Livrările de grâu prin Canalul Suez au scăzut cu aproape 40% în prima jumătate a lunii ianuarie, comparativ cu perioada similară a anului trecut, până la 500.000 de tone, din cauza atacurilor lansate de rebelii Houthi asupra navelor din Marea Roșie, a anunțat Organizația Mondială a Comerțului într-o postare pe platforma X, transmite Reuters.
Aceste date, care au la bază o platformă comună pusă la punct de Consiliul Internațional al Cerealelor (IGC) și Organizația Mondială a Comerțului (OMC), oferă o nouă dovadă a redirecționării navelor pe alte rute din cauza atacurilor din Marea Roșie, scrie Agerpres.
Ca răspuns la aceste atacuri, marile companii de transport maritim au decis să își redirecționeze navele pe o rută mai lungă și mai scumpă, care presupune ocolirea Capului Bunei Speranțe. Însă această rută adaugă 10 până la 15 zile la durata unei călătorii între Asia și Europa.
Potrivit OMC, în luna decembrie 2023, aproximativ 8% din livrările de grâu provenit din Uniunea Europeană, Rusia și Ucraina, care în mod normal ar fi trecut prin Canalul Suez, au urmat rute alternative. Însă, în prima jumătate a lunii ianuarie, acest procent a urcat la aproximativ 42%. Comparativ, înainte de atacurile din Marea Roșie, ponderea rutelor alternative a fost de doar 3%, în medie.
Cu toate acestea, datele arată că există foarte puține livrări de grâu care să fie anulate complet. "Numărul crescut de livrări pare să fi avut un impact limitat, până la această dată, asupra livrărilor totale", a precizat OMC.
La începutul acestei săptămâni, mai multe surse din industria de shipping au declarat pentru Reuters că, deși se așteaptă ca unele nave încărcate cu grâu să urmeze o rută alternativă, majoritatea își vor asuma riscul de a continua să treacă prin Canalul Suez, care este cea mai scurtă rută de transport maritim între Europa și Asia.