Compania aeriană low-cost Blue Air anunță că se va adresa instanței pentru anularea procesului verbal în baza căruia a fost amendată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC), apreciind că este vorba de abuz în serviciu și comunicare de informații false și susținând că reprezentanții Blue Air nu au înțeles să achieseze, în absolut niciun mod, "la propuneri mai mult sau mai puțin voalate, venite din partea președintelui ANPC".
Mesajul este transmis cu titlul "transportatorul aerian cu capital privat românesc Blue Air devoalează cu argumente tentativa de abuz în serviciu a ANPC și-i asigură pe ,,controlori" că nu e dispusă nici să dea ceasuri, nici procente din suma de amendă - ca să ,,scape de amendă"- nici să accepte "procese verbale" făcute pe genunchi, fără responsabilitate și bază factuală și fără respectarea cifrelor și datelor oficiale. Blue Air asigură pe toți angajații și călătorii că în ciuda incompetenței crase a ANPC - va continua să se dezvolte și să aducă la destinație în condiții de siguranță pe toți pasagerii săi"
"Suntem nevoiți să facem următoarele precizări, care subliniază, în opinia noastră, caracterul profund ilegal și discriminatoriu al acțiunii ANPC împotriva Blue Air:
1. În comunicatul de presă al ANPC din data de 15 Iunie 2022 (precum și în comunicările personale ale Președintelui ANCP, dl. Horia Constantinescu) se comunică, în fals, faptul că „Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorității restricțiilor de zbor impuse de pandemia de Covid – 19) ....." (Sublinierea ne aparține);
2. În comunicatele de presă ale ANPC din data de 15 Iunie 2022 și 13 Iulie 2022, precum și în PVCC nr.935562/14.06.2022 și RASS nr.04/12.07.2022, se face o afirmație incompletă, cu rea credință, menită să inducă în eroare opinia publică și, ulterior, instanțele de judecată, în sensul în care se spune că „ .... operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri.
Acestora le corespund 178.405 rezervări.....", fără a se menționa, absolut în niciun mod, faptul că la data efectuării controlului de către ANPC, Blue Air a pus la dispoziția acestei instuții dovezile necesare care demonstrau faptul că 107.674 de pasageri care au făcut parte din grupul de pasageri cu zboruri anulate, fuseseră deja despăgubiți sau compensați cu o formă de plată acceptată de respectivii pasageri, iar până la sfârțitul anului 2022 erau programați la despăgubire alți 30.000 de pasageri, până la expirarea perioadei de concordat preventiv, respectiv luna Iulie 2023, absolut toți pasagerii din grupul menționat de ANPC urmând a fi despăgubiți în întregime.
Deși suntem absolut de acord că fiecare pasager este important și merită despăgubit de Blue Air atunci când este prejudiciat din culpa noastră, dorim să menționăm faptul că pasagerii rămași de despăgubit la acest moment reprezintă 1,97% din totalul pasagerilor transportați de Blue Air în perioada Martie 2020 – Iulie 2022!
3. Caracterul profund discriminatoriu al comunicatelor de presă ale ANPC din data de 15 Iunie 2022 și 13 Iulie 2022, precum și ale PVCC nr.935562/14.06.2022 și RASS nr.04/12.07.2022 este dat de faptul că reprezentanții acestei instituții au la cunoștință în mod detaliat de toate anulările de curse aeriene efectuate de celelalte companii aviatice care își desfășoară activitatea în România, înțelegând însă să își îndrepte „atenția" și să amendeze, cu amenda maximă prevăzută de lege, exclusiv Blue Air, în condițiile în care putem face oricând dovada faptului că nu suntem, în absolut niciun caz, compania cu cele mai multe zboruri anulate!
4. Ca urmare a faptului că reprezentanții Blue Air nu au înțeles să acheseze, în absolut niciun mod, la propuneri mai mult sau mai puțin voalate, venite din partea Președintelui ANPC dl. Horia Constantinescu care ne comunica faptul că, cităm „ .... pot fi evitate costurile amenzii, dar trebuie să gasim soluții pentru un minim de 10-20% din sumă care să acopere stresul comisarilor din ANPC care sunt terorizați de plângeri față de Blue Air" sau cele venite din partea Directorului General ANPC, dl. Paul Silviu Anghel, care ne indica în discuțiile oficiale avute ce fel de ceasuri scumpe îi plac, aceștia au coordonat și condus aceste abuzuri împotriva Blue Air, ignorând absolut toate motivele de fapt care au condus la scăderea cifrei de afaceri a acestei societăți de la 415.000.000 euro în anul 2019 (an în care Blue Air a transportat peste 4.500.000 de pasageri) și a realizat profit operațional, la aproximativ 125.000.000 euro în anul 2021, incluzând și operațiunile din Italia (an în care Blue Air a fost lăsat să transporte un număr de doar 1.648.024 pasageri) și pierderi care, începând cu luna Martie 2020 și până în luna Martie 2022, depășesc suma de 125.000.000 euro!
