Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) atenționează că, pe măsură ce cumpărăturile online sunt tot mai frecvente, cresc și încercările de fraudă prin folosirea identității unor companii de curierat.
Acuim, victimele sunt direcționate spre un site fals, unde trebuie să plătească o presupusă taxă de livrare cu un card Revolut.
„Pe măsură ce cumpărăturile online devin tot mai frecvente, primim din ce în ce mai multe notificări, mesaje și email-uri de la servicii de curierat sau Poștă. Infractorii cibernetici profită de această rutină și trimit SMS-uri pretinzând că sunt din partea unor astfel de entități pentru a ne întinde capcane”, a transmis DNSC.
Fauda poartă numele de „SMishing”, adică o metodă de atac cibernetic folosită pentru a înșela persoane să își dezvăluie informații confidențiale, precum datele cardului, realizată prin SMS.
SMishing-ul este o formă de fraudă similară cu phishing-ul, dar realizată prin intermediul mesajelor text (SMS), combinând termenii SMS și phishing.
Cum apare frauda
Specialiștii au explicat și cum funcționează frauda: Atacatorii trimit mesaje text care par să provină de la o companie de livrare. Mesajul conține un link care, odată accesat, direcționează victima către un site web fals, care arată la fel ca site-ul companiei, unde infractorii susțin că livrarea unui colet fictiv nu a putut fi efectuată și că acesta trebuie livrat din nou.
Pentru această livrare se solicită plata unei presupuse taxe, prin intermediul Revolut. Această plată va ajunge direct în conturile atacatorilor.
DNSC recomandă tuturor persoanelor să:
Citească cu atenție când primesc un mesaj și nu acționeze în grabă;
CITEȘTE ȘI Explicații Electronic Travel Authorization (ETA) - Ce presupune noul sistem care va fi aplicat și românilor pentru a mai intra în Regatul Unit
Nu facă click pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute;
Nu furnizeze niciodată informații sensibile prin SMS;
Fie atente la mesajele text care le solicită să acționeze imediat sau să facă plăți în regim de urgență.