Profit TV - Adrian Florea: Am fost educați să credem că un om de business bun este unul puternic, care are toate răspunsurile și, de obicei, câștigă războaie, dar nu e adevărat

Profit TV - Adrian Florea: Am fost educați să credem că un om de business bun este unul puternic, care are toate răspunsurile și, de obicei, câștigă războaie, dar nu e adevărat
Ana Iliescu
Ana Iliescu
scris 26 dec 2018

Liderii trebuie să ia cea mai bună decizie după ce și-au consultat toți angajații, să vorbească ultimii, după ce au ascultat toate părerile, și să conștientizeze că pot să nu aibă cele mai bune idei, spune Adrian Florea, business advisor Trend Consult, la Profit TV.

„Am fost educați sau cumva am ajuns să credem că un om de business bun este un om de business puternic, care are toate răspunsurile, care își susține opiniile cu tărie și, de obicei, câștigă războaie. În realitate, un om de business cu adevărat puternic îi potențează pe cei cu care lucrează, astfel încât potențialul grupului să fie depășit, să nu fie limitat la propriul creier, al liderului”, susține Florea.

Urmărește-ne și pe Google News

Conform spuselor business advisor-ului, liderii iau cele mai bune decizii după ce toți angajații și-au expus și dezbătut ideile, renunțând la a lua decizii prin vot, iar eficacitatea unui grup rezultă din calitatea deciziei la finalul dezbaterii și nivelul de acceptanță al angajaților, cât de mult cred angajații în decizia pe care o vor implementa.

Efectul vânzării către Phoenix: Buluc se retrage din conducerea operativă a Help Net și Farmexim, fiica alege o altă carieră. Germanii aduc un director al lanțului BENU Cehia și un manager surpriză CITEȘTE ȘI Efectul vânzării către Phoenix: Buluc se retrage din conducerea operativă a Help Net și Farmexim, fiica alege o altă carieră. Germanii aduc un director al lanțului BENU Cehia și un manager surpriză

„Dacă un grup ajunge la cea mai bună decizie pentru că este un creier briliant printre ei și este și suficient de puternic încât să-și exprime opinia, dar nimeni nu crede în decizia respectivă, implicit implementarea va avea serios de suferit, eficacitatea grupului va fi redusă, va tinde spre zero. La fel, un grup care ia cu mare entuziasm o decizie proastă va avea același rezultat, o eficacitate scăzută”, a explicat Florea, susținând că prin vot angajații se limitează la cea mai bună decizie dintre participanți, fără să ia o decizie prin combinarea tuturor ideilor. „Acela care nimerește în grupul cu susținere mică, nici măcar nu își poate impune opinia”.

De altfel, grupul trebuie să ajungă la un consens, iar liderii să-și exprime opinia în momentul în care decizia pe care urmează să o ia grupul pare inacceptabilă, dar și să accepte o decizie luată de grup, dacă aceasta este viabilă și poate fi implementată, chiar dacă liderii nu au venit cu ideea respectivă, mai susține Florea.

Conform spuselor business advisor-ului, un manager nu-și poate motiva angajații, ci poate doar să îi demotiveze, pentru că oamenii sunt motivați în mod natural, iar dacă starea lor se schimbă, înseamnă că managerii au făcut ceva greșit.

„Ce să fac să-mi motivez oamenii? Răspunsul este foarte simplu: nu trebuie să faci nimic. Dacă oamenii tăi sunt demotivați înseamnă că ai făcut deja ceva greșit și dacă vrei să inversezi această stare nu se mai pune problema să faci ceva, ci să încetezi să faci lucrurile care îi demotivează pe oameni”, a explicat acesta.

În schimb, gradul de implicare al angajaților va fi mai mare dacă viziunea liderilor se aseamănă cu viziunea lor sau dacă liderii le oferă posibilitatea și libertatea de a-și îndeplini visul, luând în considerare și ideile lor, susține Florea.

Business advisor-ul atrage atenția managerilor care au convingerea că dețin toate informațiile că această atitudine este una greșită, iar echipele conduse de astfel de lideri nu au șansa de a evolua.

„Dacă atitudinea mea este că eu oricum le știu pe toate, am învățat să îți cer părerea doar pentru a genera o impresie că îmi pasă de părerea ta, dar, în realitate, am bifat că am tăcut cât timp tu ți-ai exprimat părerea, dar nu am ascultat-o pentru că eu le știu pe toate și oricum părerea mea era deja formată”, a specificat Florea, adăugând că în cazul în care părerea angajatului este aceeași cu cea a liderului, cel dintâi va fi lăudat, dar dacă va fi diferită, liderul își va impune părerea cu forța. „Nu îi interesează ideile noi pentru că oricum ei le știu pe toate”.

Pentru ca un lider, care este convins că deține toate informațiile, să ajungă la convingerea că întreg grupul deține toate informațiile, iar uneori la convingerea că el nu știe nimic este o călătorie spectaculoasă, pe care ar trebui să și-o propună echipele care vor să-și exploateze potențialul real, concluzionează Florea.

viewscnt
Afla mai multe despre
adrian florea
leadership
manageri
business