Analizele de preț pentru industria auto globală arată că un automobil a ajuns să coste, în medie, în 2019, aproximativ 26.000 de euro, în timp ce mașinile electrice încă sunt la un nivel înalt.
ULTIMA ORĂ Nouriel Roubini, "Dr. Doom", vine în România. Detalii AICI
Datele statistice colectate de Jato Dynamics din 43 de piețe ale lumii arată că prețul mediu al unui autoturism a fost, în primele 6 luni din acest an, 29.493 de dolari, adică echivalentul a 25.939 de euro. În Uniunea Europeană, Grecia, Croația și România au cele mai mici prețuri medii pentru un autoturism.
În același timp, studiul arată că prețul mediu pentru un automobil electric a fost, în acest an, cu 81% mai mare decât cel al mașinilor cu motoare tradiționale. Acesta este principalul motiv pentru care acest tip de mașină rămâne departe de cumpărători.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În zona Europei, plus Turcia și Israel, prețul mediu al unui automobil a fost de 34.091 dolari (29.982 euro), în timp ce mașinile electrice au prețuri care abia pornesc de la această valoare și urcă până la circa 100.000 de euro (Jaguar I-Pace).
Europa este, în acest moment, a doua cea mai mare piață de vehicule electrice, în special ca urmare a legislației UE care impune limite ale emisiilor de CO2. Dar chiar și așa, ponderea vehiculelor electrice abia a ajuns la 1,9% din piață.
SUA are prețuri medii mai mari decât Europa, de 35.614 dolari pe mașină (echivalent 31.322 euro), fiind o cerere mare pentru mașini mai scumpe, cum sunt pickup-urile de mari dimensiuni (care au avut un preț mediu de 43.650 dolari). Dar și aici mașinile electrice sunt mai scumpe. Tesla vinde Model 3 cu un preț mai mare cu 21% față de prețul mediu de retail, chiar dacă prețul lui mediu (47.467 dolari) este sub cel din Europa (67.440 dolari, echivalent a 59.300 euro).
În China, lucrurile sunt diferite, pentru că vorbim atât de cea mai mare piață auto, inclusiv cea mai mare piață de EV, dar și despre unele dintre cele mai mici prețuri. Dacă Tesla Model 3 are un preț mediu chiar și peste Europa (69.201 dolari), prețul mediu de vânzare a autoturismelor este de 26.715 dolari (23.495 euro), iar pe segmentul electric sunt mașini cu prețuri sub prețul mediu: Yuan - 15.279 dolari, iQ - 17.936 dolari, EQ1 - 20.260 dolari. Chinezii reușesc asta pentru că au la dispoziție o legislație mai blândă în privința echipamentelor de siguranță, dar și pentru că mulți producători au ca acționar statul, care face eforturi să producă ieftin.
CITEȘTE ȘI FOTO-SPION Dacia Sandero 3. Primele imagini cu mașina camuflatăLa nivel global, cele mai mici prețuri medii pentru autoturisme sunt în India, unde în primele șase luni indienii au plătit 12.541 de dolari pentru o mașină nouă (aproximativ 11.000 de euro), fiind urmată la distanță destul de mare de America de Sud (Brazilia, Argentina și Mexic), cu 20.812 dolari (18.300 euro). Rusia, China, Japonia, Asia de SE au prețuri medii apropiate, de 24 - 25.000 de dolari (21.000 - 23.500 euro), în timp ce Australia se apropie de Europa, cu 30.839 dolari/mașină.
Noutățile care vin pe piață ar putea să schimbe, dar nu semnificativ raportul dintre prețul mașinilor cu combustie și cel al mașinilor electrice. Noul VW ID.3, proaspăt lansat, va costa „sub 30.000 de euro”, după cum au anunțat reprezentanții companiei, adică sub prețul mediu al autoturismelor din Europa în acest an. Dar, în același timp o serie de noi modele anunțate vor avea prețuri care vor fi duble față de acest preț mediu. Și China va primi și cel mai ieftin automobil electric din lume, proaspăt prezentat: Renault Kwid, la 12.541 dolari (11.000 de euro), care ar putea, cu ceva noroc, să ajungă în Europa sub numele Dacia, chiar dacă la un preț ceva mai mare.