Toți angajatorii - instituții publice, firme, organizații neguvernamentale - care au cel puțin un salariat la altă adresă decât sediul social vor trebui să solicite înregistrarea fiscală a punctului de lucru, ca plătitor de salarii și de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal local al ANAF, indiferent de numărul de angajați, astfel încât impozitul pe venit să ajungă la autoritatea locală unde își desfășoară activitatea respectivul angajat și nu în orașul unde se află sediul social al angajatorului, prevede un proiect de lege inițiat în Senat. În prezent, legislația prevede înregistrarea fiscală ca plătitori de salarii în cazul entităților cu 5 sau mai mulți angajați. Inițiatorii argumentează că măsura ar fi benefică pentru primăriile mai mici și ar avea un impact nesemnificativ asupra autorităților locale mai mari, cum sunt orașele reședință de județ, unde ajung acum banii în astfel de cazuri.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Deși în argumentarea proiectului, senatorii afirmă că impactul birocratic nu ar fi major, având în vedere digitalizarea bazelor de date și a raportărilor fiscale la ANAF, în realitate acest proces de digitalizare este mult întârziat, iar sistemul informatic al ANAF are în prezent probleme mari de funcționare.
Proiectul de lege a fost inițiat de parlamentarii UDMR, dar printre susținători se află și câțiva parlamentari liberali, inclusiv Iulian Bogdan-Iulian Huțucă, președintele comisiei de buget-finanțe de la Senat. Important este că și în programul de guvernare actualizat, prezentat recent de către noul premier, Marcel Ciolacu, este un obiectiv în același sens, ceea ce îmbunătățește șansele de adoptare a proiectului:
28 noiembrie - Profit Financial.forum
- "Generalizarea regulii de înregistrare a punctelor de lucru, indiferent de număr de angajați. În acest sens se va elimina pragul de 5 angajați/punct de lucru, impozitul pe venit fiind virat la bugetul local unde își desfășoară activitatea angajatul."
Ce prevede proiectul depus la Senat de UDMR
Potrivit senatorilor UDMR, impozitul pe venitul angajaților ar trebui să ajungă la primării și în cazurile în care la un punct de lucru sunt doar 1-4 angajați. Astfel de situații sunt întâlnite nu doar în cazul firmelor, ci și al unităților de învățământ, posturilor de Poliție, transportului feroviar sau serviciilor poștale.
"Coroborând nevoia de finanțare locală a programelor de dezvoltare cu principiile de impozitare degajate la nivel internațional, inițiativa legislativă propune ca de impozitul pe veniturile din salarii și asimilate acestora să beneficieze bugetele locale unde își desfășoară activitatea angajatorii, indiferent de numărul acestora. În numeroase comunități de mici dimensiuni funcționează oficii, birouri sau sucursale ale unor instituții unde lucrează între unul și patru angajați (de exemplu în învățământ sau ordine publică) sau ale unor operatori economici care furnizează servicii conexe transportului feroviar, servicii poștale, etc. cu sediul social în altă localitate. În astfel de cazuri, virarea impozitului aferent salariilor la bugetul unde este înregistrat sediul reprezintă o pierdere importantă de venit pentru comuna sau orașul unde se derulează activitatea entității, în schimb pentru localitatea unde își are sediul social, de regulă municipiul reședință de județ, câștigul este nesemnificativ, dar mai ales conjunctural", afirmă aceștia.
Parlamentarii afirmă că impactul birocratic nu ar fi unul major, însă, în fapt, sistemul informatic al ANAF face față cu mare dificultate raportărilor actuale.
"În contextul digitalizării bazelor de date și al raportărilor fiscale, reducerea de la 5 la o singură persoană salariată pentru care instituțiile publice, firmele, organizațiile neguvernamentale rețin și plătesc impozitul și contribuțiile obligatorii prevăzute de legislația fiscală nu mai constituie în prezent o povară birocratică. Din moment ce nu se propun modificări ale bazei impozabile sau a cotei de impozitarei, prezenta inițiativă legislativă nu are impact asupra bugetului general consolidat sau asupra bugetelor locale, fiind vorba despre o redistribuție a acelorași resurse financiare", arată inițiatorii.
CITEȘTE ȘI Boloș, primul anunț de la Guvern ca ministru de Finanțe - Vom avea întâlnirea cu BNR, să facem o armonizare de politici pentru obiectivul îndrăzneț de reducere a inflațieiProiectul
Art. I - La articolul 32 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, alineatul (7) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(7) Orice persoană subiect al unui raport juridic fiscal, inclusiv operatorul economic, instituția publică și instituția publică locală, care are organizată o entitate, cu sau fără personalitate juridică, la altă adresă decât sediul social al subiectului respectiv, cu cel puțin o persoană care realizează venituri din salarii, are obligația să solicite înregistrarea fiscală a entității respective, ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, la organul fiscal din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală în a cărui rază teritorială se află adresa unde se desfășoară efectiv activitatea acelei entități. Solicitarea se face în termen de 30 de zile de la data înființării, pentru entitățile nou-înființate. Organul fiscal are obligația ca, în termen de 5 zile de la înregistrarea fiscală, să transmită o copie de pe certificatul de înregistrare fiscală primarului unității administrativteritoriale/sectorului municipiului București în a cărei/cărui rază teritorială își desfășoară efectiv activitatea entitatea respectivă. Plătitorii de salarii și de venituri asimilate salariilor au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea astfel încât aceasta să reflecte impozitul aferent veniturilor fiecărei luni, calculat, reținut și virat, pe fiecare entitate care intră sub incidența prezentului alineat.”
Art. II - Termenul de solicitare a înregistrării fiscale prevăzut la art. I pentru entitățile deja înființate la data intrării în vigoare a prezentei legi este de 30 de zile.