ANPC transmite, joi, detalii despre ancheta care vizează compania aeriană Blue Air, precizând că, din 30 aprilie 2021 - când s-au ridicat majoritatea restricțiilor impuse de pandmie – compania a anulat peste 11.200 de zboruri pentru care erau făcute aproape 180.000 de rezervări și s-au plătit peste 66,5 milioane de lei.
ANPC precizează că Blue Air nu a oferit călătorior motive pentru anularea zorurilor, nu a rambursat contravaloarea acestora și nici nu a plătit compensații. În plus, deși I s-a atras atenția asupra practicii comerciale, compania a recidivat.
Mai jos explicațiile companiei
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) comunică neregulile întâlnite de echipa de control, până la data de 14 iunie 2022, urmând ca, așa cum a anunțat deja, cuantumul amenzii să fie stabilit ulterior, conform prevederilor transpunerii nîn legislația națională a Directivei europene Omnibis, în urma publicării în Monitorul Oficial a procedurii care se aplică în acest caz”, aprecizat ANPC, joi, într-un comunicat de presă, preluat de news.ro.
Potrivit ANPC, deși au fost realizate mai multe verificări, cel puțin în anii 2021 și 2022, în urma cărora s-au constatat nereguli similare, iar operatorul aviatic a fost avertizat, consiliat și i s-au interzis practicile comerciale incorecte de la acel moment, acesta a recidivat.
”Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorității restricțiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) și până la data de 14 iunie 2022 - când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoștința reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri. Acestora le corespund 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăți în valoare toatală de 66.585.967,68 lei calculate la cursul în lei comunicat de BNR în data de 14.06.2022 al valutelor, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, a mai transmis ANPC.
Instituția precizează că cele 20 de state totalizează 92% din populația totală a Uniunii și sunt: Croația, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Austria, Grecia, Olanda, Irlanda, Bulgaria, Danemarca, Spania, Suedia, Finlanda, Germania, Belgia, Franța, Italia, Cipru și România.
”Echipa de comisari ANPC a lucrat, în tot acest timp, în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor România, care a centralizat un număr de 924 de reclamații transfrontaliere referitoare la serviciile operatorului aviatic, primite la nivelul rețelei ECC-Net. Numărul de anulări de zboruri precizat a vizat rezervări realizate începând cu 30 aprilie 2021 și continuând cu anii 2022 și 2023”, a adăugat ANPC.
Autoritatea explică faptul că, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziție pe piață a ofertei de zbor.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilor”Numărul anulărilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciază în mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se referă doar la valoarea efectivă a acestor bilete, ci și la faptul că, nu de puține ori, consumatorii le achiziționează în scopuri bine stabiliet: vacanțe, concedii, în interes personal, medical și altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masă, acces obiective turistice, transfer/legături cu alte zboruri”, a mai transmis ANPC.
Instituția explică faptul că ”practica operatorului economic de a lansa oferte, de a îndemna către achiziționarea biletelor, în multe cazuri, la un preț avantajos (beneficiind de diverse promoții) pentru consumatori, în condițiile în care aceștia plătesc sumele aferente zborului și, în multe cazuri, după o scurtă perioadă, operatorul economic anulează zborurile, fără a oferi o justificare aferentă anulării, precum și fără a proceda la restituirea contravalorii achitate și a compensațiilor cuvenite în aceste situații este, conform Regulamentului CE 261/2004, considerată a fi o practică comercială incorectă, contrară cerințelor diligenței profesionale”.
ANPC îndeamnă cetățenii să reclame orice astfel de situație, de la această companie sau de la oricare alta.
Miercuri, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a verificat, în ultimele două luni, Blue Air, anunțând că amenda pentru neregulile găsite la compania aeriană va fi dată după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului președintelui ANPC privind procedura de lucru a Comisiei care va stabili cuantumul sancțiunii.
Numai recent, compania a anulat zbouri de pe 20 de rute.
