Administratorii de pensii private, aproape la unison: Fără modificarea cerințelor de capital, continuarea activității prezintă incertitudini semnificative

Administratorii de pensii private, aproape la unison: Fără modificarea cerințelor de capital, continuarea activității prezintă incertitudini semnificative
scris 14 mai 2019

Șase din cei șapte adiministratori prezenți pe piața pensiilor private (Pilonul II) susțin în rapoartele pe anul 2018 că există "incertitudini semnificative" cu privire la continuare activității dacă Executivul nu modifică noile cerințe de capital impuse prin OU 114. Prin actul normativ adoptat în decembrie anul trecut fără consultarea industriei și în lipsa unui studiu de impact, Guvernul a obligat administratorii să majoreze capitalul social cu suma totală de 3,7 miliarde de lei, de peste 10 ori față de nivelul actual.

Eva, eterna muză! CITEȘTE ȘI Eva, eterna muză!
Urmărește-ne și pe Google News

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

“Având în vedere modificările legislative aduse de OUG 114/2018 cu modificările ulterioare (OUG 19/2019 – n.r.), menționăm că societatea va avea nevoie de o majorare de capital social în relație cu administrarea fondului Pilonului II, care ar trebui efectuată până la 31 decembrie 2019. La data prezentelor situații financiare, conducerea societății așteaptă clarificări privind cerința de capital, în consecință acționarii societății nu au putut decide dacă vor vor furniza necesarul de capital social suplimentar necesar. În cazul în care capitalul social nu este primit, societatea se va afla în imposibilitatea administrării fondului Pilonul II «Viitorul tău», ceea ce creează o incertitudine semnificativă cu privire la capacitatea societății de a-și continua activitatea. O decizie cu privire la viitoarea majorare a capitalului va fi luată de acționarii societății după ce vor fi primite de la autoritățile române competente clarificările”, apreciază Allianz-Țiriac Pensii Private, companie care administrează al doilea fond de pensii private obligatorii ca mărime în funcție nivelul activului net și numărul de clienți.

GRAFIC Bursa anulează integral picajul bursier precipitat de „taxa pe lăcomie”. Acțiunile Băncii Transilvania, salt pe noi maxime locale CITEȘTE ȘI GRAFIC Bursa anulează integral picajul bursier precipitat de „taxa pe lăcomie”. Acțiunile Băncii Transilvania, salt pe noi maxime locale

Conducerea Metropolitan Life Pensii Private, al treilea jucător de profil, afirmă că punctul de plecare al deciziei acționarilor privind direcția strategică a societății va fi influențat de “o informare completă” cu privire la valoarea finală a cerinței de capital minim, “coroborată cu estimările viitoare de profit”.

Generali Pensii arată că OUG 114/2018, cunoscută sub denumirea ”taxa pe lăcomie” și adoptată fără o dezbatere prelabilă și fără o analiză de impact, impune noi cerințe de capital social minim și ajustează comisioanele percepute de companie, iar, în acest context, perspectivele de afaceri viitoare pentru acționarii nu sunt favorabile.

“Orice decizie va fi strict legată de criteriile de returnare a investițiilor și de protecție a investițiilor. (...) În prezent, în principal din cauza lipsei de informații și a absenței oricărei reglementări secundare privind OUG 114/2018, consiliile nu pot exprima o viziune pe termen lung asupra continuității activității, deoarece deciziile depind numai de rezultatele proceselor decizionale ale acționarilor. În aceste condiții, există o incertitudine semnificativă legată de evenimente sau condiții care, în mod individul sau colectiv, pot pune la îndoială rațiunea economică de a continua activitatea”, se menționează în document.

ULTIMA ORĂ Fitch înrăutățește perspectivele de rating pentru BCR și BRD, ca urmare a riscurilor în creștere generate de noua taxă pe activele bancare CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Fitch înrăutățește perspectivele de rating pentru BCR și BRD, ca urmare a riscurilor în creștere generate de noua taxă pe activele bancare

În cazul NN Pensii, liderul pieței, conducerea companiei susține că, fără sprijinul grupului pentru a respecta noile cerințe de capital, există incertitudini semnificative privind capacitatea de a-și continua activitatea.

Conducerea administratorului apreciază că modificarea OUG 114/2018 prin OUG 19/2019 reprezintă un indiciu că Guvernul ar putea lua în considerare o soluție de a acomoda atât nevoile acestuia (investiții sporite ale fondurilor de pensii în țară), cât și cele ale administratorilor Pilonului II, respectiv cerințe rezonabile de capital social.

Poziții similare au fost exprimate și în rapoartele anuale ale BRD Pensii și Aegon Pensii, doi jucători de talie redusă.

Singurul adminstrator care nu face referire la impactul OUG 114 și la noile cerințe de capital este BCR Pensii.

La finalul anului 2018, fără consultare și fără nicio analiză de impact, Guvernul a adoptat OUG 114/2018, act normativ care modifică substanțial cadrul general de existență și funcționare al Pilonului II, prin introducerea de noi cerințe de capital pentru administratori, de 3,7 miliarde de lei la nivelul întregii industrii pentru anul 2019, reducerea cu până la 70% a comisioanelor de administrare și alte măsuri, precum opționalizarea Pilonului II și eliminarea sa de facto pentru angajații din sectorul de construcții.

Guvernul are un plan de împrumut de 72 miliarde de lei anul acesta. În primele patru luni, statul a împrumutat deja 26 miliarde de lei CITEȘTE ȘI Guvernul are un plan de împrumut de 72 miliarde de lei anul acesta. În primele patru luni, statul a împrumutat deja 26 miliarde de lei

În urma unor consultări cu administratorii fondurilor de pensii private din România, la finalul lunii martie, prin OUG 19/2019, s-a suspendat până la 31 mai 2019 aplicarea cerințelor cu privire la capitalul social suplimentar cerut administratorilor de pensii Pilon 2, fiind însă menținute neschimbate celelalte măsuri. Practic, dacă legislația nu se modifică, administratorii vor fi obligați să majoreze capitalul social cu 3,7 miliarde de lei până la 31 decembrie 2019. În prezent, capitalul social al celor 7 administratori însumează 341,24 milioane de lei.

Spre exemplu, liderul pieței, NN Pensii, cu un capital social de 75 milioane de lei în prezent, va fi obligat să își majoreze capitalul social cu 1,36 miliarde de lei, la 1,436 miliarde de lei.

Allianz-Țiriac Pensii trebuie să aducă la capitalul social suma de 869,15 milioane de lei, de la 32,37 milioane de lei în prezent, iar Metropolitan Life – 542,78 milioane de lei, de la nivelul actual de 26,41 milioane de lei. Ceilalți patru administratori – Aegon, Generali, BCR și BRD – au nevoie de aporturi totale de peste 926 milioane de lei, din care Aegon – 361,23 milioane de lei și Generali – 301,57 milioane de lei.

La finele anului 2018, activele nete ale celor 7 fonduri de pensii private (Pilonul 2) însumau 47,576 miliarde de lei, de la 39,741 miliarde de lei la 31 decembrie 2017. La debutul sistemului, în luna mai 2008, fondurile Pilon 2 au avut active de 86,45 milioane de lei, conform datelor ASF. Numărul celor care contribuie la Pilonul 2 se situează la 7,25 milioane de participanți, de la 4,156 milioane în luna mai 2008.

viewscnt
Afla mai multe despre
pensii private
administratori
capital
cerinte
incertitudini
actionari