Lucrători feroviari intră în grevă luni seara, după greva din 22 martie, împotriva unui proiect de reformare a SNCF, urmând ca marți să circule în medie un TGV din opt, relatează AFP.
Întoarcerile din weekendul lung pe Paști nu vor fi afectate, însă vor fi afectați, marți dimineața, utilizatorii zilnici ai TER la nivel regional, RER și Transiliens în Ile-de-France, scrie News.ro.
În contextul în care aproape unul din doi lucrători feroviari urmează să intre în grevă (48% față de 35,4% pe 22 martie) și peste trei sferturi (77%) dintre conductori - potrivit datelor anunțate duminică de conducerea companiei feroviare -, traficul va fi ”foarte perturbat”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Pe marile linii, SNCF prevede în medie un TGV din opt, iar axa Sud-Est urmează să fie cea mai afectată - un TGV din zece. Situația este similară în cazul trenurilor intercity, șapte linii urmând să nu fie deservite. Directorul companiei, Guillaume Pepy, a avertizat că linii vor fi ”închise”.
Pe liniile regionale, un TER și un Transilien din cinci urmează să circule. În Ile-de-France, circulația RER urmează să varieze în funcție de axe de la un tren din două până la un tren din cinci. Unele rute nu vor fi deservite.
Această grevă urmează să aibă loc în cea de a patra zi de grevă la Air France - care are la bază revendicări salariale, urmând ca sâmbătă să aibă loc a cincea zi de grevă, iar apoi pe 10 și 11 aprilie.
Compania aeriană prevede marți un trafic mai perturbat decât pe 30 martie, urmând să asigure 75% din zboruri - 70% din cele de lung curier, 67% din cele pe distanțe medii și 85% din cele pe distanțe mici.
Previziunile cu privire la traficul SNCF nu sunt de mirat având în vedere că cele patru sindicate reprezentative din SNCF - CGT, Unsa, SUD, CFDT - se opun proiectului de reformare a căilor ferate.
Această reformă ”vizează să distrugă serviciul public feroviar din pur dogmatism ideologic”, subliniază ele în preaviz.
”NEGOCIERI PE FOND”
Pepy și ministrul Transporturilor Elisabeth Borne denunță o grevă ”decalată” sau ”de neînțeles” față de ”concertarea” angajată, în pofida anunțării căii legislative în vederea deschiderii căilor ferate concurenței și nu a căii ordonanțelor de urgență avute în vedere inițial.
Desființarea angajării prin statutul SNCF, deschiderea către concurență și transformarea SNCF în societate anonimă - premise ale unei viitoare privatizări în opinia sindicatelor, reprezintă tot atâtea motive de îngrijorare în ochii lor.
Sindicatele estimează totodată că proiectul de reformare ”nu va soluționa subiectul datoriei (46,6 miliarde de euro la sfârșitul lui 2017 în cazul SNCF Réseau) și nici pe cel al disfuncționalităților”.
În pofida unor modalități diferite, CGT, Unsa, SUD și CFDT s-au lansat toate în bătălie - o grevă episodică de două zile din cinci, până la 28 iunie în cazul CGT, Unsa et CFDT și o grevă pe termen nelimitat, care poate fi prelungită cu 24 de ore în cazul SUD-Rail.
În total 12 partide de stânga - între care La France Insoumise (LFI), Partidul Comunist Francez (PCF), Génération.s, EELV sau NPA - și-au exprimat susținerea împotriva ”spargerii SNCF”, care o prefigurează, în opinia lor, pe cea a oricărui serviciu public.
Guvernul lui Emmanuel Macron este la fel de hotărât să continue, văzând în această grevă o ”postură de blocaj care nu este justificată”, cum a spus duminică Elisabeth Borne.
Însă, potrivit CGT, prima forță sindicală din companie, ”guvernul și conducerea ar fi mai inspirate să deschidă negocieri pe fond”. Adică, a explicat centrala, despre ”ceea ce îi determină pe lucrătorii feroviari să intre în grevă: viitorul SNCF, perenitatea și dezvoltarea sa”.
Furtuna socială nu se oprește, marți, la căile ferate și Air France.
În afară de nemulțumirile studenților, CGT îndeamnă la grevă în întreaga filieră de salubrizare - publică și privată - și a depus un preaviz de grevă în sectorul energetic.
Săptămâna se anunță agitată pentru președintele Emmanuel Macron și Guvernul său.