De asemenea, în ciuda solicitărilor formale ce ni s-au adresat, de a, cităm, „Da date de la Wizz Air, Ryan Air sau Tarom, să ne ducem și peste ei" am refuzat să furnizăm orice fel de date considerând că acestea există din abundență în spațiul public, fiind evident faptul că funcționarii din cadrul ANPC au avut o singură țintă, și anume Blue Air, considerând probabil că, nefiind o companie de stat sau neavând în spate fonduri uriațe de investiții, suntem o țintă mult mai ușor de convins să „colaborăm", în sensul celor menționate în paragraful anterior.
Pentru toate motivele arătate mai sus și pentru că suntem ferm convinși că nu avem absolut nicio culpă în izbucnirea pandemiei de COVID – 19, știm absolut sigur că nu suntem cei care am introdus numeroase valuri de restricții care au condus la anularea a zeci de mii de planuri de zbor, că nu ne-am dorit niciodată ca cifra de afaceri sa scadă cu 65-70% și să fim nevoiți să reducem flota de aeronave de la 33 unități la 13 și că știm în detaliu motivele pentru care principalul furnizor de aeronave al Blue Air a pus pe hold livrările celor 5 noi unități de BOIENG 737 – MAX de existența cărora se leagă anulările de zboruri din anul 2022, asigurăm opinia publică din România, pe pasagerii Blue Air, pe angajații și creditorii societății, că vom depune absolut toate eforturile legale necesare pentru înlăturarea abuzului săvârșit de funcționarii din cadrul ANPC care au întocmit și semnat PVCC nr.935562/14.06.2022 și RASS nr.04/12.07.2022", este mesajul operatorului aerian.
Amenda este argumentată prin “inexistența cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent".
Conform ANPC, au fost primite 924 de reclamații din mai multe state referitoare la Blue Air, amenda primită acum fiind cea mai mare dată vreodată unui operator economic.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO Range Rover Sport, lansat pe piața din România, cu un preț de aproape 100.000 de euroCompania are acum obligația să nu mai pună la dispoziție oferte de zbor pentru care nu are dotările sau mijloacele necesare realizării acestora, dar și să restituie contravaloarea serviciilor anulate. Astfel, compania trebuie să restituie contravaloarea serviciilor anulate în termen de cel mult zece zile.
De ce este important: Procedura concordatului preventiv este una de salvgardare prin care debitorii aflați în stare de dificultate financiară, dar nu de insolvență în acest moment, pot ajunge la un acord formal cu creditorii lor cu privire la plata datoriilor și prin care pot asigura continuitatea și viabilitatea companiei, astfel încât aceasta să fie capabilă să își stingă datoriile și continue activitatea. În baza acestui mecanism, negocierile cu creditorii pot fi derulate cu un plan de restructurare adaptat la situația economică excepțională generată de pandemie.
Detalii despre concordatul preventiv au fost prezentate de Profit.ro AICI.
„Nu ne mai așteptăm să avem alte reprogramări sau anulări cu excepția celor survenite ca urmare a unor notificări de la aeroporturi sau legate de siguranța zborurilor", precizează Cristian Rada, acționar principal, care a preluat acum și mandatul de director general al companiei.
CITEȘTE ȘI Tranzacție pregătită - Aeroporturi București ia în calcul vânzarea acțiunilor deținute la Romprest Service, Romanian Airport Services și Globe Ground RomâniaBlue Air a suspendat recent, până în octombrie 2022, zborurile de pe 20 de rute.
Planul de restructurare și redresare al Blue Air, reconfirmat de către creditorii concordatari, are două direcții principale - redimensionarea și reorganizarea activității în jurul bazelor și destinațiilor pe care compania le poate deservi în mod profitabil, în condițiile actuale de cerere de zbor și preț al combustibilului (inclusiv finalizarea externalizării activităților non-core), și reluarea procesului de atragere a unei finanțări externe, pentru a face posibilă revenirea cât mai rapidă, în maximum 2-3 ani, la nivelurile de activitate de dinainte de pandemie.
