România a rămas la nivelul țărilor în curs de dezvoltare din perspectiva pieței auto și mai are foarte mult pentru a ajunge - dacă o va face vreodată - la rata de autoturisme noi cumpărate pe care o înregistrează țările din vestul Europei. Datele pentru 2022 analizate de Profit.ro arată că, dintre țările UE, doar Bulgaria se află sub România, iar dintre țările comuniste, Serbia și Albania au cifre mai proaste.
Românii au cumpărat aproape 130.000 de autoturisme noi, un volum care a fost cu aproape 7 procente mai mare decât cel înregistrat în 2021, însă este departe de vârfurile pe care le atingea țara noastră în anii 2007 – 2008, înainte de marea criză globală.
Dacă atunci rata de achiziție a autoturismelor noi era de 15,4/1.000 de locuitori, astăzi valoarea a scăzut la 6,7, mai puțin de jumătate, în condițiile în care populația României a scăzut cu cel puțin un milion de locuitori de atunci, după cum arată recensămintele realizate de INS.
Aparent, situația este într-un proces de îmbunătățire, comparativ cu anul 2011, de exemplu, imediat după ce criza economică a pus la pâmânt piața auto. Atunci, rata de cumpărare a autoturismelor noi era una dintre cele mai reduse din istoria României: 4,6 autoturisme la 1.000 de locuitori.
La nivel european, situația României s-a degradat din 2008 și până astăzi, pentru că la acel moment depășeam Polonia, care avea un volum de autoturisme noi comparabil cu al nostru, la o populație dublă, iar astăzi nu mai depășim decât Bulgaria.
CITEȘTE ȘI Regulament: Ce amendă riscă șoferii de mașini care nu sunt electrice sau sunt plug-in hibrid care ocupă stațiile de încărcareRata medie de cumpărare a autoturismelor noi, în Uniunea Europeană, este de 20,8/1.000, de trei ori mai mare decât cea a României, fiind generată de rezultatele extraordinar de bune din țările bogate: Luxemburg a înregistrat nu mai puțin de 67,2/1.000 autoturisme noi, depășind astfel Islanda, cu 48,9/1.000, și Germania, care a avut, în 2022, un an mai slab al pieței auto, cu 31,6 autoturisme noi cumpărate la fiecare 1.000 de locuitori.
La un nivel similar a fost și Belgia, care are însă o populație mai mică decât România și de șapte ori mai mică decât cea a Germaniei. Printre țările cu o rată a pieței de automobile noi situată sub media europeană s-au numărat Olanda (18,2/1.000), Cehia (17,9/1.000), Spania (17,4/1.000), Estonia (16,3/1.000) și Portugalia (15,3/1.000).
Sub un nivel de 15/1.000 se regăsesc mai multe țări, majoritatea din Europa de Est: Finlanda, Slovacia, Ungaria, Polonia, Croația, Grecia, toate având o rată peste 10. De la 10 în jos sunt Cipru, Lituania și Letonia, apoi, la finalul listei, România și Bulgaria.
Celelalte țări din Europa care nu sunt membre ale UE dar au o piață dezvoltată au înregistrat și ele, anul trecut, o rată a achizițiilor de autoturisme noi peste media Uniunii. Norvegia a avut 32,2 autoturisme noi la 1.000 de locuitori, iar Elveția, 26,1/1.000, în timp ce Marea Britanie a înregistrat 23,8 autoturisme noi la fiecare 1.000 de locuitori.
CITEȘTE ȘI Paradoxurile Stellantis: cele mai slabe vânzări din ultimii 26 de ani și cel mai mare profit. Fiat, cea mai vândută marcă a grupului, în 2022Pentru comparație, piața auto din SUA are un nivel care depășește toate țările UE, cu excepția Luxemburg, respectiv 43 de autoturisme noi la 1.000 de locuitori, o valoare asemănătoare cu cea din Canada și Australia, iar China, care a cunoscut o dezvoltare accelerată a pieței auto și a industriei auto în general, a depășit o rată de 17 la mie, în condițiile în care o parte importantă a populației are un nivel de trai foarte scăzut.
În America de Sud, Brazilia, Chile și Uruguay au o rată de autoturisme noi peste cea din România, celelalte state fiind comparabile cu România.
Grupul de țări care au o rată a pieței de autoturisme noi sub cea din România este format din 90% țări africane și o parte a țărilor asiatice din nordul Indiei și sudul Chinei.
N.R. Datele au fost obținute de Profit.ro pe baza statisticilor privind piețele auto și a cifrelor oficiale privind populația statelor.