"A venit momentul să primească, de această dată, compania aeriană un bilet din partea Autorității noastre, oferindu-le acestora posibilitatea de a contribui la bugetul de stat într-o măsură egală cu cea prin care ei au înțeles să oblige consumatorii să participe la finanțele companiei, fără ca aceștia să-și dea acordul. În schimbul acestei contribuții, ce va fi substanțială, noi le vom oferi un cazier comercial. Iar, exact după modelul activității companiei aeriene, nici noi nu o să le dăm banii înapoi și ei vor avea posibilitatea păstrării cazierului”, a declarat președintele ANPC, Horia Constantinescu, citat de news.ro.
CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Piețele financiare intră în panică, Bitcoin se prăbușește. Foarte multe îngrijorări legate de conflictul din Ucraina și zona de energie. La petrol nu e ca la curent ANPC a precizat că de derularea controlului s-a ocupat o echipă formată din trei comisari ai Autorității, la această acțiune adăugându-se și contribuția Centrului European al Consumatorilor România. Această instituție a instrumentat sesizărilor transfrontaliere ale consumatorilor, a centralizat reclamațiile, pe aceeași temă, sosite din afara granițelor țării.
"În acest moment, demersul nu este pe deplin terminat, ANPC așteptând publicarea în Monitorul Oficial a comisiei pentru stabilirea cuantumului amenzii ce va fi aplicată operatorului economic, așa cum prevăd reglementările recentei Ordonanțe de Urgență nr. 58/2022. Aceasta modifică și completează unele acte normative din domeniul protecției consumatorilor, armonizând, totodată, în legislația națională, prevederile Directivei Omnibus, care specifică un nivel al amenzilor contravenționale ce pot ajunge până la 2 milioane de euro, în funcție de gravitatea abaterii. Dat fiind că ne aflăm în plin sezon al vacanțelor și că orice neregulă în funcționarea unei companii de importanța unui operator aviatic, poate afecta un număr important de consumatori, vom reveni cu amănunte referitoare la acest caz, în raport cu evoluția sa”, se mai arată în comunicatul ANPC.
OUG 58/2022 a intrat în vigoare în 28 mai 2022, iar procedura de lucru a comisiei trebuie aprobată în termen de 45 de zile prin ordin al președintelui ANPC. Comisia are următoarea componență: directorul general al Direcției generale control și supraveghere piață și armonizare europeană sau înlocuitorul desemnat de acesta; șeful Serviciului produse și servicii alimentare sau înlocuitorul desemnat de acesta; șeful Serviciului juridic sau înlocuitorul desemnat de acesta; șeful Serviciului armonizare europeană și parteneriat sau înlocuitorul desemnat de acesta; comisar desemnat prin act administrativ de către președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, altul decât cel care a întocmit documentul de control.
Conform ordonanței, comisarul care a întocmit documentul de control sesizează comisia în termen de 24 de ore, iar aceasta se întrunește în termen de maximum 5 zile calendaristice de la primirea documentului de control.
UPDATE Conform Blue Air, aproape toate companiile aeriene din Europa au anulat mii de zboruri, in lunile ianuarie si februarie ale anului 2022, din cauza restricțiilor de călătorie impuse pentru a limita raspandirea noilor variante de Covid 19, fiind nevoite sa isi ajusteze programul operational si sa reduca frecventele pe anumite rute mai putin solicitate. Printre acestea se regasesc companiile de linie Lufthansa Group, Air France – KLM, si operatorii low-cost Ryanair, Wizz Air, Blue Air, EasyJet sau Vueling.
”De mentionat faptul ca Lufthansa Group care include companiile aeriene Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines și Eurowings, a anulat 33.000 de zboruri, reprezentand 10% din programul sau operational”, susține Blue Air.
De asemenea, argumentează că ”Raynair a anulat 33% din zborurile programate in luna ianuarie 2022, la fel si Wizz Air care a anulat mii de zboruri si a suspendat peste 100 de rute”.
”Vom reveni cu un comunicat detaliat dupa ce vom primi un inscris, emis in conformitate cu prevederile legale in vigoare, prin care ne vor fi aduse la cunostinta, in mod oficial, acuzațiile formulate la adresa BLUE AIR AVIATION SA si deciziile luate de Autoritatea Naționala pentru Protecția Consumatorilor”, anunță conpania.