Este ora 3 dimineața la terminalul VIP al aeroportului Mohammed Bin Rashid Aerospace Hub din Dubai, iar o aeronavă cu rază de acțiune ultra-lungă se pregătește de decolare. Avionul privat de lux, cu 14 locuri, se îndreaptă spre Europa, imediat după sosirea pasagerului său principal și a anturajului său. Pentru acest individ cu o avere netă foarte mare și pentru alții ca el, este o călătorie obișnuită.
Și cum banii nu sunt o problemă, acesta va fi amenajat în funcție de toate dorințele sale – de la lenjeria de pat până la masa cu Big Mac gata preparată pe care o așteaptă după ce își pune centura de siguranță. „Oriunde în lume, de oriunde ar zbura… McDonald’s și KFC trebuie să fie la bord… trebuie să fie ambele”, a declarat Lilit Avetikyan, CEO și fondator al companiei de avioane private Voyex, lansată recent, relatează CNN, citat de G4Media.ro.
Pentru veterana industriei aviației private cu sediul în Dubai, satisfacerea cererilor unice ale clienților multimilionari este doar o parte a serviciilor de lux „360 de grade” pe care le oferă, fie că este vorba de fast-food-uri preferate, bilete la Oscaruri sau o vacanță misterioasă personalizată.
Este un club de elită care se bucură de călătorii cu avioane private, care pot costa între 50.000 și peste 200.000 de dolari pentru o singură etapă. În calitate de broker pentru zboruri charter private premium, Voyex se mândrește cu accesul la o rețea de peste 20.000 de aeronave din întreaga lume care pot fi solicitate și gata de decolare în câteva ore.
„Există, de fapt, două aeronave foarte exclusiviste la care avem acces foarte special, doar pentru persoane cu o valoare netă foarte mare (cum ar fi) familii regale sau guverne … acestea sunt ca niște mici vile în aer”, a declarat Avetikyan.
În timp ce criza costului vieții afectează mari părți ale economiei globale, în Emiratele Arabe Unite (EAU), clubul milionarilor crește mai rapid decât oriunde în lume și, odată cu el, cererea de aviație privată corporativă și de lux.
„Este o mentalitate a opulenței”, spune Vanessa Budah, vicepreședinte Voyex pentru comunicare și stil de viață, descriind Dubaiul, unde se află în prezent sediul companiei. „În cele din urmă, apelăm la delegați, oficiali guvernamentali, celebrități”, a spus ea. „Clienți care sunt de top, despre care trebuie să păstrăm confidențialitatea”.
Magnetul milionarilor
Se preconizează că peste 6.700 de milionari se vor muta în Emiratele Arabe Unite numai în 2024, mai mulți decât în orice altă țară, în timp ce numărul de centi-milionari din Dubai – persoane cu active investibile de 100 de milioane de dolari sau mai mult – ar urma să crească cu 150% până în 2040, potrivit Henley and Partners, o firmă de consultanță care ajută clienții bogați să obțină reședința sau cetățenia în străinătate prin investiții.
În raportul său „2024 Private Wealth Migration”, firma a sugerat că afluxul de milionari din India, Orientul Mijlociu extins, Rusia, Africa, Regatul Unit și Europa înseamnă că EAU ar trebui să atragă de aproape două ori mai mulți milionari decât cel mai apropiat rival al său, SUA.
Dubai este acum cea mai aglomerată piață la nivel global pentru proprietăți rezidențiale în valoare de peste 10 milioane de dolari, potrivit companiei de consultanță imobiliară Knight Frank. „În ultimii 50 de ani, Dubai și-a construit o reputație de centru global al luxului… iar cei bogați la nivel global au vizat în mod activ cele mai scumpe locuințe din Dubai”, a declarat Faisal Durrani, cercetător șef la Knight Frank Middle East.
Durrani spune că dorința de lux și exclusivitate în rândul super-bogaților globali se extinde la aviația privată, explicând creșterea acesteia în statele din Golf, precum EAU și Arabia Saudită – care este, de asemenea, ajutată de „faptul că Dubai are o istorie atât de îndelungată de a fi un hub global pentru conectivitate”.
