Unii spun despre fructul exotic durian că are un miros dulce-lipicios, alții spun că miroase a șosete. Unii îl iubesc, alții îl urăsc, dar apetitul pentru durian crește exponențial, mai ales în China, potrivit CNBC.
Cererea globală pentru acest fruct a crescut cu 400% de la an la an, potrivit HSBC, care a spus că este în mare măsură susținută de o ”nebunie” pentru fructe în China, scrie News.ro.
”În contradicție cu tendințele globale, cererea de durian crește cu 400% de la an la an, condusă exclusiv de o nebunie din China”, se arată într-un raport publicat luni de bancă.
În ultimii doi ani, China a importat durian în valoare de 6 miliarde de dolari, reprezentând 91% din cererea globală, a declarat în raport economistul ASEAN de la HSBC, Aris Dacanay.
”Boom-ul durian” este concentrat în mare parte în China, unde consumatorii nu îl privesc doar ca pe un fruct, ci și ca pe un cadou care evidențiază bogăția celui care dăruiește. În plus, a devenit mai frecventă în China includerea durianilor ca parte a cadourilor obișnuite pentru prieteni și rude la logodnă.
În timp ce boomul cererii de durian din China a început încă din 2017, cererea a crescut puternic abia de la sfârșitul anului 2022, potrivit datelor de la HSBC.
CITEȘTE ȘI FOTO Prețul pentru fabrica de sârmă Dan Steel Group Beclean a fost din nou redusExportatori cheie de durian
”Regele fructelor”, așa cum este supranumit durianul, se vinde cu mai mult de 10 dolari kilogramul în China, comparativ cu o medie de aproximativ 6 dolari kilogramul în țările din Asia de Sud-Est. Iar principalul furnizor al acestei creșteri a cererii se află în ASEAN, care a reprezentat 90% din exporturile mondiale de durian în 2022.
Numai Thailanda reprezintă 99% din totalul exporturilor de durian în blocul de 10 națiuni din Asia de Sud-Est, care cuprinde Brunei, Cambodgia, Indonezia, Laos, Malaezia, Myanmar, Filipine, Singapore, Thailanda și Vietnam.
”Durianul va fi noul cauciuc? Poate că într-o zi, va fi o tradiție mondială să oferi [viitoarei] soacre un durian. Numai timpul va spune”, a spus Dacanay.
Creșterea cererii de durian oferă oportunități și pentru restul Asiei de Sud-Est, nu doar pentru Thailanda, a spus economistul.
”Piața din China este atât de mare încât există o mulțime de spațiu pentru ca alte națiuni ASEAN să intre direct și să concureze, un fel de goană pentru durian”, a scris Dacanay.
Acordul de liber schimb al Parteneriatului Economic Regional Cuprinzător, care cuprinde blocul ASEAN pe lângă China, Coreea de Sud, Japonia, Australia și Noua Zeelandă, permite participanților un acces mai liber și egal la piața chineză, se arată în raport.
”Fereastra de oportunitate este acolo... piața durianului este încă devine din ce în ce mai mare, deoarece alte economii din ASEAN se grăbesc cu nerăbdare să concureze împotriva dominației Thailandei asupra Regelui Fructelor”, a spus Dacanay.