Comisia Europeană a publicat orientări interpretative revizuite privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian, care vor facilita respectarea reglementărilor și vor armoniza punerea în aplicare de către organismele naționale, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar.
Începând din 2016, Comisia furnizează orientări pentru a răspunde preocupărilor comune exprimate de organismele naționale de aplicare a legii, de pasageri și de asociațiile acestora, precum și de reprezentanții industriei. Revizuirea publicată luni ține seama în special de hotărârile Curții de Justiție din 2016 care clarifică anumite dispoziții, permițând o aplicare mai eficace și mai coerentă a normelor. De asemenea, a fost adăugată o nouă secțiune privind perturbările masive ale călătoriilor.
Tot acum au fost publicate orientări interpretative revizuite privind drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă atunci când călătoresc pe calea aerului.
„Prin orientările de astăzi, continuăm să sprijinim autoritățile naționale și operatorii de transport, în special în ceea ce privește drepturile persoanelor cu handicap și ale persoanelor cu mobilitate redusă. La rândul său, acest lucru îi va ajuta pe cetățeni, întrucât sondajul Eurobarometru de astăzi arată că nu sunt întotdeauna pe deplin conștienți de drepturile lor. În luna noiembrie a anului trecut, Comisia a propus ca furnizorii să informeze pasagerii cu privire la drepturile lor și să abordeze drepturile pentru călătoriile multimodale. Solicit Parlamentului și Consiliului să convină rapid asupra acestor noi norme privind călătoriile multimodale pentru a proteja mai bine europenii, indiferent de modul în care călătoresc”, a declarat comisarul responsabil pentru transporturi, Wopke Hoekstra.
Drepturile pasagerilor definite la nivelul UE sunt aplicate de furnizorii de servicii de transport și sunt respectate de organismele naționale. Disparitățile dintre practicile naționale pot crea confuzie pentru pasageri atunci când aceștia se confruntă cu provocări în timpul călătoriei, în special dacă acestea se întind pe frontierele UE. De asemenea, poate fi dificil pentru pasageri să înțeleagă măsurile necesare și să găsească asistența adecvată.
Orientările de astăzi sunt însoțite de publicarea unui nou sondaj Eurobarometru, care subliniază că majoritatea europenilor consideră în continuare că nu dispun de suficiente informații cu privire la drepturile pasagerilor, chiar dacă gradul de conștientizare a crescut în comparație cu acum cinci ani.
CITEȘTE ȘI Nicușor Dan: Sunt oameni care folosesc transportul public și care văd, de când ne-am conectat cu Google Maps, că fac 25 de minute cu mașina, iar cu transportul în comun fac 22 de minuteRezultatele arată că respondenții s-au simțit cel mai bine informați cu privire la drepturile pasagerilor pentru călătoriile cu trenul (33%), urmate de transportul aerian (30%), autocarul (27%) și apoi vaporul/feribotul (16%). Sondajul arată, de asemenea, că 84% dintre respondenții care au solicitat asistență pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă au fost mulțumiți de răspuns.
35% dintre călători au primit informații cu privire la drepturile pasagerilor, în creștere cu 13 puncte procentuale față de 2019. Cel mai frecvent, aceasta a fost în gări (9%, + 5). 75% dintre pasagerii din avion au primit informații înainte de călătorie cu privire la drepturile lor, comparativ cu 6% pentru transportul feroviar, 51% pentru autocare și 54% pentru nave/feriboturi.
CITEȘTE ȘI TAROM lansează oferte speciale de Ziua Aviației și a Forțelor Aeriene RomâneGradul de satisfacție cu privire la modul în care au fost gestionate perturbările semnificative este cel mai ridicat în cazul zborurilor (66%, + 12 pp, urmat de nave/feriboturi (53%, -3 pp), căi ferate (52%, + 8 pp) și autocare (50%, + 8 pp).
UE este singura zonă din lume în care pasagerii sunt protejați de un set complet de drepturi – indiferent dacă călătoresc cu avionul, cu trenul, cu vaporul sau cu autobuzul și autocarul. Drepturile pasagerilor se bazează pe trei elemente-cheie: nediscriminarea; informare precisă, în timp util și accesibilă; asistența imediată și proporțională.