România are în vedere, în procesul de modernizare a Forțelor Aeriene, achiziționarea de avioane de ultimă generație F-35, a declarat miercuri președintele Klaus Iohannis. România în prezent va cumpăra 32 de avioane second-hand din Norvegia, pentru a completa cele 17 aflate deja în uz de către Forțele Aeriene, urmând ca un eventual nou program pentru achiziția de avioane de generația a cincea F-35 să demareze după anul 2030.
IMAGINI ÎN MATERIAL ȘI ÎN GALERIA FOTO (Inquam Photos / Simion Tătaru)
Iohannis a făcut aceste declarații după ce, alături de ministrul Apărării, Vasile Dîncu, a vizitat Baza Aeriană din Câmpia Turzii, unde Statele Unite ar urma să investească peste 130 de milioane de dolari, scrie Hotnews.ro.
El a spus că "România este hotărâtă să-și dezvolte și să-și modernizeze în continuare capabilitățile militare, conform angajamentelor asumate în cadrul Alianței Nord-Atlantice".
"În același timp, vom acorda și pe mai departe o atenție sporită creșterii capacității operaționale a tuturor structurilor militare, atât prin efort național, cât și în context multinațional. Continuarea eforturilor strategice ale României pentru garantarea integrității teritoriale și securitatea cetățenilor, precum și pentru acordarea de sprijin statelor aliate și partenere, în conformitate cu angajamentele internaționale asumate, constituie o prioritate a politicii externe și de securitate a țării noastre. Totodată, creșterea rezilienței, atât la nivelul structurilor militare, cât și la nivelul instituțiilor publice și al societății în ansamblu reprezintă o direcție principală de acțiune subsumată implementării Strategiei Naționale de Apărare a Țării", a declarat Iohannis.
Șeful statului a mai spus că Forțelor Aeriene le revine un rol major în consolidarea capacității de apărare a țării, fiind capabile să execute misiuni complexe de apărare a spațiului aerian al României, precum și să facă misiuni de transport aerian la mare distanță.
"Noile tipuri de avioane intrate în dotarea Armatei, în special aeronavele F-16, permit executarea cu eficiență ridicată a tuturor misiunilor specifice. Procesul de modernizare a Forțelor Aeriene nu se va opri însă aici, avem în vedere să achiziționăm și avioane de ultimă generație F-35", a susținut Iohannis.
Ce avioane de vânătoare sunt acum în dotarea Forțelor Aeriene Române
România ar urma să cumpere de la Norvegia 32 de avioane de vânătoare F-16 pentru a-și înlocui bătrânele MiG-uri 21, o achiziție ce ar presupune aproape 350 de milioane de euro. Avioanele F-16 din Norvegia au circa 40 de ani vechime și o resursă de zbor rămasă destul de mică, însă în prezent ele sunt într-o configurație superioară celor 17 pe care România le operează acum.
Marele avantaj îl reprezintă faptul că pe lângă cele 32 de avioane, România va cheltui circa 100 de milioane de euro pe echipamente noi și modernizarea avioanelor în țară, la Aerostar, centrul care se va ocupa de operațiunile de modernizare, mentenanță și reparații capitale pentru întreaga flotă de avioane F-16 ale României de acum încolo.
În paralel, Polonia va plăti circa 4,6 miliarde de dolari către Statele Unite pentru 32 de avioane de vânătoare de generația a cincea F-35. Avioanele vor fi livrate începând cu anul 2024, însă contractul nu include armament și nu are nici o componentă de offset.
Avioanele F-16 din Norvegia, mai „zburate”, dar într-o configurație superioară decât ce are România în prezent
Avioanele F-16 pe care încă le mai operează Norvegia și pe care le va cumpăra România sunt de tipul A/B și au fost construite între 1982 și 1984. Aeronavele au fost modernizate de-a lungul vremii și au trecut deja în 2001 printr-un proces de Mid-Life Update (MLU), similar cu cele 17 aeronave pe care România le-a modernizat după ce le-a cumpărat din Portugalia.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Mariel Petric, Fondator KangooPack: Comportamentul clienților forțează companiile să aibă soluții și în zona de online. Câștigă toată lumeaDin punct de vedere al operării, aeronavele F-16 din Norvegia vin însă cu o resursă de viață mult mai redusă față de cele cumpărate din Portugalia, fiind zburate mult mai mult de către Forțele Regale Aeriene din Norvegia. Surse din piață vorbesc de mai puțin de 2.000 de ore de zbor rămase din durata de viață de circa 10.000 de ore de după modernizare, resursă de zbor ce ar mai putea fi „întinsă” puțin în timp doar prin reparații capitale și mentenanță constantă.