În 2020, Blue Air a declanșat procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună creditorilor săi, care dețin peste 75% din creanțe, un plan de redresare și plată a datoriilor.
Oana Petrescu a declarat în 2020 pentru Profit.ro că a recurs la acest mecanism pentru a evita poprirea conturilor companiei și intrarea într-un blocaj, permițând continuarea normală a activității.
Ea a explicat că, în intervalul martie-iunie 2020, din cauza pandemiei de coronavirus și, implicit, a restricțiilor de călătorie, operatorul aerian a avut o scădere puternică a încasărilor față de nivelul planificat, fiind acumulate și datorii față de furnizori și anunța reeșalonarea unor datorii de 100 milioane euro în următoarele 18 luni.
Blue Air a fost înființată în 2004 și s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaționale în România, Cipru, Italia și Marea Britanie.
CITEȘTE ȘI Dezbaterile Profit News TV - Maratonul Agriculturii: Președintele Sindalimenta: Foarte multe magazine din România sunt pline cu ulei comestibil din Ucraina. Păi noi nu mai producem ulei?Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la șase ani și trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac - Arad, în care a fost înregistrat un prejudiciu de 1,2 miliarde de lei în dauna CNADNR, a unei bănci și a unei firme de construcții din Spania.
Blue Air operează în actuala formulă din 2013, când Airline Management Solutions SRL a preluat, în urma unei licitații, afacerea Blue Air, aflată în insolvență.
Bata Sky Imobiliare a intrat în procedură simplificată de faliment în decembrie 2013, având peste 3.220 de creditori, pierderi de aproape 37 milioane lei și datorii care depășeau 483 milioane lei. Administratorul a fost obligat atunci să predea lichidatorului judiciar arhiva contabilă și gestiunea averii.
La acel moment a fost precizat că Bata Sky Imobiliare, având ca obiect de activitate transportul aerian de pasageri, nu mai are legătură cu operatorul aerian Blue Air. Cu puțin înainte de intrarea în faliment, brandul Blue Air fusese preluat de firma Blue Air Airline Management Solutions.
În 2016, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, depășind în premieră compania de stat Tarom după numărul de pasageri transportați. Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino.
În toamna anului 2018, Blue Air a cumpărat compania aeriană națională a Republicii Moldova, Air Moldova, cu 2,5 milioane euro, preluând totodată datorii de 61,2 milioane euro.
Planurile de viitor erau avansate ca fiind pregătirea pentru toamna anului 2020 a lansării pe bursă a unei emisiuni de obligațiuni în cuantum de 50-60 milioane euro, operațiune care poate fi urmată de o listare efectivă, după 2 ani. Ulterior, pe fondul pandemiei de coronavirus, compania aeriană a cerut și obținut de la Guvern un ajutor de stat.
Compania a calculat însă că, odată cu reluarea programului normal de zbor, va fi în măsură să genereze, în următoarele 18 luni, veniturile necesare atât plății datoriilor eșalonate, care vor constitui parte a procedurii de concordat, cât sș a datoriilor către pasageri și agenții, în timp ce pierderile directe generate de pandemie vor fi acoperite prin ajutorul de stat.
CITEȘTE ȘI Tranzacție eșuată: Regina Maria nu mai preia cel mai mare spital privat din ArgeșProfit.ro a anunțat atunci că grupul German Airways (denumit anterior Zeitfracht Luftfahrt), cu operațiuni în logistică, transport naval și imobiliar, dar și în aviație, a ieșit surprinzător de rapid și de discret din acționariatul Blue Air.
În ianuarie 2019, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul german Zeitfracht cumpără un pachet de acțiuni la compania low-cost Blue Air, care-i va asigura o poziție de control. Blue Air era din 2018 partenerul strategic al Zeitfracht pe piața din Germania, unde opera la Hamburg, Köln, München, Stuttgart.
Grupul german, fondat în 1952, dorea dobândirea controlului în comun, nu preluarea integrală a companiei aeriene. Anterior, în toamna anului 2017, achiziționase WDL Aviation, care închiriază aeronave pentru companii precum Lufthansa, City Line, easyJet, Germanwings, Air France, British Airways, SAS și KLM, după ce preluase și filiala Leisure Cargo de la falimentara Air Berlin.
Tranzacția cu Blue Air a fost finalizată o lună mai târziu, iar în luna mai 2019 germanii și-au adus și un reprezentant în board, odată cu instalarea unei noi conduceri.
Între timp, însă, surprinzător de rapid, germanii au ieșit din acest business.