BMW România a lansat pe piața locală cele mai noi versiuni ale familiei M, M3 și M4, în variantele denumite Competition. Momentul a fost marcat cu un test drive pe unul dintre puținele circuite automobilistice din România, care a permis Profit.ro să poată testa, în condiții mult peste cele din trafic, performanțele de care sunt capabile cele două modele.
Modelele BMW M fac de decenii deliciul fanilor celei mai sportive mărci din trio-ul de mărci germane premium. Noile generații M3 și M4 nu se lasă mai prejos și vin inclusiv cu detaliile considerate esențiale de fani: cutie manuală și tracțiune spate. Numai că între acești fani există și o categorie mai sofisticată, a celor care vor mai mult: cutie automată și tracțiune integrală. Așa au apărut modelele Competition.
BMW M3 și M4 Competition au ajuns pe piața din România în acest început de vară ploios, și așa a fost și vremea pe care Profit.ro a reușit să conducă cele două modele, pe unul dintre puținele circuite auto din România, cel din apropiere de Târgu Mureș.
Mai întâi de toate, este bine să știm cu ce se deosebesc modelele M Competition de cele standard
Transmisia automată, care lipsește de pe M3 și M4, dar este pusă la dispoziția celor care doresc o astfel de cutie, este un M Steptronic, în 8 trepte, care se regăsește pe X3M și X4M (cu unele modificări). Motorul celor două noi versiuni (aceeași cilindree, 3.0 litri, twin-turbo) este mai puternic: are 510 CP și oferă o accelerație de la 0 la 100 km/h de numai 3,9 secunde.
CITEȘTE ȘI Regio Călători, cel mai mare operator privat de transport feroviar de pasageri, se retrage rapid și surprinzător de pe proaspăta ruta Gara de Nord - Aeroport Henri CoandăÎn aceste zile, în care se vorbește cu ușurință despre accelerații de 2 secunde (la unele mașini electrice), nu-mi dau seama cât de rapidă pare mașina unui necunoscător, cu aceste cifre. Vă garantez însă că este atât de rapidă încât să te facă să simți orice apăsare a pedalei de accelerație. Astea sunt diferențele pentru modelele testate de noi.
În plus, BMW pregătește - pentru cei care vor și mai multă siguranță și un comprtament mult mai previzibil - tracțiunea xDrive, care va distribui astfel cuplul uriaș, de 610 Nm, către ambele punți.
Acum putem vorbi și despre „ingineriile” ce se regăsesc sub capotă
Un rol extrem de important îl are controlul tuturor funcțiilor acestor mașini: controlul frânelor, cu un sistem integrat, ce poate fi reglat după preferințele șoferului, controlul tracțiunii (M Traction Control), care poate fi reglat în nu mai puțin de 10 grade diferite, în funcție de „curajul” șoferului și, evident, de priceperea lui, controlul rigidității șasiului.
Pe circuit, toate astea se simt într-un fel anume și recomand tuturor celor care au în gând să-și cumpere un astfel de automobil să nu rateze ocazia de a conduce mașina pe un circuit închis, protejat, care îți permite să testezi toate limitele mașinii.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Premieră mondială: Dacia Duster face-lift, cu noile faruri și stopuri, cutie automată EDC și un nou sistem multimediaPrimele impresii din interior
La volan, senzația este foarte aproape de cea pe care o ai într-o mașină de raliu. Scaunele de tip scoică, desenate special pentru aceste modele, M Carbon, încearcă să ofere și un pic de confort dar mai ales multă susținere laterlaă și senzația de siguranță, în fața volanului, în momentele în care forțele centrifuge trag de tine și apoi te împing în toate direcțiile. Pasagerul din dreapta are același scaun la dispoziție, astfel că senzațiile tari pot fi împărtășite cu ușurință.
Printre trăsăturile acestor scaune se numără și greutatea redusă, aproape 10 kilograme în minus, care au contat enorm în efortul BMW de a face cele două modele mai ușoare față de generația anterioară.
Scaunele sunt incluse în pachetul M Race Track, dar pot fi comandate separat. Pachetul cuprinde și alte „gadgeturi” care fac viața mai ușoară pe circuit unui pilot adevărat. Am vorbit mai devreme de frânele ceramice, la care se adaugă jantele M din aliaj ușor, scaunele M Carbon, pentru conducător și pasagerul din față, dar există un M Driver, device-ul care „dezleagă” viteza maximă până la 290 km/h. Alte funcții și dispozitive sunt incluse, astfel că performanța mașinii crește, iar masa totală se reduce cu 25 de kilograme, pentru performanțe și mai bune.
