Două dintre cele mai vândute caroserii de automobile pe piața auto globală, hathcback-urile și sedanurile, au înregistrat o scădere a vânzărilor în 2019, în favoarea SUV-ruilor și pickup-urilor.
Datele din 54 de piețe ale lumii, colectate de Jato Dynamics, arată că preferințele publicului au continuat să migreze, încet, dar sigur, către SUV-uri și pickup-uri, fiind afectate acum și două dintre cele mai stabile segmente de piață, hatchback-urile și sedanurile. Potrivit analiștilor, mișcarea marchează o schimbare importantă pe piața de autovehicule.
Anul trecut, sedanurile, cunoscute și sub numele de „saloon” sau berline, pe anumite piețe, au reprezentat al doilea cel mai căutat segment auto, cu 18,85 milioan de unități vândute, adică aproximativ 25% din totalul autoturismelor vândute. Dar segmentul a scăzut cu 6,8%, pe o piață care a pierdut 4 procente. Principala influență a venit din China, unde consumatorii și-au schimbat preferințele, către SUV-uri, în egală măsură cu reducerea achizițiilor. Și în cealaltă mare piață a lumii, SUA, unde sedanurile au dominat piața decenii, în 2019 au scăazut la 22% din totalul vânzărilor, de la 39% cu zece ani în urmă. Reducerea gamei de sedanuri a mărcilor din SUA a grăbit, de altfel procesul, într-un cerc vicios.
Pe de altă parte, clienții au găsit tot mai puțin utile sedanurile, care altădată făceau deliciul consumatorilor. Acum spațiul lor nu mai este apreciat, nici pragmatismul portbagajului, așa cum este cel al SUV-urilor, nici confortul interior și nici aspectul atractiv, care se asociază acum cu silueta unui SUV.
Cealaltă categorie de mașini care a căzut pradă SUV-urilor este cea a hatchback-urilor. Chiar dacă modelul emblemă al acestui segment, VW Golf, este încă lider al pieței europene de automobile, pe multe alte piețe pierde masiv teren. Anul trecut, au fost cumpărate 9,2 milioane de hatchback-uri, cu 12% mai puține decât în 2018.
Jumătate dintre acestea au fost vândute în Europa, unde acest tip de caroserie rămâne încă la modă, dar a pierdut deja 7 procente. În cea de-a doua piață, America de Sud, scăderea e și mai mare: 11 procente, la 1,2 milioane de unități. În China, tendința e și mai severă: scădere de 36%, la 717.000 de mașini. Și acest tip de caroserie a fost învins de SUV-uri, cu care, de altfel împarte o bună parte din trăsături. Dar evoluția este diferită: SUV-urile au pornit de la dimensiuni mari, preluate de la wagon-uri, apoi au început să se micșoreze, pentru a deveni practice în mediul urban. Hatchback-urile au tot crescut, până când au devenit greoaie și nemanevrabile.
CITEȘTE ȘI Uzinele Jaguar Land Rover din Marea Britanie, printre ultimele fabrici de automobile închise în EuropaBreak-urile, numite și wagon-uri, sunt în aceeași situație, deși ponderea lor în piață a scăzut de mai mulți ani. Având o mulțime de similarități cu SUV-urile, dar un design mult mai puțin atractiv, wagon-urile au pierdut 7% din clienți, coborând la 2,33 milioane de unități vândute. Europa a absorbit 70% din aceste vânzări, ceea ce spune mult despre viitorul acestui segment.
Mărcile care pierd cel mai mult din declinul acestor segmente sunt cele din cadrul VW Group, care au ocupat 18% din piața de sedanuri și 21% din piața de hatchback-uri. Toyota este al doilea grup care deține cote de piață importante pe cele două segmente (locul 2 la sedanuri și 3 la hatchbackuri), precum și Alianța Renault Nissan (locul doi la hatchbackuri, locul patru la sedanuri).