Încrederea consumatorilor din SUA a crescut în iulie la cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani, pe fondul unei piețe a forței de muncă limitate și a unei inflații în scădere, îmbunătățind perspectivele economiei pe termen scurt, transmite Reuters.
Dar economia nu scăptat încă de probleme, sondajul de marți publicat de Conference Board oferind semnale mixte, scrie News.ro.
Consumatorii continuă să se teamă de o recesiune în următorul an, în urma creșterilor puternice ale ratelor dobânzilor de către Rezerva Federală.
În timp ce mai mulți consumatori plănuiesc să cumpere un autovehicul sau o casă în următoarele șase luni, mai puțini anticipează să cumpere electrocasnice majore, cum ar fi frigidere și mașini de spălat.
De asemenea, consumatorii au continuat să raporteze că intenționează să cheltuie mai puțin pe servicii discreționare, inclusiv călătorii, recreere și jocuri de noroc.
Cu toate acestea, se așteaptă să crească cheltuielile pentru asistența medicală, precum și serviciile de streaming de acasă.
Acest lucru susține opinia economiștilor potrivit căreia cheltuielile de consum s-au aplatizat, după ce în primul trimestru au crescut în cel mai rapid ritm din ultimii doi ani.
Totuși, sondajul a combinat datele despre inflație, piața imobiliară și vânzările cu amănuntul pentru a crește optimismul că economia ar putea evita o recesiune în acest an.
”Se pare că ne aflăm într-un vârtej neobișnuit în această expansiune, cu încrederea consumatorilor în creștere, în timp ce cheltuielile consumatorilor s-au nivelat în mod clar. Inflația mai scăzută este motivul pentru care încrederea a crescut, dar americanii au devenit precauți, reducând cheltuielile și sporind economiile”, a declarat Robert Frick, economist corporativ la Navy Federal Credit Union din Vienna, Virginia.
Indicele de încredere a consumatorilor calculat de Conference Board a crescut la 117 în această lună, cea mai mare valoare din iulie 2021, de la 110,1 în iunie.
Economiștii chestionați de Reuters se așteptau ca indicele să crească la 111,8.
CITEȘTE ȘI FMI îmbunătățește prognoza privind PIB-ul global, dar avertizează asupra riscurilor. Contracție în Germania, creștere peste estimări în RusiaÎmbunătățirea încrederii a avut loc la toate grupele de vârstă, cea mai mare creștere având loc în rândul consumatorilor cu vârsta de până la 35 de ani.
Încrederea a fost mai mare în rândul consumatorilor cu venituri anuale sub 50.000 de dolari, precum și în rândul celor care câștigă peste 100.000 de dolari.
Percepțiile consumatorilor cu privire la probabilitatea unei recesiuni în anul următor au crescut, dar au rămas sub vârful recent, de la începutul anului.
Aproximativ 70,6% dintre consumatori au declarat luna aceasta că o recesiune este ”oarecum” sau ”foarte probabil”, în creștere față de 69,9% în iunie.
Ponderea celor care se așteaptă la condiții de afaceri mai bune în următoarele șase luni a fost cea mai mare din ianuarie.
Sondajul a fost publicat în timp ce oficialii Fed au început o întâlnire de politică monetară de două zile.
Banca centrală a SUA este așteptată să majoreze ratele dobânzilor cu 0,25 de puncte procentuale, miercuri, după ce a menținut costurile de împrumut constante în iunie.
Fed și-a majorat dobânda de politică monetară cu 5 puncte procentuale, din martie 2022.