Compania britanică Ridgecrest a sistat negocierile cu Blue Air privind listarea transportatorului aerian român la bursa din Londra prin preluare inversă, după ce Blue Air nu a reușit să atragă o finanțare necesară lansării operațiunii, indică date analizate de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Compania low-cost Blue Air este cel mai mare transportator aerian cu capital românesc și al doilea mare jucător pe piața locală în funcție de numărul pasagerilor transportați, după Wizz Air.
Cum poate fi calibrat un buget în pandemie, ce soluții de finanțare sunt astăzi la îndemână și alte variante de sprijin pentru firme vor fi anunțate la Videoconferința Profit.ro IMM - Pregătim ieșirea din criză
Videoconferința, programată pentru 4 noiembrie și organizată împreună cu Nordis Group, Banca Transilvania, ING și Unicredit Bank, va fi transmisă în direct și la PROFIT NEWS TV. Detalii AICI
Compania urma să se listeze pe piața AIM a bursei de la Londra printr-un proces de preluare inversă derulat de compania de tip SPAC Ridgecrest, cele două părți semnând un acord neangajant în acest sens în luna iulie.
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
O companie SPAC este un vehicul investițional tranzacționat public, specializat în atragerea de capital pe bursă cu scopul de a finanța o achiziție. Compania achiziționată devine publică în urma fuziunii, procesul reprezentând o alternativă la listările tradiționale.
Ridgecrest a oprit însă acum negocierile privind propunerea de preluare inversă a Blue Air ca o consecință a incapacității Blue Air de a strânge, înainte de preluarea inversă, finanțarea stipulată ca principala condiție a acordului de principiu, fără caracter obligatoriu, dintre Ridgecrest și vânzătorii Blue Air.
Compania britanică apreciază că “este în interesul acționarilor” să urmărească “o tranzacție alternativă”.
CITEȘTE ȘI Cele mai mari amenințări informatice pentru companiiContactată luni de Profit.ro privind eșecul listării la Londra, conducerea Blue Air nu a comentat până la acest moment.
UPDATE marți ora 08.55 CEO-ul Blue Air, Oana Petrescu, a transmis următorul mesaj:
"Din punctul nostru de vedere, renunțarea la preluarea inversă nu este un eșec, ci doar eliminarea unei variante tactice de accelerare a listarii. În urma fazei de testare a pieței s-a dovedit că preluarea inversă ar aduce prea multă complexitate dată fiind situația în care se află Blue Air și piață aviatică - așa că am hotărât să ne listăm direct.
Calendarul listarii pe piața alternativă de la Londra (“AIM”) nu s-a schimbat - am renunțat doar la preluarea inversă a Ridgecrest Ltd, din motive tehnice.
Data noastră țintă pentru listare a rămas începutul anului viitor, ideal în martie 2022, astfel încât să avem deja situații financiare auditate pentru anul încheiat la 30 septembrie 2021 și să putem finaliza în bune condiții Prospectul și toate procedurile de pre-listare și promovare a Ofertei.
În plus, ne așteptăm că până atunci România să recupereze semnificativ decalajul de vaccinare comparativ cu alte țări europene, iar traficul aerian de călători să se relanseze după valul de pandemie din iarna aceasta, astfel încât să avem o ofertă atractivă nu doar din punct de vedere al performanțelor Blue Air, ci și din punct de vedere al potențialului pieței.
Suntem deja în discuții cu mai mulți investitori ancoră, foarte interesați în această listare, iar săptămâna trecută a avut loc un prim “road show” de prezentare la Londra atât cu aceștia, cât și cu compania de brokeraj selectată pentru organizarea listarii.
Decizia finală listare vs. private equity vs. investitor strategic o vom lua în luna decembrie 2021, împreună cu reprezentanții statului român, funcție de situația financiară a companiei, rezultatele auditului la 30 septembrie 2021 și al procesului de atragere investitori (în curs) și după analiza comparativă a celor 3 variante de atragere capital și a opțiunilor strategice ale Statului Român privind cele 75% din acțiunile Blue Air gajate în prezent în favoarea Ministerului de Finanțe pentru garantarea garanției de stat emisă în favoarea Blue Air în octombrie 2020 cu titlu de ajutor de stat."