În aceste condiții o mare parte din cele 32 de aeronave ar urma să fie operabile cel puțin încă 7-10 ani de acum încolo în mod normal (poate chiar forțate și mai mult dacă luăm programul MiG-21 LanceR ca referință...), urmând ca România fie să achiziționeze treptat alte aeronave noi. Astfel, un eventual program de achiziție a avioanelor F-35 ar demara undeva după anul 2030.
Deși avioanele F-16 din Norvegia au o vechime mare și au fost folosite mai mult, conform MApN ele sunt într-o configurație superioară decât cele 17 pe care România le operează acum.
Cele 32 de aparate pe care România le-ar cumpăra de la Norvegia sunt în configurație M6.5.2, configurație superioară celor 17 avioane aflate în înzestrare - M5.2R. Cele 17 aeronave ale României din prezent ar urma și ele în viitorul apropiat să fie modernizate la Aerostar să ajungă și ele la standardul M.6.X, potrivit MApN.
Ce alte avioane F-16 mai operează România acum, cât au costat și ce modernizări au acestea
România operează în prezent o escadrilă de 17 avioane F-16 modernizate pe care le-a cumpărat în două tranșe din Portugalia și le-a modernizat cu ajutorul SUA.
Prima tranșă a presupus 12 avioane F-16 A/B block 15 pe care le-a modernizat printr-un proces numit Mid-Life Upgrade (MLU). Ele au fost modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le în esența undeva la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52).
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Silviu Dragomir, Fondator Eucom Business Language: Dacă avem 30% dintre companii care au afaceri de până în 500.000 de euro, investițiile pe care acestea le pot face în digitalizare sunt relativ mici. De aceea stăm atât de prostPrintre elementele cheie ale procesului de upgrade se numără: Motorizare F100-PW-220E – control digital; cabină standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sistemele de vedere pe timp de noapte; două display-uri multifuncționale color; computer modular de misiune; radar de control al focului modernizat; sistem de navigație hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic (IFF); sistem de management pentru război electronic; sistem de transmitere a datelor Link 16.
Pe lângă acestea, pachetul a inclus și integrarea de altor dispozitive: SniperPod (container extern pentru cercetare și ochire) și JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System - cască cu afișaj și ochire/țintire electronică ) pentru folosirea lor cu rachetele de tip AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder (la fel, achiziționate de România).
Tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului tehnic și instruirea primei tranșe de piloți.
A doua achiziție a presupus alte 5 aeronave F-16 din Portugalia, aeronave trecute și ele prin procesul de modernizare MLU - circa 280 de milioane de euro.
Ulterior, România a cerut aprobarea Congresului SUA pentru a-și moderniza toate cele 17 aeronave, (contract parte din programul de 280 de milioane de euro).
„Cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forțelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R, iar pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei României la o configurație superioară, respectiv M.6.X”, transmitea MApN când s-a parafat cumpărarea celor cinci avioane F-16 din Portugalia.
Bătrânele avioane MiG-21 LanceR și cele de antrenament IAR-99
Pe lângă cele 17 F-16 aflate în prezent în dotarea Forțelor Ariene, România mai operează și circa 20 de avioane MiG-21 LanceR, avioane a căror resursă de viață a fost întinsă la limite și care vor fi scoase din uz treptat pe măsură ce vor sosi în țară avioanele F-16 din Norvegia.
Avioanele MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii '60-'80, aproape 400 la număr. Ulterior, după căderea comunismului, Forțele Aeriene au decis modernizat a 111 de aeronave cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile NATO. Din toate acestea, doar circa 20-30 mai sunt operabile în momentul de față.
În prezent, avioanele MiG 21 LanceR rămase în uz mai operează de pe două baze aeriene: la Câmpia Turzii și la Mihail Kogălniceanu (ca anexa la baza aeriană 86 de la Borcea). În trecut MiG-uri 21 mai erau staționate și la Bacău.
La flota de avioane F-16 și MiG-21 LanceR se mai adaugă și avionul IAR 99 Șoim, un avion de antrenament și atac ușor.
IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA, iar întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS - close air support) precum și misiuni de recunoaștere.
În dotarea actuală a Ministerului Apărării Naționale se află 10 aeronave școală IAR-99 Standard (în configurația de bază, clasică de la nivelul anului 1989) și 11 aeronave IAR-99 Șoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).
Toate cele 21 de avioane ar trebui să treacă printr-un proces de modernizare la standardul „SuperȘoim” pentru a putea fi folosit ca avion de antrenament pentru viitorii piloți de F-16.