În materie de proiecte, România nu stă prost, acestea se înmulțesc de la an la an, numai că rămân mai mult pe hârtie. Doar finanțarea proiectelor considerate semnificative de către stat, precum autostrăzile, centurile ocolitoare, căile ferate sau spitalele, costă cât întregul buget de investiții al țării pe trei ani. Proiecte mari care ar fi trebuit să fie gata sunt încă nefinalizate și pentru circa o treime nu au fost începute lucrările, relevă date analizate de Profit.ro.
Ieri, Guvernul PNL Orban a fost demis, după doar trei luni de la preluarea mandatului de la Guvernul PSD Dăncilă. În urma intereselor politice rămâne însă o tristă realitate.
Guvernul - indiferent care o fi - are în derulare 158 de proiecte de investiți publice semnificative, cu o valoare actualizată de 198,3 miliarde de lei, dintre care mai are de finanțat circa două treimi sau 132,2 miliarde de lei pentru finalizare, potrivit Strategiei fiscal-bugetare pe termen mediu. Numărul este în creștere cu o treime față de 2016.
Cele mai multe proiecte sunt la Ministerul Transporturilor (131), cu o valoare de 179,7 miliarde de lei, urmat de Ministerul Mediului (11), cu o valoare de 6,6 miliarde de lei.
Toate cheltuielile de investiții de la buget (inclusiv fonduri europene) însumează 48,6 miliarde de lei în 2020, astfel că este nevoie de întregul buget alocat pe trei ani doar pentru plata cheltuielilor angajate cu investițiile mari.
Pentru 51 de proiecte, stadiul fizic de implementare este 0, în timp ce 64 sunt în curs de implementare. Sunt 43 de mari proiecte care au fost executate 100%, dar care nu sunt închise financiar din cauza sentințelor civile, disputelor, arbitrajelor și a altor probleme legale, pentru care statul mai are un rest de plată de circa 9,1 miliarde de lei.
Guvernul PNL susținea că va prioritiza infrastructura de transport în perioada 2020-2022 prin politica de finanțare, inclusiv prin atragerea “masivă” de fonduri europene, prin încurajarea parteneriatelor public-private și prin “creșterea progresivă a participării utilizatorilor la finanțarea infrastructurilor”.
Proiecte vechi, niciodată gata
În 2016, când Ministerul Finanțelor a publicat ultimele informații privind stadiul investițiilor semnificative, erau 66 în execuție, 31 finalizate, dar cu dispute, și 22 cu stadiul fizic 0%. Valoarea totală a proiectelor la acel moment era de 124 de miliarde de lei, iar necesarul de finanțare de 58 de miliarde de lei. Astfel, între 2016 și 2018 a crescut nu numai numărul proiectelor nefinanțate, dar și ponderea acestora în total sume, de la 47% la 66%.
Unele dintre proiectele care trebuiau închise până în 2019 sunt și acum neterminate. Doar câteva exemple mai jos.
Autostrada Sibiu-Orăștie (proiect estimat la peste 3 miliarde de lei în 2016) trebuia finalizată în 2017, însă nu a fost finalizată în întregime, după ce o porțiune s-a surpat și acum se află sub reparații.
Autostrada Brașov – Cluj – Borș (Transilvania), un proiect de 12,8 miliarde de lei, ar trebuit să fie gata până în 2018 pe porțiunea dintre Târgu Mureș și Borș. Pe unele segmente lucrările nici n-au început.
Autostrada Lugoj – Deva (3,5 miliarde de lei) ar fi trebuit să fie gata integral în 2018, însă nici acum nu a fost dat în circulație lotul 3, fostul executiv PSD anulând contractul cu constructorul.
Autostrada Sebeș – Turda (2,7 miliarde de lei) trebuia finalizată integral în 2017, însă până în acest moment nu se circulă pe niciun lot.
Magistrala 6 (1 Mai - Otopeni) a metroului bucureștean ar fi trebuit să fie gata până în 2021, însă abia în 2019 a fost țintă licitația de atribuire a contractului. Nici secțiunea Râul Doamnei – Eroilor din Magistrala 5 nu este încă gata, deși în 2016 era dat ca termen semestrul II din 2017.