Editurile din România au fost afectate drastic, în acest an, de pandemia de COVID-19, anularea evenimentelor din industria cărții reflectându-se în scăderea, în medie, cu aproximativ 50% a vânzărilor.
Potrivit reprezentanților ART, Grupului Editorial Corint și Curtea Veche Publishing, în ciuda adoptării soluției vânzărilor online, precum și a deschiderii librăriilor după restricțiile impuse în primăvară de starea de urgență, pierderile înregistrate de edituri au rămas semnificative, scrie Agerpres.
Într-o estimare optimistă, în 12 - 18 luni s-ar putea reveni la vânzările de anul trecut, scăderea urmând să fie echilibrată de vânzări cu tiraje reduse și cu amânarea unor titluri.
Asemenea întregii industrii, Editura ART a fost afectată încă de la debutul pandemiei, închiderea școlilor, urmată de închiderea librăriilor și apoi de anularea tuturor evenimentelor reflectându-se în scăderea drastică a vânzărilor, cu aproximativ 30% în luna martie, cu 40 - 60% în luna aprilie și 35% în luna mai.
Conform estimărilor editurii, acest ritm se va menține până la finalul acestui an.
În perioada de lockdown, editura s-a concentrat pe "prelungirile de tiraj, reeditări și completarea seriilor, investindu-se în titlurile care s-au dovedit bestsellers de-a lungul timpului.
Toate cărțile care ar fi trebuit să vadă lumina tiparului la Bookfest au fost eșalonate pe o perioadă mai lungă.
Cu toate acestea, editura a lansat diverse campanii online prin care le-a propus cititorilor cărți menite să îi ajute să găsească strategii de rezistență și de înțelegere, de traversare cu bine a acestei crize sanitare.
CITEȘTE ȘI YouTube interzice dezinformarea referitoare la vaccinurile pentru noul coronavirusGrupul Editorial Corint a înregistrat o scădere medie de aproape 60% în cele două luni de carantină, comparativ cu media primului trimestru.
Pandemia nu a însemnat însă oprirea totală a activității editurii.
"Planul editorial s-a redus cu aproape 70% în cele două luni de pandemie, procent pe care, în lunile de vară, l-am crescut la 60% din planul editorial inițial și a fost adaptat situației actuale. Dacă în luna martie planul nostru de tipar nu a suferit modificări, în luna aprilie am redus nu doar numărul de apariții editoriale, ci și tirajele, cu 30 - 40%, în încercarea de a ne adapta cât mai bine la condițiile pieței. Din planul de tipar inițial am păstrat doar acele titluri pe care le-am considerat că ar fi de interes pentru această perioadă și al căror public se regăsea foarte ușor în online. Deși s-a lucrat cu un efectiv mult diminuat, în lunile aprilie și mai am finalizat negocierile pentru câteva titluri noi, am semnat contractele de copyright pentru titluri care vor apărea la sfârșitul acestui an sau în cursul anului viitor și am transmis oferte pentru alte titluri care ni s-au părut interesante și pe care sperăm să le adăugam curând în portofoliu", a declarat, directorul general al Grupului Editorial Corint, Roxana Liritis.
Curtea Veche Publishing a fost, la rândul ei, "greu încercată de pandemie", s-a concentrat și mai mult pe mediul online, a refăcut strategia de marketing, a revizuit cu cea mai mare atenție planul editorial, a inițiat promoții și a făcut eforturi pentru a proteja angajații.