Marca premium a SEAT, Cupra, desprinsă de brandul de bază în urmă cu cinci ani, și-a fixat o strategie de dezvoltare bazată pe mașini electrice, astfel încât să le poată vinde la prețuri incompatibile cu imaginea SEAT. După Born, un automobil similar cu ID.3 de la VW, Cupra vine cu al doilea model electric, dar acesta este produs în China, pentru a putea fi profitabil.
Cupra ar putea fi considerat creația lui Luca de Meo, care a condus SEAT pentru câțiva ani, perioadă în care a replicat strategia de la Fiat, care a adus pe piață Abarth. Între timp, șefii VW Group au decis ca marca spaniolă de performanță să preia poziția de brand principal al SEAT și să-și lanseze propriile modele electrice.
În 2021, Cupra Born a fost lansat la scurt timp după VW ID.3, cele două fiind produse în aceeași uzină din Germania. Pentru al doilea model, însă, Cupra a trebuit să apeleze la una dintre uzinele VW din China.
Cupra Tavascan, cel mai nou model electric al mărcii premium a SEAT, a fost lansat oficial pe piața europeană și țintește un volum de câteva zeci de mii de unități anual, însă principalii săi concurenți vin chiar din grupul VW: Audi Q4 e-tron, VW ID.5, Skoda Enyaq. Tavascan este un SUV coupe, care folosește platforma MEB a grupului german și împarte componentele cu aceleași VW ID.5 și Skoda Enyaq, versiunea Coupe. Designul său urmează destul de fidel liniile conceptului prezentat în urmă cu doi ani, iar detaliile tehnice ale sale sunt similare cu cele ale modelelor cu care se înrudește. Motorizările oferite vor avea 210 și 250 kW, iar bateria va avea 77 kWh, ceea ce înseamnă că autonomia declarată va fi de 550 km. Mașina va avea și o versiune AWD, echipată cu două motoare electrice.
Mașina va fi disponibilă pentru comenzi în acest an, dar livrările vor debuta abia în 2024, după cum au anunțat reprezentanții companiei.
CITEȘTE ȘI Decizie care șochează: Marca Land Rover dispareMarca Cupra se află în plin proces de extindere, pentru a lua locul SEAT în portofoliul grupul VW, în condițiile în care pentru SEAT se caută soluții de transformare în brand de mobilitate. Anul trecut, Cupra a vândut 170.632 de autoturisme, o creștere de aproape 100.000 față de anul 2021, cu ajutorul primul model propriu, Formentor (105.500 unități) și a primului model electric, Born (36.150), în timp ce SEAT, cu 250.000 de unități vândute, a pierdut aproape 100.000 de clienți față de anul anterior.