Potrivit acordului neangajant cu Ridgecrest, compania britanică urma să preia de la Cristian Rada și fratele său, Mihai Cătălin, acțiunile Airline Invest și ale subsidiarelor sale, Blue Air Aviation și Blue Air Technic.
Compania rezultată, Blue Air Group, ar fi intrat ulterior la tranzacționare pe piața AIM a bursei de la Londra.
În iulie anul trecut, Blue Air a declanșat procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenței, care permite unei companii să propună creditorilor săi, care dețin peste 75% din creanțe, un plan de redresare și plată a datoriilor.
CEO-ul Blue Air, Oana Petrescu, a declarat atunci pentru Profit.ro că a recurs la acest mecanism pentru a evita poprirea conturilor companiei și intrarea într-un blocaj, permițând continuarea normală a activității. Ea a explicat că, în intervalul martie-iunie, din cauza pandemiei de coronavirus și, implicit, a restricțiilor de călătorie, operatorul aerian a avut o scădere puternică a încasărilor față de nivelul planificat, fiind acumulate și datorii față de furnizori. Acum vor fi reeșalonate datorii de 100 milioane euro în următoarele 18 luni.
CITEȘTE ȘI Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de traficLa scurt timp după, Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență privind instituirea unei scheme de garanții de stat pentru companiile aeriene Tarom și Blue Air în vederea compensării pierderilor suferite ca urmare a pandemiei COVID-19. Pentru Blue Air au fost alocate 300 de milioane de lei. Simultan a fost anunțat că, până la rambursarea integrală a împrumutului de 300 milioane lei, garantat de către statul român, Guvernul va avea doi reprezentanți - cu drept de veto - în consiliul de administrație al Blue Air. Compania nu va putea acorda dividende sau returna împrumuturi acționarilor și nici nu va putea înstrăina aeronave până la același termen.
Blue Air a fost înființată în 2004 și s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaționale în România, Cipru, Italia și Marea Britanie.
Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la șase ani și trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac - Arad, în care a fost înregistrat un prejudiciu de 1,2 miliarde de lei în dauna CNADNR, a unei bănci și a unei firme de construcții din Spania. Luna trecută, Nelu Iordache a fost condamnat în acest dosar la 11 ani și 9 luni de închisoare, decizia fiind definitivă.
Blue Air operează în actuala formulă din 2013, când Airline Management Solutions SRL a preluat, în urma unei licitații, afacerea Blue Air, aflată în insolvență.
CITEȘTE ȘI Instrumente pentru o muncă remote eficientăÎn 2016, Blue Air a devenit cea mai mare companie aeriană românească, depășind în premieră compania de stat Tarom după numărul de pasageri transportați. Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino.
În ianuarie 2019, Profit.ro a anunțat în premieră că grupul german Zeitfracht cumpără un pachet de acțiuni la compania low-cost Blue Air, care-i va asigura o poziție de control. Blue Air era din 2018 partenerul strategic al Zeitfracht pe piața din Germania, unde opera la Hamburg, Köln, München, Stuttgart.
Grupul german, fondat în 1952, dorea dobândirea controlului în comun, nu preluarea integrală a companiei aeriene. Anterior, în toamna anului 2017, achiziționase WDL Aviation, care închiriază aeronave pentru companii precum Lufthansa, City Line, easyJet, Germanwings, Air France, British Airways, SAS și KLM, după ce preluase și filiala Leisure Cargo de la falimentara Air Berlin.
Tranzacția cu Blue Air a fost finalizată o lună mai târziu, iar în luna mai a anului trecut germanii și-au adus și un reprezentant în board, odată cu instalarea unei noi conduceri. Între timp, însă, surprinzător de rapid, germanii au ieșit din acest business.