Guvernul bulgar vrea să crească taxele de drum și vinietele.
Aceasta din cauza scăderii drastice a veniturilor cu aproape 300 de milioane de leva (circa 153 milioane de euro) anul trecut, în pofida traficului crescut pe drumurile publice, conform Rador.

La începutul lunii februarie, premierul bulgar Rosen Jeliazkov a anunțat o reducere semnificativă a veniturilor din taxe rutiere, iar în urmă cu câteva zile a solicitat și schimbarea directorului Administrației Naționale a Taxelor de Drum, care a fost pusă în aplicare a doua zi.
Pe 7 februarie, Mediapool a întrebat Agenția pentru Infrastructură Rutieră (API) care ar fi veniturile din viniete și taxe în 2024. Treisprezece zile mai târziu, API întâmpină dificultăți în furnizarea cele două cifre. Cel mai probabil motiv pentru acest lucru este scăderea drastică a veniturilor din taxele de drum.
Se pare însă că API a furnizat aceste date Ministerului de Finanțe. Astfel, conform datelor preliminare, în 2024, veniturile din taxe rutiere – taxe de drum și viniete – sunt de 512,6 milioane de leva, este menționat în proiectul bugetului de stat pe anul 2025. Suma este cu 294,8 milioane leva mai puțin decât în 2023, când s-au încasat 807,4 milioane de leva, conform datelor de la agenția pentru drumuri.

Mai mult, veniturile încasate din taxele rutiere sunt chiar mai mici decât în 2022, cu aproape 66 de milioane de leva.
Toate acestea se întâmplă pe fondul creșterii traficului pe drumurile publice din Bulgaria, o creștere de aproape 2 la sută pe an, în 2024. În total, peste 255 de milioane de autovehicule au parcurs cei 20.000 de km de drum din rețeaua de drumuri naționale a țării. Dintre acestea, aproape 204 milioane sunt autoturisme, iar camioanele sunt peste 48,2 milioane, potrivit datelor API, furnizate către Mediapool.
Transportatorii, care au fost întotdeauna împotriva majorării taxelor și extinderii rețelei de drumuri cu taxă, nu au fost la curent cu creșterea planificată a tarifelor. „Aflu de la dumneavoastră, nu pot comenta nimic”, a declarat Iordan Arabadzhiev, director executiv al Uniunii Transportatorilor Internaționali, pentru Mediapool.
Veniturile din taxele de drum sunt extrem de importante deoarece sunt folosite pentru întreținerea și construirea de drumuri și autostrăzi care sunt în stare proastă. Nu este întâmplător că prim-ministrul de atunci și lider al GERB, Boiko Borisov, a numit sistemul de taxare drept „tipografie de bani”, deoarece se aștepta ca veniturile din acesta să fie în jur de 1 miliard de leva anual și să crească, nu să se înjumătățească, așa cum s-a dovedit a fi cinci ani mai târziu.
Guvernul argumentează majorarea taxelor de drum, pe lângă colectarea slabă, și prin faptul că acestea sunt cele mai mici din Europa.

O analiză comparativă a prețurilor taxelor rutiere în Europa și în Bulgaria a stabilit că, în comparație cu taxele pentru distanța parcursă în Serbia, taxele în Bulgaria sunt cu aproximativ 55% mai mici pentru vehiculele grele de marfă, iar față de cele din Grecia, Ungaria și Austria, cele din Bulgaria sunt de aproximativ 3 ori mai mici, se precizează în proiectul de buget pe anul 2025.
Introducerea sistemului de taxare a început la 1 ianuarie 2019, cu plata așa-zisei „viniete electronice” pentru autoturisme. Din martie 2020, a început introducerea treptată a segmentelor de taxare pentru camioanele de peste 3,5 tone pe baza distanței parcurse. Inițial, transportatorii plăteau doar pentru autostrăzi și drumuri de primă clasă.
În timpul guvernării lui Kiril Petkov, în anul 2022, la inițiativa viceprim-ministrului de atunci și ministru al dezvoltării regionale, Grozdan Karadjov, care acum este din nou viceprim-ministru și ministru al transporturilor, s-a făcut o modificare a domeniului de aplicare a rețelei de drumuri republicane, adăugându-se câteva drumuri de clasa a doua, iar taxele de drum au fost majorate.
În prezent, transportatorii nu plătesc pentru utilizarea unei părți a rețelei rutiere de clasa a doua, clasa a treia și clasa a patra, așa-numitele drumuri rurale, deși pe ele pot fi văzute camioane și tiruri.

Odată cu creșterea taxelor de drum în acest an, guvernul premierului Rosen Jeliazkov se așteaptă ca acest lucru să ducă la o creștere a veniturilor cu aproape 199 de milioane de leva. Astfel se va ajunge la un venit anual de 711,5 milioane de leva.
Prognoza pentru 2026 este ca din taxele de drum să se încaseze suplimentar și alte aproape 52 de milioane de leva din traficul crescut pe drumuri. Așteptările sunt ca veniturile din taxele de drum în 2026 să fie în valoare de 763,4 milioane de leva, ceea ce rămâne cu mult sub valoarea estimată de 1 miliard de leva pe an.
Spre comparație, Cehia, unde camioanele plătesc pentru folosirea autostrăzilor și a drumurilor de primă clasă (circa 7.000 km), a încasat anul trecut 686 de milioane de euro din taxe de drum, potrivit datelor Direcției de Drumuri și Autostrăzi din Cehia.
Guvernul de la Sofia intenționează să readucă prețul vinietelor la nivelul acestora din anii 2021 și 2022, înainte de a fi reduse de cabinetul lui Kiril Petkov. Astfel, cea mai folosită vinietă anuală va costa din nou 97 de leva, în loc de 87 de leva, cât costă în prezent. Spre comparație, în România vecină vinieta anuală este de 55 de leva.

Spre deosebire de vehiculele grele de marfă, care nu plătesc pentru întreaga rețea de drumuri, vinietele acoperă întreaga rețea de drumuri pentru autoturisme.
Principalul argument pentru reducerea prețurilor vinietelor a fost restabilirea echității și respectarea principiului „utilizatorul/poluatorul plătește”, deoarece impactul asupra drumului de la autoturisme este incomparabil cu cel al traficului greu de mărfuri.
Până în 2023, veniturile din viniete de la proprietarii de autoturisme au fost mai mari decât din taxele de drum pentru transportatori – camioane și autobuze. Astfel, în practică, cetățenii au susținut afacerile.
„Bulgaria este pusă într-o situație absolut inexplicabilă din punct de vedere economic și financiar în comparație cu toate sistemele europene, pentru care se acceptă ca aproximativ 70% din taxe să fie încasate de la camioane și autobuze, iar aproximativ 30% din viniete”, a comentat vicepremierul Grozdan Karadjov în urmă cu mai bine de doi ani.

Acum, însă, ministrul bulgar de Finanțe, Temenujka Petkova, susține, în proiectul de buget, că reducerea prețurilor vinietelor a fost o „măsură temporară”, având în vedere consecințele situației pandemice din 2021 și 2022.
Prin urmare, în 2025 se preconizează restabilirea prețurilor vinietelor la nivelurile acestora de dinainte de debutul coronavirusului (vârful a fost în 2020 și 2021 – n.red.), ceea ce va duce la venituri suplimentare pentru bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice de 12,4 milioane de leva anul acesta și alte 4,1 milioane de leva în 2026 , se precizează în proiectul de buget.