Proiect: Contabilii vor avea atribuții noi, iar regulile de organizare, conducere și supraveghere a CECCAR vor suferi modificări

Proiect: Contabilii vor avea atribuții noi, iar regulile de organizare, conducere și supraveghere a CECCAR vor suferi modificări
scris 1 nov 2016

Experții contabili vor putea efectua activități de evidență electronică a personalului și de salarizare, management financiar - contabil și al performanței economice, control intern de gestiune și management al riscurilor, consultanță în gestiunea financiară și în contabilitate, prestarea de servicii specifice contabilității manageriale și raportării integrate.

Noile prevederi apar într-un proiect de lege elaborat de Ministerul de Finanțe pentru modificarea mai multor acte normative, printre care Ordonanța Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, dar și a celor din domeniul auditului financiar.

Urmărește-ne și pe Google News

Principalele modificări ale OG 65/1994 sunt:

  • activitatea Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) nu va mai fi supravegheată public de Consiliul pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile
  • experții contabili vor putea efectua activități de evidență electronică a personalului și de salarizare, management financiar - contabil și al performanței economice, controlul intern de gestiune și managementul riscurilor, consultanța în gestiunea financiară și în contabilitate, prestarea de servicii specifice contabilității manageriale și raportării integrate
  • sunt specificate competențele Comisiei superioare de disciplină a CECCAR și atribuțiile Consiliului superior al CECCAR
  • se clarifică condițiile necesare pentru alegerea în funcția de președinte al Consiliului superior și al filialelor
  • se modifică prevederile referitoare la modul de aprobare și avizare a regulamentului de organizare și funcționare a CECCAR

O altă noutate este că, potrivit proiectului, experții contabili se vor putea constitui în societăți de contabilitate și/sau de expertiză contabilă, iar contabilii autorizați în societăți de contabilitate, în loc de societăți comerciale, așa cum prevede legislația în vigoare.

În ceea ce privește CECCAR, proiectul stabilește în plus că aceasta este autoritatea competentă care organizează și monitorizează activitatea societăților de contabilitate și expertiză contabilă, respectiv a societăților de contabilitate.

Proiectul adaugă printre atribuțiile Conferinței naționale a CECCAR decizia de sancționare disciplinară a membrilor Consiliului superior, la propunerea Comisiei superioare de disciplină și  sancționarea disciplinară a membrilor și președintelui Comisiei superioare e disciplină, la propunerea Consiliului superior.

Consiliul superior CECCAR va avea, potrivit proiectului, atribuții să:

  • aleagă 5 vicepreședinți ai Consiliului superior dintre membrii săi
  • elaboreze Regulamentului de organizare și funcționare a CECCAR, solicitând avizele Ministerului Justiției și Ministerului Finanțelor Publice
  • asigure elaborarea și completarea Codului etic național al profesioniștilor contabili pe baza Codului etic IFAC
  • delibereaze asupra tuturor problemelor privind profesia de expert contabil și de contabil autorizat;
  • numească și să revoce Directorul general executiv, activitatea acestuia desfășurându-se în baza unui contract de mandat.

Proiectul aduce modificări și în privința cotizațiilor membrilor CECCAR care acum sunt stabilite pe tranșe de venituri. Proiectul prevede doar că acestea vor fi fixe și variabile.

Pe lângă titlul referitor la modificarea și completarea OG nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, proiectul de lege conține alte patru titluri, respectiv: Auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate, Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar, Modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar și Dispoziții tranzitorii și finale.

Schimbările în domeniul auditului vor fi:

  • O singură autoritate va fi responsabilă cu supravegherea publică a auditorilor financiari și a firmelor de audit
  • Autoritatea de supraveghere publică trebuie să fie condusă de nepracticieni
  • Noțiunile de „auditor statutar” și de „auditor financiar” vor fi unificate
  • Denumirea generică de „firme de audit” va fi generalizată
  • Distincția dintre „auditul statutar” și „auditul financiar” din dreptul privat, în sensul că între cele două noțiuni există o relație de tipul parte – întreg și cu precizarea activităților care sunt conținute de fiecare noțiune în parte
  • Înființarea Comisiei de disciplină a CAFR și stabilirea în sarcina acesteia a unei competențe disciplinare referitoare la faptele care au legătură cu activitățile de audit financiar, altele decât activitatea de audit statutar
  • Răspundere administrativă în ceea ce privește activitatea membrilor Consiliului CAFR referitoare la îndeplinirea atribuțiilor
  • Organizarea și implementarea unui sistem de supraveghere publică a auditorilor financiari și a firmelor de audit pe baza principiilor de supraveghere publică
  • Introducerea în sfera auditului statutar a auditului voluntar, la acele entități mici pentru care nu există obligația auditării situațiilor financiare, cu respectarea cerinței publicării situațiilor financiare auditate împreună cu raportul de audit statutar, conform hotărârii adunării generale a acționarilor sau asociaților, cu respectarea legislației naționale.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
contabili
experți contabili
ceccar
audit