Două dintre țările Uniunii Europene, care acoperă mai puțin de 10% din suprafața Uniunii, concentrează jumătate din punctele de încărcare pentru vehicule electrice, conform datelor oficale ale Uniunii Europene, analizate de Profit.ro, situație care arată cât de severe sunt perspectivele pentru trecerea la propulsia electrică.
Avertismentele repetate ale industriei auto din Europa în legătură cu necesitatea stabilirii unor obligații pentru țările membre ale Uniunii Europene, în cazul interzicerii motoarelor cu emisii de CO2, sunt reluate acum pe baza unei analize efectuate de Asociația Europeană a Constructorilor din Europa (ACEA) referitoare la situația actuală a rețelei de încărcare. Potrivit cifrelor oficiale publicate de UE, există un puternic dezechilibru al distribuției stațiilor de încărcare, dacă privim raportul dintre numărul chargere și suprafața UE și a țărilor membre.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Germania și Olanda, țări care au împreună mai puțin de 10% din teritoriul UE, au 48,8% din totalul acestor puncte de încărcare. Olanda are 90.000 de stații de încărcare, iar Germania are 60.000. În cazul Olandei, situația este una extrem de fericită, pentru că are mai puțin de 1% din teritoriul UE și are în folosință aproape 30% din stații.
România se află în a doua jumătate a clasamentului care urmărește numărul de chargere pentru vehicule electrice și are un raport nefavorabil: cu aproape 6% din teritoriul UE, țara dispune doar de sub 1% din stațiile de încărcare aflate în uz în uniune.
De altfel, țara este dată exemplu negativ de ACEA, în analiza sa: „O țară mare precum România – de aproximativ șase ori mai mare decât Olanda – are numai 0,4% din punctele de încărcare din UE”. În total, în România erau înregistrate oficial 1.161 de puncte de încărcare a vehiculelor electrice, cele mai multe (780) fiind stații de curent alternativ trifazic, de putere medie (între 7,4 kW și 22 kW).
Țările cu cele mai puține stații sunt Cipru, Malta, Lituania, Letonia și Estonia, țări mici, cu o populație redusă și o piață auto nesemnificativă, în raport cu țări mai mari din Est. Grupul de țări în care se află și România, alături de Bulgaria, Grecia, Slovenia și Slovacia, se află și ele în partea inferioară a clasamentului și arată cât de puțin s-a investit în această zonă a Europei, și în acest sector.
Din cifrele publicate de UE, analizate de Profit.ro, reiese că, în total, în UE au fost instalate 307.000 stații de încărcare, până la finalul anului 2021, fiind înregistrată o creștere de aproape 200% față de situația de acum cinci ani.
CITEȘTE ȘI Ford renunță la producția de automobile într-una din uzinele sale din GermaniaPotrivit statisticilor oficiale, în România se aflau în circulație, la 31 decembrie 2021, 12.000 de autovehicule electrice și alte 4800 de autovehicule plug-in hybrid. Ponderea cea mai mare în segmentul de vehicule cu propulsie alternativă este constituită în România de mașinile cu GPL: 230.000 de vehicule. Vehiculele cu baterii reprezintă în acest moment doar 0,17% din parcul auto al României, conform acelorași date. Situația este mult mai bună, dacă analizăm intrările de automobile noi, în parcul auto. În 2021, înmatriculările de vehicule cu propulsie alternativă au depășit 10% din totalul vehiculelor noi înmatriculate, țara noastră fiind depășită la acest capitol doar de țările vestice (locul 12 în UE).
ACEA a comandat anterior un studiu privind necesarul de stații de încărcare pentru Uniunea Europeană, astfel încât trecerea la propulsia electric să fie posibilă. Studiul a relevat că este nevoie de 6,8 milioane de puncte de încărcare în 2030, pentru ca țintele stabilite de UE, de reducere a emisiilor cu 55% în 2030 și cu 100% în 2035 să poată fi atinse.
Parlamentul European a adoptat deja pachetul de măsuri care stabilește interzicerea emisiilor de CO2 în 2035, la automobilele noi, însă, pentru a căpăta caracter obligatoriu, este nevoie ca fiecare țară să implementeze aceste decizii, la finalul negocierilor cu UE. Deja au apărut rupturi în consensul politic, după ce Germania a anunțat că nu este de acord cu această măsură.
„Solicităm politicienilor să întărească AIFR (regulamentul privind combustibilii alternativi) astfel încât să poată fi atinsă ținta de a construi o rețea europeană densă de stații de încărcare, întinsă de la nord la sud și de la este la vest”, transmit reprezentanții ACEA.
Top 5 – Țări cu cele mai multe stații de încărcare
Țările de Jos (90.284)
Germania (59.410)
Franța (37.128)
Suedia (25.197)
Italia (23.543)
Top 5: Țări cu cele mai puține stații de încărcare
Cipru (57)
Malta (98)
Lituania (207)
Estonia (385)
Letonia (420)