De la debutul invaziei rusești în Ucraina, Portul Constanța se străduiește să se adapteze la afluxul suplimentar de cereale care a apărut ca urmare a perturbării rutelor tradiționale de shipping din cauza războiului. Doar în prima jumătate a acestui an, prin Portul Constanța au trecut 7,5 milioane de tone de cereale ucrainene, comparativ cu 8,7 milioane de tone pentru întregul an 2022, transmite Agerpres.
După ce Moscova s-a retras luna trecută din acordul internațional care permitea Kievului să exporte aproximativ 36 de milioane de tone de cereale via porturile sale de la Marea Neagră, Constanța se așteaptă să joace un rol și mai important în expedierea cerealelor ucrainene.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Suntem pregătiți pentru cantități mai mari de cereale ucrainene”, spune Dan Dolghin, director de operațiuni la Comvex S.A., una dintre companiile din Portul Constanța care preiau cerealele care ajung aici prin intermediul trenurilor, barjelor și camioanelor și le încarcă pe nave.
Dolghin a menționat investițiile de trei milioane de euro pe care compania sa le-a făcut în ultima perioadă pentru a-și crește capacitatea de descărcare a barjelor. „Putem descărca nave la o viteză de 3.000 de tone pe oră, echivalentul a două trenuri”, a spus Dan Dolghin.
De asemenea, Comvex intenționează să își crească capacitățile de depozitare cu 50.000 de tone, în următoarele luni, până la 250.000 de tone.
Compania are deja în silozurile sale aproximativ 3.600 de tone de porumb ucrainean în silozurile sale. Dolghin a spus că în curând ar urma să ajungă și grâu din Ucraina.
Cea mai mare parte a cerealelor intermediate de Comvex ajung în Constanța prin intermediul trenurilor și barjelor din porturile ucrainene Reni și Izmail. Însă tocmai aceste porturi au devenit în ultima vreme ținta atacurilor rusești.
Pe de altă parte, transportul pe cale feroviară este așteptat să crească, spune Dolghin. În prezent, sunt construite facilități astfel încât trenurile care utilizează ecartamentul ucrainean mai mare să poată să își transfere încărcătura pe sistemul feroviar românesc. Lucrările ar urma să fie finalizate în câteva săptămâni, a spus Dolghin, adăugând că acum Portul Constanța are mai multe linii de tren decât anul trecut.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO România va fabrica rachete interceptoare SkyCeptorPe de altă parte, Dan Dolghin a recunoscut că punctele de intrare în port, în special cele destinate camioanelor, suferă în continuare de blocaje.
La fel ca și în afara porturilor ucrainene, cozi lungi de camioane se formează în jurul Portului Constanța, majoritatea camioanelor fiind încărcate cu cereale românești. Chiar dacă cozile la intrarea în port sunt ceva obișnuit în această perioadă a anului când sunt recoltate cerealele, unii șoferi de camion spun că războiul a înrăutățit lucrurile.