CITEȘTE ȘI LISTA Prețuri Dacia Duster face-lift: posibile scumpiri pentru piața din RomâniaMașina mai are și alte sisteme, pe care nu am reușit să le testăm la această ieșire. De exemplu, M Drive Professional este un sistem care analizează drifturile și trasele șoferului, prin intermediul M Drift analyzer: acesta înregistrează durata, linia și unghiul celui mai recent drift făcut de mașină și face comparații cu performanțele anterioare, pentru a-i sugera șoferului îmbunătățiri ale modului în care conduce.
Un loc aparte îl au butoanele M1 și M2 amplasate pe volan, în apropiere de padelele pentru schimbarea treptelor de viteză. Rolul lor este unul extrem de util: memorează diferite setări ale mașinii, despre care am amintit mai sus, cele care schimbă parametrii motorului, șasiului sau direcției, astfel că poți testa diferitele setări alternându-le doar prin acționarea celor două butoane. La fel de bine poți păstra o setare pentru rularea pe șosele publice și una pentru circuit.
Primele senzații de pe circuit
Cum s-a simțit mașina pe circuit? Ca de obicei, amestecul de putere cu limitările date de rularea în coloană a fost interesant, pentru că poți testa în acest mod deopotrivă accelerații și frâne, dar și limitele pe care sistemul de control nu te lasă să le depășești.
CITEȘTE ȘI VIDEO & FOTO Premieră mondială: Dacia Duster face-lift, cu noile faruri și stopuri, cutie automată EDC și un nou sistem multimediaModelul pe care l-am testat (M4 galben) era echipat cu cauciucuri slick, fiind astfel și mai vulnerabil pe asfaltul ud al circuitului. De fiecare dată când combinația de viteză excesivă și suprafața fără aderență duceau la ruperea traiectoriei, sistemele electronice aveau grijă să smucească puternic și să așeze mașina pe drumul corect.
Cam asta înseamnă forța motorului în combinație cu electronica din ce în ce mai complicată și inteligentă. Pentru cei care doresc forța pură a unui M3, ar fi bine probabil să nu aleagă un Competition. Pentru cei care înțeleg însă rolul electronicii și apreciază siguranța, chiar și atunci când vor să savureze exploziile de putere ale acestor două mașini, sunt de preferat versiunile super-tehnologizate.
Cu această ocazie am aflat o serie de informații tehnice referitoare la noile M-uri, începând de la cantitatea marea de fibră de carbon regăsită sub vopsea și terminând cu piesele produse cu imprimante 3D. Industria auto evoluează, iar tehnologia merge în direcția în care vor clienții.
CITEȘTE ȘI Blue Air și Wizz Air intră într-un război inedit pentru a duce turiștii români în Grecia, prezentându-se, pe rând, drept principalul operator aerian pe această rutăPentru un BMW este important să transmită energie prin fiecare șurub, dar să poată controla toată această energie în așa fel încât să-i țină pe cei din mașină departe de pericole. M3 și M4 Competition sunt un exmplu de mașini capabile să ofere și adrenalină, și senzația de siguranță.
Cât costă un BMW M3 sau un M4 Competition
Prețul acestui pachet de "mușchi" electronici, care oferă și putere, și siguranță, este mare, dar unul justificat: dacă versiunea standard a lui M3 costă 85.323 euro, motorizarea Competition costă 89.310 euro, la care se vor adăuga toate pachetele necesare pentru a face dintr-o bestie un monstru inteligent.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Ford vrea să deschidă în București un centru de servicii care să deservească Europa. Caută spațiu de birouri pentru sute de angajați, unul dintre cele mai mari contracte de închiriere de birouri în acest anLa fel, un M4, costă 85.977 de euro, dar pentru versiunea Competition trebuie să plătești mai mult: 90.857 de euro. Pielea integrală Merino, din modelul testat, costă 2.300 de euro, iar pachetul exterior M, cu elemente de fibră de carbon, costă 4.800 de euro.
Pachetul M Race Track, despre care am scris mai sus, costă 15.887 de euro, cam cât o Dacia Sandero bine echipată. În total, mașina testată a costat 122.093 de euro, cu peste 31.000 de euro preț pentru opționale, sume care te fac să te gândești nu de două ori, ci de 10 ori, înainte de a apăsa accelerația la maximum.