Vânzările de automobile electrice la nivel global au crescut în primele șase luni ale anului cu 92%, ajungând la un nivel de 765.000 de unități, potrivit datelor Jato Daynamics.
Numărul de vehicule electrice crește în progresie geometrică, de la un an la altul, fiind de aproximativ 780.000 în intervalul ianuarie - iunie, conform estimărilor celor de la Jato Dynamics. Aceștia au măsurători pentru 41 de țări, unde au fost vândute cele mai multe dintre vehiculele electrice, 765.000, diferența de circa 15.000 fiind estimată pentru țările pentru care nu există date exacte.
Față de 2018, vânzările de mașini electrice aproape s-au dublat, chiar dacă problemele au rămas aceleași: prețuri prea mari pentru marea majoritate a clienților, infrastructură de încărcare subdimensionată, autonomie a bateriilor încă mică. Datele Jato arată că nivelul cotei de piață a mașinilor electrice a ajuns la 1,7%.
Principalii factori care au condus la accelerarea vânzărilor au fost impulsul dat de China, prin politicile de stabilire a unor cote de vânzări, și lansarea Tesla Model 3. Pe locul al treilea este introducerea de baterii cu o autonomie mai mare.
În acest moment, China conduce detașat cu 56% din vânzările globale de mașini electrice, urmată de Europa, cu 23%, și America de Nord, cu 17%.
În China, au fost vândute 430.700 de autovehicule electrice, în creștere cu 111%, în timp ce piața auto pe ansamblul ei a scăzut cu 12%. Politicile guvernului privind New Energy Vehicle (mașini electrice și hibrid) prevăd un raport de 10% pentru orice constructor de mașini, iar din 2020 acest raport va crește la 12%, respectiv, la 14, 16 și 18 procente, în următorii ani.
Din acest motiv, cota de piață a mașinilor electrice a crescut în China de la 1,9% în prima jumătate a anului 2018, la 4% anul acesta. Mai mult, 90% din aceste vânzări au fost generate de mărcile chinezești, doar 10% fiind ale mărcilor străine, potrivit datelor Jato.
SUA și Norvegia au fost țările de pe locurile 2 și 3, urmate de Germania și Franța.
Pentru a înțelege ritmul extraordinar în care cresc vânzările de mașini electrice, să ne amintim că în urmă cu un deceniu, erau vândute pe întreg mapamondul numai 2.000 de astfel de vehicule, iar la jumătatea intervalului se vindeau deja peste 100.000 de automoble propulsate exclusiv electric.
Cel mai vândut automobil electric din lume a fost, în primele șase luni, Tesla Model 3, care a înregistrat 134.300 unități vândute, 57% dintre acestea fiind vândute în SUA. În Europa, Model 3 s-a livrat în 37.500 unități, devenind astfel cel mai vândut automobil electric de pe continent, depășind Renault Zoe. În Norvegia a fost cel mai vândut automobil de pe piață, iar în Oianda, al treilea cel mai vândut. În China, Tesla Model 3 a vândut 16.300 de exemplare, intrând în Top 10 al mașinilor electrice de pe această piață, în timp ce China a devenit a doua piață a acestui model, după SUA.
Al doilea cel mai vândut model electric a fost în primul semestru BYD E5, cu 55.000 de exemplare, urmat tot de un model chinezesc, BAIC EU. Nissan Leaf s-a situat abia pe locul al patrulea, în timp ce Renault Zoe, singurul model european din Top 10, a încheiat primele șase luni cu 25.000 de exemplare, pe locul al șaselea.
Europa a înregistrat, în cele șase luni, un număr de 173.200 automobile electrice vândute, cu 84% mai multe față de anul trecut. Printre factorii care au stimulat creșterea se numără imaginea negativă a motoarelor diesel și lansarea de noi modele electrice, mai ieftine.
În afară de Tesla Model 3, celelalte modele de pe piață au generat ele singure o creștere de 45%, lansările noilor Hyundai Kona, Audi e-tron, Jaguar I-Pace și Kia Niro, toate SUV-uri, fiind foarte importante pentru creșterea pieței.