Asociația Constructorilor de Automobile din Europa a publicat concluziile unui studiu care arată că statele membre ale UE trebuie „să urgenteze investițiile în infrastructura pentru încărcarea mașinilor electrice, vanuri, camioane și autobuze”. Investițiile ar trebui să aducă 14.000 de stații noi în fiecare săptămână, în UE.
Creșterea rapidă a vânzărilor de automobile electrice a generat o cerere tot mai mare de stații de încărcare, subliniază ACEA, care analizează rezultatele unui studiu realizate de McKinsey pe tema dezvoltării rețelelor de încărcare din Europa. Vânzările de mașini cu încărcare au crescut de 10 ori în ultimii cinci ani, atingând 1,7 milioane de unități în ultimul an, ceea ce înseamnă 18% din totalul pieței auto. În același interval de timp, numărul punctelor de încărcare a crescut de numai 2,5 ori.
Analiza realizată pe marginea studiului evidențiază că ar fi nevoie până în 2030 de 6,8 milioane de puncte publice de încărcare a mașinilor, astfel încât să poată fi atinsă ținta de reducere a emisiilor de CO2 cu 55%. Numărul este de două ori mai mare decât estimările făcute de Comisia Europeană în propunerea AFIR, care este negociată împreună cu Parlamentul European și Consiliul European.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Piețele au reziliență. Companiile continuă să arate rezultate financiare bunePentru a atinge volumul de 6,8 milioane de puncte de încărcare, ar trebui ca de acum înainte să fie instalate până la 14.000 de stații de încărcare în fiecare săptămână, de cel puțin șapte ori mai multe față de nivelul actual, estimat la cel mult 2000 de stații pe săptămână.
„Tranziția către zero este o cursă pe termen lung”, a declarat Oliver Zipse, CEO al BMW și președinte în exercițiu al ACEA. „Provocarea cheie acum este să convingem toate statele membre să crească ritmul în extinderea infrastructurii necesare. Avem absolută nevoie de concluzii ambițioase ale propunerii AFIR, atât în termeni de timp, cât și de țintele pe care le stabilește pentru fiecare țară UE”.
ACEA spune că investiția este una mare, dar nu se ridică la nivelul altor investiții comparabile în proiecte de infrastructură publică, în timp ce aduce beneficii mult mai mari de mediu: costurile de circa 8 miliarde euro reprezintă doar 16% din investițiile în 5G și în rețelele de internet rapid.
Pe de altă parte, ACEA atrage atenția că locațiile, spațiul și puterea necesară pentru infrastructura destinată vehiculelor comerciale grele este „substanțial diferită” de cea a autoturismelor. Pentru camioane au fost calculate un minim de 279.000 de puncte de încărcare, până în 2030, din care 84% vor fi în hub-uri de flote. Diferența va fi în zone publice, pe autostrăzi și în zone publice de noapte.
CITEȘTE ȘI Rusia se gândește ce va face cu fabrica Renault din Moscova. Luca de Meo avertizează despre consecințele plecării definitiveStudiul intitulat „Masterplanul infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice din Europa” cuprinde câteva date esențiale pentru necesarul unei rețele de încărcare care să țină pasul cu dezvoltarea accelerată a vânzărilor de automobile electrice.
- 6,8 milioane de puncte de încărcare instalate până în 2030
- 14.000 de puncte de încărcare pe săptămână
- 184 de puncte de încărcare pentru fiecare 100 km de șosea
- 279.000 de puncte de încărcare pentru camioane
- 56.000 de puncte de încărcare pentru autobuze
- 24.000 de puncte de încărcare rapidă (camioane și autobuze) pe cei 47.000 de km ai rețelei TEN-T
- o medie de 51 de puncte de încărcare rapide pentru camioane și autobuze la fiecare 100 km
- investiții de 280 miliarde euro în puncte de încărcare publice și private până în 2030
- investiții de 8 miliarde de euro anual în rețele publice