Platforma online "Monitorul Prețurilor Bunurilor de Consum", prin care populația va afla prețurile la alimentele din magazinele din zona geografică în care se afIă, astfel încât să poată alege în cunoștință de cauză în ce magazine își va face cumpărăturile, va fi lansată până la sfârșitul lunii iunie, deocamdată doar în București, ca un program pilot, relevă un document oficial redactat la jumătatea lunii martie și prezentat acum de Profit.ro. Inițial, platforma trebuia să fie funcțională încă din 2015.
Platforma va fi gestionată de Consiliul Concurenței și va fi extinsă ulterior și în alte orașe.
Documentul anunță că la Consiliul Concurenței a fost definită o listă cu mai multe categorii de produse, reprezentative pentru coșul săptămânal de consum, iar retailerii au transmis deja o serie de date privind produsele din categoriile selecționate.
"Programul pilot va consta într-o variantă retrânsă a Monitorului, în ceea ce privește numărul de produse, numărul de magazine și frecvența încărcării pe platforrna on-line", se arată în document.
CITEȘTE ȘI Finanțele majorează de la 1 aprilie acciza specifică la țigări. Ce se întâmplă cu prețurileUtilitatea Monitorului Prețurilor a fost constatată la jumătatea anului trecut, când TVA pentru alimente fost redusă de la 24% la 9%, iar consumatorii au reclamat că prețurile în magazine fuseseră deja ridicate cu câteva zile înainte, astfel că prețul real nu era mai mic după reducerea TVA.
Monitorul Prețurilor era prevăzut inițial să fie introdus pe parcursul anului trecut.
Pe fondul întârzierii proiectului, în luna noiembrie a anului trecut, Profit.ro a anunțat că parlamentarii au decis să redacteze un proiect care impune supermarketurilor și hipermarketurilor să transmită lunar Consiliului Concurenței nivelul prețurilor de vânzare cu amănuntul la produsele alimentare, observând că reducerea TVA la alimente nu a condus și la scăderea prețurilor pentru alimentele de bază.
Conform ultimelor amendamente aduse proiectului în Parlament, obligația de a raporta către Consiliul Concurenței nivelul prețurilor de vânzare cu amănuntul nu va fi însă impusă doar pentru supermarketuri și hipermarketuri în cazul alimentelor, ci și pentru magazinele tip discounter și cash&carry, inclusiv din domeniul produselor nealimentare, fără însă ca datele să mai fie trimise lunar, ci doar la cerere.