„Dacă ne gândim la decembrie 2020, când o mare parte a lumii era în stare de izolare, EAU nu era. Și o mulțime de persoane cu o valoare netă foarte mare care au fost ținute la sol … erau pentru prima dată în Dubai, pentru că este singurul loc pe care îl puteau vizita.”
Piața avioanelor private din Orientul Mijlociu este evaluată la 566 de milioane de dolari și se estimează că va crește la 943 de milioane de dolari până în 2029, potrivit firmei de consultanță Creative Zone. Deși numărul de zboruri private în Europa și SUA poate fi mai mare, ritmul de creștere în Orientul Mijlociu și pe piețele emergente precum India este de neegalat, spune Youssef Mouallem, vicepreședinte executiv al International pentru firma globală de aviație privată Vista.
„În regiune vin persoane cu o valoare netă foarte mare”, a declarat Mouallem. „Dar acestea aduc cu ele și sediile lor corporative sau centrale. Așa că se obține acest dublu efect.” Mouallem a declarat că EAU reprezintă 59% din creșterea industriei aviației private din regiune, dar nu este singura care înregistrează o creștere uriașă.
Arabia Saudită dezvoltă între șase și opt noi terminale aeroportuare care vor deservi exclusiv avioanele private. Sharjah – emiratul învecinat cu Dubai – va găzdui un hangar de 14.000 de metri pătrați și un terminal „VVIP”, după ce grupul britanic Gama Aviation, specializat în servicii de aviație de afaceri, a anunțat recent că injectează 100 de milioane de dolari într-o nouă instalație la Aeroportul Internațional Sharjah.
Impactul asupra climei
Cu toate acestea, având în vedere că aviația reprezintă 3% din emisiile globale de carbon, nu toate națiunile îmbrățișează aviația privată cu o asemenea fervoare. Anul trecut, Țările de Jos și-au declarat intenția de a interzice avioanele private și aviația de afaceri de mici dimensiuni pe aeroportul Schipol din 2026, pentru a reduce zgomotul și emisiile de CO2 per pasager.
În medie, avioanele private sunt de 10 ori mai mari consumatoare de carbon decât avioanele de linie și de 50 de ori mai poluante decât trenurile, potrivit Federației Europene pentru Transport și Mediu. Mouallem a declarat că industria aviației private a fost obișnuită cu „diferite tipuri de schimbări în întreaga lume în ceea ce privește interzicerea aviației private”, insistând asupra faptului că accentul nu ar trebui pus pe interzicerea zborurilor, ci pe asigurarea unei mai mari adoptări a combustibilului durabil pentru aviație (SAF).
Combustibilul durabil pentru aviație poate reduce emisiile de CO2 cu până la 80% și poate fi produs dintr-o serie de materii prime durabile, cum ar fi grăsimile animale, uleiurile, deșeurile menajere și culturile. În noiembrie 2023, Emirates a efectuat un zbor demonstrativ cu un Airbus A380 alimentat cu 100% SAF.
Deși unele companii aeriene utilizează în prezent SAF amestecat, Asociația Internațională de Transport Aerian estimează că, în 2024, capacitatea de producție de SAF nu va depăși 1,5 milioane de tone metrice, aproximativ 0,5% din necesarul total de combustibil pentru avioane.
Mouallem a adăugat că, în ultimul an, compania a achiziționat 4,2 milioane de galoane de amestec SAF. Voyex nu oferă compensații de carbon clienților săi, dar Avetikyan a declarat că societatea negociază cu un grup de mediu pentru a contribui cu un procent din profiturile sale la programe de plantare de copaci.
Avetikyan a declarat că a fost încurajată să vadă zborul demonstrativ Emirates SAF anul trecut, dar a adăugat că va dura ceva timp până când va exista o ofertă suficientă pentru a revizui industria. „Acesta este un lucru pe care, în calitate de brokeri de charter de aeronave, avem mai puțină influență, evident. Deci, aceasta este într-adevăr o decizie a operatorului și o decizie a furnizorului”, a spus Avetikyan, adăugând că clienții ei nu ar trebui să se simtă vinovați de impactul aviației private asupra mediului.
„Nu vreau să-mi cer scuze”, a spus ea. „Vorbesc de fapt în numele clienților mei. Ei nu ar trebui să se simtă prost… și merită neapărat să zboare cu avionul privat”.