Piața de autoturisme a avut un an furtunos, în 2018, și a reușit să încheie această perioadă cu un ușor avantaj, de numai 0,1%, suficient ca să marcheze traversarea cu brio a evenimentelor. Au fost însă mărci care au înregistrat pierderi foarte mari, dar și mărci, vezi Dacia, care au profitat din plin de conjunctură.
Înmatriculările de autoturisme noi din Europa s-au ridicat la 15,15 milioane de unități în 2018, cu doar aproximativ 20.000 de autoturisme mai multe decât în 2017, deși prima parte a anului anunța rezultate mai bune. Este cunoscut deja faptul că introducerea standardelor WLTP a dat peste cap piața, atât din cauza obligației de a omologa toate modelele din gamă, pentru absolut fiecare producător, cât și din necesitatea de a elimina unele motorizări și a introduce altele, pentru a face față noilor tandarde de testare, mult mai dure. La final, piața a fost slăbită câteva luni bune, însă cumpărătorii europeni au acum la dispoziție mașini mai puțin poluante și motoare mai moderne.
Constructorii auto au reacționat diferit, astfel că au fost companii care au preferat să omologheze și să schimbe totul din mers, înainte de începerea furtunii, cum a fost PSA, care avea la 1 septembrie tot portofoliul de automobile omologat, însă au fost și situați dramatice, cum s-a întâmplat la VW Group, care a avut blocaje la multe din mărci și modele, din cauza numărului mare de produse care aveau nevoie să intre pe standurile de omologare.
Decembrie a fost încă o lună cu probleme - 90% din mărci au încheiat această lună pe minus, dar au fost și rezultate pozitive, în câteva cazuri. În total, au fost înmatriculate 998.503, în UE, o coborâre sub pragul de 1 milion, care fusese depășit în 2017.
Cele mai mari scăderi din decembrie, dintre mărcile importante, au fost la Nissan, Alfa Romeo, Renault, Audi, Porsche, Honda, SEAT, cu mai mult de 10 procente scădere. Creșteri masive au avut doar câteva mărci cu volume mici, Lancia, Jeep, Jaguar,precum și două mărci cu volume mai mari, Mercedes și Citroen. Restul au fost totți pe minus, inclusiv Dacia (-2,8%).
Pe întreg anul, situația este mult mai nuanțată, cu contraste între performeri și mărcile afectate de WLTP, dar și de scandalurile motoarelor diesel. Mai întâi să menționăm Opel, care în statistici apare cu o creștere foarte mare. Motivul este date de raportarea la 2017, când vânzările au fost 7 luni în dreptul GM și 5 luni la PSA. La cifre reale, Opel a înregistrat o scădere de 6,29% față de 2017, potrivit calculelor Profit.ro. Însă faptul că Opel a reușit să treacă de perioad de restructurare cu revenire pe profit este mult mai importnat în acest moment pentru marca din Germania.
Cea mai mare creștere din 2017 este cea a Jeep (+56%), o marcă condusă până la jumătatea anului de actualul CEO al Fiat Chrysler și care a revenit în atenția europenilor cu un marketing reușit și cu modele noi, atractive. Jeep a avut și cea mai mare creștere în volum, aproape 60.000 de autoturisme vândute în plus.
Locul al doilea ca volum suplimentar a fost al mărcii Dacia, cu peste 55.000 de autoturisme în plus, 12% față de 2017 și o cotă de piață care a urcat la 3,4%.
După Dacia, creșterea cea mai mare a fost a mărcii VW, 52.000 de vehicule în plus, chiar dacă procentual vorbim despre numai 3,2%. Volkswagen rămâne cea mai vândută marcă din Europa, cu o cotă de piață uriașă, 11,2%, un nivel pe care mărcile Renault Group (Renault + Dacia), de exemplu, nu reușesc să o adune împreună. Grupul VW deține, de asemenea, o pondere dominantă, aproape 24%, un sfert din piața europeană de autoturisme.
De altfel, o altă creștere semnificativă este cea a mărcii spaniole SEAT, tot din VW Group. Împinsă de la spate de noul CEO, Luca Di Meo, SEAT a crescut cu cu peste 50.000 de autoturisme într-un an, o valoare la fel de impresionantă ca și portofoliul de SUV-uri lansate în ultimii doi ani.
Celelalte mărci cu creșteri importante au fost Toyota, Citroen, Skoda, Kia, Hyundai și Volvo.
La polul opus, cele mai mari scăderi au fost la Audi, puternic zdruncinată nu doar de WLTP, dar și de scandalul motoarelor diesel, de nolile rechemări, de arestarea șefului său, Rupert Stadler, și chiar de amenzile uriașe primite de la autoritățile germane. Marca premium a grupului VW a pierdut un volum uriaș de clienți, aproape 100.000.
La fel de mare a fost și scăderea Nissan, care a înregistrat cu 78.000 mai puține autoturisme înmatriculate în 2018, față de 2017. Nici partenerii din Alianță, Renault, nu au încheiat anul foarte bine, cu -44.000 de unități înmatriculate. La fel de slabă a fost și performanța celor de la Fiat, care au înregistrat un volum diminuat cu 67.000 de autoturisme. Ford, Land Rover, Mercedes și BMW sunt, de asemenea, mărci cu scăderi ale vânzărilor în anul care a trecut.
Anul 2019 începe sub auspiciile acelorași două, trei cauze care au afectat piața în 2018, iar estimările nu sunt cele mai optimiste. Cu toate acestea, vor putea fi înregistrate creșteri din ce în ce mai mari, pentru majoritatea mărcilor, pe măsură ce noile motoare și versiuni vor fi lansate pe piață.
Dacia se va număra, cu siguranță, printre mărcile cu performanțe, atât prin prisma noilor motorizări introduse, dar și din perspectiva lansării de noi modele, Logan și Sandero, programată pentru acest an.