Industria de shipping începe să resimtă efectele creșterii prețurilor la motorină și benzină, transmite Bloomberg.
Combustibilul utilizat de navele maritime poate fi produs din aceleași ingrediente pe care companiile de rafinare le utilizează pentru producția de motorină și benzină. Însă creșterea marjelor de profit în cazul motorinei și benzinei face producția acestor combustibili mai atractivă pentru companiile de rafinare, astfel că rezultatul constă în livrări mai mici de combustibili pentru sectorul maritim, scrie Agerpres.
Combustibilul este cea mai mare categorie de cheltuieli pentru industria de shipping astfel încât orice creștere de preț înseamnă mai multe presiuni inflaționiste asupra unor lanțuri globale de aprovizionare globale deja tensionate. Prețul combustibilului pentru nave în portul Rotterdam a ajuns zilele trecute la cel mai ridicat nivel de după 2019, după o creștere de 23% comparativ cu situația de la începutul anului.
"Este un motiv în plus pentru care prețurile mondiale la materii prime și inflația sunt atât de ridicate", spune Mark Williams, analist specializat pe produse petroliere și rafinate la firma de consultanță Wood Mackenzie Ltd.
O mare parte din creșterea prețului combustibilului pentru nave este cauzată de scumpirea petrolului, care este materia primă din care sunt produși majoritatea combustibililor pentru nave. Regulile implementate în 2020, care obligă transportatorii maritimi să utilizeze mai mult combustibil cu un conținut redus de sulf, au contribuit și ele la creșterea costurilor.
În Europa, însă, prețul combustibilului maritim cu nivel foarte scăzut de sulf (VLSFO) a crescut mult mai rapid decât prețul petrolului. Aceasta pentru că livrările reduse se datorează, parțial, și pieței solide de motorină din regiunea Europei, consideră Mark Williams.
În condițiile în care fac profituri ridicate din producția de motorină, companiile de rafinare sunt stimulate să direcționeze ingredientele cu un conținut scăzut de sulf spre producția de motorină mai degrabă decât spre producția de VLSFO. Același lucru este valabil și pentru piața de benzină. Este mai atractiv să direcționezi ingrediente cu un conținut redus de sulf spre acele unități care produc combustibili rutieri decât spre producția de VLSFO.
De asemenea, piața europeană de VLSFO a fost susținută și de o oportunitate de arbitraj la începutul anului, care a făcut ca navele cargo să plece din regiunea Europei pentru a obține prețuri mai bune în Asia fapt care, alături de rafinarea redusă, a condus la livrări mai limitate, concluzionează Mark Williams.