarea trecerilor la nivel cu calea ferată care rămân în exploatare.
Linia de cale ferată Ploiești Triaj (Cap Y, km ex 56+300) – Focșani (Cap X, km ex 197+569) este situată în Sud – Estul țării, traversează trei județe: Prahova, Buzău și Vrancea și este administrată de Sucursalele Regionale de Căi Ferate București și Galați.
Zona de linie c.f. Ploiești Sud – Valea Călugărească (inclusiv) și Ploiești Sud – Ploiești Vest este administrată de Sucursala Regionala CF București, iar zona Valea Călugărească – Focșani este administrată de Sucursala Regională CF Galați.
Reabilitarea liniei de cale ferată Ploiești Triaj – Focșani face parte din Master Planul General de Transport al României (MPGT – Axa prioritară (AP) 1 – Îmbunătățirea mobilității prin dezvoltarea rețelei TEN–T și a transportului cu metroul, Obiectivul specific (OS) 12 creșterea mobilității pe rețeaua feroviară TEN – T centrală ), actualizat prin H.G. nr. 1312 din 30 decembrie 2021 în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021- 2030.
Linia de cale ferată Ploiești Triaj (Cap Y) – Focșani (Cap X) este situată pe ruta Coridorului IX Pan – European, parte componentă a rețelelor AGC (Acordul european privind marile linii internaționale de cale ferată), AGTC (Acordul european privind marile linii de transport internațional combinat și instalații conexe) și T.E.R. (Calea Ferată Trans-Europeană) și este o linie importantă a rețelei de cale ferată din România, care preia traficul internațional european de pe cele două coridoare centrale aflate pe teritoriul României și face legătura cu Coridorul Rhin – Dunăre (fost Coridor IV) cu țările din Sud – Estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) și țările din Nord – Estul Europei (Republica Moldova, Ucraina, Rusia).